BBRAVE och Akwaaba Music - en länk mellan europeisk, amerikansk och afrikansk klubbmusik

Benjamin Lebrave är musikentusiasten som är ständigt på resande fot och som har en stark dragning till musik från länder som Ghana och Angola. När han inte arbetar med nya släpp på sitt skivbolag Akwaaba Music står han i dj-båset. Den 8 september kommer han till Södra Teatern för ett set på Club Outernational - som dj BBRAVE.

Benjamin Lebrave är en ambassadör för ny och progressiv musik från Afrika. Genom sitt skivbolag Akwaaba Music har han arbetat med över sjuttio artister från femton afrikanska länder. Han har byggt upp ett nätverk med internationella grenar som för ut ny pop och klubbmusik i digital form från länder som Angola, Ghana, Senegal och Togo. Under de senaste åren har Akwaaba Music växt till att bli ett respekterat skivbolag i framkant och som samtidigt är en länk mellan europeisk, amerikansk och afrikansk klubbmusik. Hiplifeduon Fokn Bois från Ghana och housefunkgruppen Just A Band från Kenya är bara några av de artister vars musik nått nya lyssnare genom Akwaaba.

Som dj BBRAVE är Benjamin Lebrave känd för att lägga starkt fokus på dansgolvet. Ofta med en varierad mix av kwaito, kwassa house, ghanansk hiplife, tropiska beats och angolansk kuduro.

Född och uppväxt i Paris inledde Benjamin sin bana med en examen i ekonomi och statistik på en av Frankrikes högre tekniska högskolor. Studierna fortsatte i USA men övergavs till förmån för musiken. Han började dj:a och arbeta med affärsutveckling på en stor digital distributör av musik. Men Benjamin blev aldrig bekväm med den topplistanpassade formen och 2008 startade han Akwaaba Music. Sedan dess har han tagit dess musik till klubbar och städer på flera kontinenter. Med en inriktning som handlar om en god balans mellan det autentiska och tillgängliga.

BBRAVE har spelat i städer som Berlin, Köln, Amsterdam, New York och Delhi. Schlachthofbronx, DJ Rupture, Sierra Leone Refugee All Stars och Diamond Bass är några av de artister han delat scen med.

Club Outernational, BBRAVE (USA/FRA), Södra Bar, Södra Teatern, lördag den 8 september, 21.00-01.00.
Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/