Bomba Estéreo bjuder på cumbia, techno och partypuls på Kägelbanan

Bomba Estéreo från Colombia har nått en världspublik med sin vassa mix av cumbia, elektroniska beats och hiphop. Den 22 augusti kommer kvartetten till Södra Teatern för första gången och uppträder på Kägelbanan.

Bomba Estéreos musik har kallats för ”electro tropical” eller ”psykedelisk cumbia”. Båda beteckningarna är passande men bandets musik är samtidigt för särpräglad för att rymmas under en kortfattad etikett. Den colombianska kvartetten har under sin karriär utvecklat ett sound som står på en fast elektronisk grund och som kryddas med slagverk, snygga melodier och intensiv rap. Det är klubbigt och technoartat med ett gung och rytmer rotade i latinamerikansk folkmusik.

Bomba Estéreo grundades i Bogotá 2005 av producenten Simón Mejía. Det första släppet ”Vol. 1”, är ett minialbum där sångerskan Liliana Saumet medverkar på låten ”Huepaje”. På andra albumet ”Estalla”, är bandet utökat med Kike Egurrola (trummor) och Julián Salazar (gitarr). Skivan gavs ut på Nacional Records (Nortec Collective, Aterciopelados) i USA med titeln ”Blow up” och introducerade bandet för en internationell publik. 2010 röstades Bomba Estéreo fram av MTV Iggys tittare till ”Best New Band in the World”. Populariteten ökade med en uppmärksammad cover på Technotronics hit ”Pump up the jam”, betitlad "Ponte Bomb".

Bomba Estéreo har turnerat flitigt i såväl Latinamerika och USA som Europa. Roskilde, South by Southwest, Sónar och WOMAD är några av festivalerna som bandet uppträtt på. Förra året kom albumet ”Elegancia Tropical” på den brittiska etiketten Soundway. En skiva som är mer eftertänksam och introspektiv, men med en nerv som präglar mycket av Bomba Estéreos musik. Och som live tar tempot och dansen till nya nivåer.

Före och efter konserten på Kägelbanan ordnar klubbar Frukt&Grönt och Ouch! dansgolvet.

Förutom spelningen i Stockholm uppträder Bomba Estéreo även i Malmö, den 23 augusti.

Sagt om Bomba Estéreo
"Kinetic, party-starting blend of cumbia, champeta, dub and psykedelia", ABC News
"Rock star presence and pop fireworks", Rolling Stone

Vad: Bomba Estéreo (COL), för- och efterfest med klubbar Frukt&Grönt och Ouch!
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Den 22 augusti, 22.00

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com, 08-531 99 420 eller 070-637 59 78