Awesome Tapes From Africa samlar udda afrikansk popmusik på kassett

Under mer än sex år har New York-bon Brian Shimkovitz samlat udda folktoner, obskyr dansmusik och hiphop-låtar från Afrika på sin blogg Awesome Tapes From Africa. I dag är bloggen också ett skivbolag och dj-projekt. Den 5 september blir det klubbkväll med Awesome Tapes From Africa i Södra Bar.  Udda ljud blir det även den 28 augusti då Sun Araw bjuder på psykedeliska landskap i Södra Bar.

Det var under en resa i Ghana som Brian Shimkovitz intresse för obskyr och förbisedd afrikansk musik på kassett väcktes. Sedan dess har han samlat folkmusik, dansmusik, highlife, hiphop och elektronisk pop från kontinenten på sin blogg Awesome Tapes From Africa. I dag, sex år senare, har bloggen utvecklats till ett skivbolag och dj-projekt. Brian har uppträtt på klubbar, på festivaler som All Tomorrows Parties och i oberoende sammanhang – för att hylla den musik och de artister han samlat genom åren. Efter sjuttiofem framträdanden på tre kontinenter visar projektet inga tecken på att avstanna.

Skivbolaget har fått uppskattning för sina återutgivningar av återupptäckta musiklegender som funk- och soulgruppen Dur-Dur Band från Somalia och den malinesiska sångerskan Nahawa Doumbia. Utgivningen understryker huvudtanken med Awesome Tapes From Africa: att bidra till att bygga och utveckla den internationella marknaden för afrikansk musik och hjälpa några av Brians favoritartister att hitta ny publik. Under 2013 är bolaget aktuellt med ett nytt släpp av den etiopiska keyboardisten och dragspelsmästaren Hailu Mergia. Den 5 september gästar Brian Shimkovitz Södra Bar för en dj-kväll.

Sagt om Awesome Tapes From Africa
“Remarkable”
, New York Times

“The Awesome Tapes From Africa blog/label imprint does what every great DJ does, winning over a crowd by sheer force of vision”, SPIN (10 Best Sets at All Tomorrow's Parties)

Udda popmusik blir det även när amerikanska Sun Araw kommer till Södra Bar. Cameron Stallones har med sitt projekt omtalats för sin egensinniga blandning av dov psykedelia, transcendentala melodier och dubartade rytmer. Med Sun Araw har han släppt ett otal kassetter, tre EP:s, sex album och gjort fängslande visuals. 2011 års album ”Ancient Romans” mottogs av fin kritik och samarbetet med M. Geddes Gengras och roots-reggae-legenderna The Congos på skivan ”Icon give thank” har hyllats. Senaste albumet ”The inner treaty” kom förra året. Nu gästar Sun Araw Club King Kong i Södra Bar den 28 augusti, en kväll som görs tillsammans med Mother.

I dj-båset samsas Gavin Maycroft från Mother med King Kongs residenter Smygarn, Skägget och Kyparn.

Fakta Sun Araw
Var: Club King Kong, Södra Bar, Södra Teatern
När: Den 28 augusti, 21.00, på scen: 22.30
Fri entré

Fakta Awesome Tapes From Africa
Var: Södra Bar, Södra Teatern
När: Den 5 september, 20.00
Fri entré
Kvällen är ett samarbete mellan Södra Teatern och Mother.

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com, 08-531 99 420 eller 070-637 59 78

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på  http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/