Bröderna Luuk till Södra Teatern i februari

Den 17 och 18 februari intas Stora Scen av Martin och Kristian Luuk i Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?. Showen är brödernas första gemensamma och en personlig berättelse om deras syskonkris. Datumen på Södra Teatern är del av en pågående turné i regi av Riksteatern och Blixten & Co. Turnépremiären sker i Jönköping den 5 februari.

De flesta relationer är komplicerade, i synnerhet syskonrelationer. Detta vet bröderna Luuk allt om. Inför öppen ridå granskar de sitt syskonskap i sömmarna och delar med sig av sitt komplicerade förhållande till varandra. Med värme, humor, fotografier, statistik och exempel från andra syskonrelationer skildrar de hur familjeband kan ställa till det, men också hur det går att känna stark samhörighet med en annan människa, trots stora olikheter.

– Vi har ältat vårt syskonskap så mycket och börjat se universella mönster. Föreställningen tar avstamp i vår privata uppgörelse, men syskonskapets dynamik är inte unik för oss, säger Martin Luuk.

Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon? blev snabbt en snackis när den spelades våren 2014 på Rival i Stockholm, och bakom publiksuccén finns en framgångsrik trio. För manus och medverkan står Martin och Kristian Luuk. Storebror Kristian Luuk är en av Sveriges mest kända och älskade radio- och tv-personligheter, bland annat genom program som HassanSen kväll med Luuk, Melodifestivalen och På spåret. Lillebror Martin Luuk startade sin karriär med Killinggänget där han bland annat skrev manus till Torsk på Tallinn och Fyra nyanser av brunt. Han spelade i Killinggängets Drömmen om Herrön som sattes upp på Dramaten och han har skrivit flera böcker. Regissör är Emma Bucht, som tidigare har regisserat bland annat TreaterDe 39 stegen på Intiman och Rain Man på Rival.

Martin om storebror Kristian:
– Kristian är en av landets mest kända och uppskattade programledare. Hans programledarstil skulle kunna beskrivas som traditionell med en lätt ironisk tvist. Jag har ibland även kunnat se honom som en visionslös ambulerande Manpower-programledare som kan plockas in att leda allt från kungabröllop till företagsevents och tävlingslekar. Han är också den bästa bror jag skulle kunna önska mig. Varm, innerlig, lyssnande, närvarande, oegoistisk, rolig och trygg. Han har räddat livet på mig fler gånger än jag orkar räkna och jag är skyldig honom mer än jag någonsin kommer att kunna betala tillbaka. Så varför tog det tills han försökte göra slut med mig för att jag skulle inse att man ska vara försiktig med att kalla dem man älskar för visionslösa Manpower-programledare?

Kristian om lillebror Martin:
– Min lillebror Martin är en av Sveriges absolut bästa författare! Han har en alldeles egen röst och en fantastisk humor som inte liknar något annat. Enligt mig är det hans texter som lyft Killinggänget den där extra nivån. Han är min stora inspirationskälla! Jag ser verkligen upp till min lilla bror. Och det finns ingen i hela världen som kan såra mig så djupt som han.

Vad: Bröderna Luuk i föreställningen Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?
Var: Stora Scen, Södra Teatern
När: 17 och 18 februari, kl 19:00
Hur: Entré 350 kr

Medverkande: Kristian Luuk och Martin Luuk
Regi: Emma Bucht
Turnéplan: Jönköping, Karlskrona, Uppsala, Gävle, Stockholm, Sundsvall, Härnösand, Mellerud, Vara, Partille, Göteborg, Östersund, Umeå, Piteå, Eskilstuna, Borlänge, Halmstad och Landskrona.

För mer info se Södra Teaterns hemsida.
För pressbilder se Riksteaterns mediabank.
För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.

Gustav Idhammar, pressansvarig Södra Teatern, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78
Gilda Romero, pressansvarig Riksteatern, gilda.romero@riksteatern.se eller 070-528 99 15

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern

Snabbfakta

Under 2014 gjorde de framgångsrika bröderna Martin och Kristian Luuk sin första gemensamma scenshow; en personlig föreställning om deras syskonkris. Nu åker Bröderna Luuk - Får man göra slut med sitt syskon? på Riksteaterturné. Den 17 och 18 februari når de Södra Teatern.

Citat

Christian Luuk