Bar Brasil firar 20-årsjubileum med baile funk-stjärnan Zuzuka Poderosa

Bar Brasil har anordnat sprakande sambaklubbar och konserter i två decennier. Nu firar man 20-årsjubileum och ställer till med stor fest med dj:s, slagverkare och dansare på Södra Teatern. Gästar gör baile funk-stjärnan Zuzuka Poderosa och dj:n El Negro Mozambique, båda från Brasilien. Den 2 november i Södra Bar och på Etablissemanget.

Bar Brasil har sedan starten 1993 förgyllt Stockholms klubbscen med fester, konserter och sprakande klubbkvällar med samba- och karnevalinramning. Nu firar man 20 år och ställer till med stor fest på Södra Teatern. På två dansgolv blir det sambashow, slagverkare, stämningshöjaren Gilmar Dance och dj:s. Gästar gör den brasilianska baile funk-stjärnan Zuzuka Poderosa.

Med sin egen form av baile funk, kallad carioca bass, har Zuzuka Poderosa blivit ett namn på internationella klubbgolv. Uppväxt i Rio de Janeiro flyttade hon senare till Brooklyn i New York för att studera improvisationssång inom jazz och för att arbeta med poesi. Under de senaste åren har hon varit en betydande del av den underjordiska baile funk, moombahton och globala basmusikscenen i New York och arbetat som dj och klubbvärd.

Som artist har Zuzuka Poderosa släppt singlar tillsammans med producenter från hela världen. Hon blandar dåtid med nutid och rappar och sjunger på portugisiska, spanska och engelska över studsiga bastrummor och latinamerikanska slagverk. Musiken är vass och rolig på samma gång, liksom hennes liveshower. Zuzuka Poderosa har varit involverad i flera uppskattade samarbeten, som EP:n ”Dona Sandra EP” tillsammans med Dublinbaserade producenten Orquesta och mixtapen ”Carioca bass mixtape” av Kush Arora. Hon medverkar även i dokumentären 'BEYOND IPANEMA: Brazilian Waves In Global Music' och har delat scen och samarbetat med artister som Bomba Estéreo, Ana Tijoux, Araab Muzik och Spoek Mathambo.

Gästar Bar Brasil gör även den brasilianska dj:n och producenten El Negro Mozambique, bosatt i Toronto.

Publiken kan se fram emot två dansgolv med allt från traditionell Rio-samba, Forró och Axé-music till tunga Carioca Bass-rytmer.

Om Bar Brasil
Bar Brasil grundades 1993. Klubben har arrangerat klubbkvällar och konserter kontinuerligt sedan dess. Bar Brasil arrangerar årligen Skandinaviens största inomhuskarneval på Münchenbryggeriet i Stockholm för mellan 1 500-2 000 gäster. Bar Brasil har även arrangerat ett stort antal konserter med kända brasilianska artister som Gilberto Gil, Milton Nascimento, Olodum, Elza Soares, Hermeto Pascoal, João Bosco, Jair Rodrigues, Joyce, Nelson Sargento, Bebel Gilberto, Trio Mocotó, Quinteto Jobim/Morelenbaum, Mr Catra, O Elite da Bateria da Mangueira, Simone Moreno, Dalila med flera.

Vad: Bar Brasil firar 20-årsjubileum. Live: Zuzuka Poderosa (BRA/USA), DJ El Negro Mozambique (BRA/CAN)
Var: Södra Bar & Etablissemanget, Södra Teatern
När Den 2 november, 21.00