Art’s Birthday Party firar tio år den 24-25 januari på Södra Teatern – många toppartister klara

Art’s Birthday Party – som är ett samarbete mellan P2, Södra Teatern och 50-årsjubilerande Elektronmusikstudion – hålls för tionde gången och bjuder in till två fullmatade kvällar med några av de mest spännande artisterna inom den elektroniska och experimentella musiken, till exempel kanadensiske Gordon Monahan, tyske Uwe Schmidt som uppträder under namnet ATOMTM och franska Colleen.
– Det blir 2014:s grymmaste elektroniska party, säger P2:s programansvarige Erik Mikael Karlsson.

– Fantastiskt roligt att fira tio år med Art’s Birthday Party! En line-up som innehåller allt från stillsamt poetisk, förtätad musik av franska Colleen till uppmärksammade DJ:n Helena Hauffs grymma tre-timmarsset kommer att göra det här till en festival att minnas, säger Erik Mikael Karlsson, programansvarig vid P2 Sveriges Radio.

Förutom att Art’s Birthday Party fyller tio, firar också Elektronmusikstudion EMS att man fyller 50.

– Att fira EMS 50-årsjubileum tillsammans med konsten och att få presentera Gordon Monahans klassiska ”Speaker Swinging” för en svensk publik känns fantastiskt. ”Speaker Swinging” från 1982 är ett av ljudkonstens absoluta mästerverk där opretentiös enkelhet möter hög konstnärlig ambition, säger Mats Lindström, chef för EMS.

Art’s Birthday Party 2014
Tid: Fredag den 24 januari och lördag den 25 januari 2014.
Plats: Södra Teatern, Stockholm
Sänds i P2: 22.00-00.00.
Fri entré.

Art’s Birthday Party är ett samarbete mellan P2 Sveriges Radio, Elektronmusikstudion och Södra Teatern.

Den europeiska samsändningen med elektronisk musik och ljudkonst sänds i år i P2 den 17 januari kl 22.00-00.00.

Mer om artisterna som är klara för Art’s Birthday Party (fler artister presenteras senare)

ATOMTM
Han har gjort latino-covers på Kraftwerk och Yellow Magic Orchestras låtskatt under namnet Senor Coconut och han har låtit sig inspireras av Franz Schuberts Winterreise. Legendaren Uwe Schmidt gästar Art’s Birthday Party under namnet ATOMTM. En funkig och visuellt urstark spelning utlovas. Ett måste för alla fans av minimalistisk electronica. ATOMTM presenteras i samarbete med Goethe Institutet.

Pressbild: ATOM TM. Foto: Renato del Valle.

COLLEEN
Efter 6 års vila står Colleen åter på scen på Art’s Birthday Party 2014. Colleen är den franska musikern Cécile Schott som, från att ha jobbat med olika akustiska samplingar gick vidare med att utforska musikinstrument som cello, klassisk gitarr, ukulele, klockspel med mera. Sedan fick barockens instrument sig en genomgång innan hon tog sej an utrymmet mellan noterna. Nu har hon övergått till att undersöka röstens möjligheter tillsammans med en gitarrstämd viola da gamba och olika slagverksinstrument. Influenser från afrikansk musik, Moondog och Arthur Russell svävar över alltihopa nu när hon äntligen dyker upp på Art’s Birthday Party 2014.

www.colleenplays.org

Pressbild: Colleen. By Iker Spozio.

GORDON MONAHAN
För första gången i Sverige: kanadensiske Gordon Monahans Speaker Swinging är ett spektakulärt verk man inte bör missa. Inspirerat av dopplereffekten från rörliga ljudkällor, som till exempel Leslie-högtalare eller bilar med hårdrock strömmande ut ur de öppna fönstren en sommarkväll, är det här en av festivalens givna höjdpunkter.

www.gordonmonahan.com/

Pressbild:

HELENA HAUFF

Helena Hauff är en DJ och producent från Hamburg som oförskräckt kastar sig mellan alla möjliga genrer; dirty acid, Chicago, electro, wave… you name it! Hon blir som besatt när hon mixar och blir bara bättre och bättre ju längre hon spela. På Art’s Birthday Party 2014 avslutar hon en av kvällarna med ett grymt tre-timmarsset.

Pressbild: Helena Hauff.

MUSIC BOX
Calle Olsson (Bear Quartet, Paper) och Christian Gabel (bob hund, 1900) startade Music Box som en klubb i Stockholm. Tillsammans med vanligt skivspelande så tar dom med sig trummaskiner och gamla syntar och varvar inspelad musik med levande musik så att gränsen mellan DJ-set och konsert suddas ut..

Pressbild: Music Box. Foto: pressbild Headstomp prod.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Mikael Karlsson, producent P2
erik_mikael.karlsson@sverigesradio.se