Carl-Einar Häckner och succéföreställningen Skärvor till Södra Teatern

Det är med stor glädje som Södra Teatern välkomnar Carl-Einar Häckner till huset i november och december. Med sig i bagaget har vår favorittrollkarl föreställningen Skärvor, som under hösten spelats för utsålda hus på Teater Aftonstjärnan i Göteborg. Skärvor är en hyllad hybrid av musik och trolleri, både en skiva och en föreställning, där frågan om hur vi lagar livet när det gått sönder besvaras med värme, humor och magi.

Skärvor verkar som en fristående fortsättning på Pusseldrömmar (2006) och Swedish Meatballs med lingon (2011), varav den senare spelades på Södra Teatern under 2012. Skivan med samma namn, som släpptes samma dag som föreställningen hade premiär, är den röda tråden och Carl-Einar Häckners piano har en central roll, men det är lika mycket en föreställning med trolleri, monolog och spontan publikkontakt. Allt kommer hänga ihop och sväva, vara trasigt och helt samtidigt.

Häckner närmar sig de svåra frågorna med en avväpnande humor som gör det ogreppbara lite mer greppbart och det sorgliga lite mer sorglöst. Vi bär alla på något som är ensamt och trasigt. Något som har gått sönder för länge sedan, som kan vara svårt att förstå hur och varför det blev så. Det kan vara första kärleken på fritids, första dagen i ett missförstånd, ett förlorat självförtroende eller förlusten av någon som står en nära. Kan vi laga det trasiga? Kan vi laga livet?

Urpremiären skedde på Teater Aftonstjärnan i Göteborg den 17 oktober. Det blev succé från start och den initiala spelplanen som sträckte sig till december förlängdes till ända in i februari. Även pressen var högst positiv och i Göteborgsposten belönades Skärvor med fyra fyrar av fem möjliga samt orden "Trollkarlen svävar som en lindansare över scenen. Balanserar, vågar ta risker, och belönas med största möjliga kärlek."

– Att ta föreställningen till Stockholm och återvända till Södra Teatern blir ytterst kul. Om Aftonstjärnan är min hemmahamn i Göteborg så är Södran motsvarande på östkusten, säger Carl-Einar Häckner om de kommande föreställningarna.

Carl-Einar Häckner har trollat sen 1975 och det är som trollkonstnär de flesta av oss känner honom. Han har vunnit mästerskap och fina priser för sin trollkonst och sina varietéer. Han har utnämnts till årets roligaste svensk. Han har 18 år i rad satt upp en varieté på Liseberg i Göteborg som de senaste nio åren sänds i SVT. Parallellt med trollandet har han även släppt flera skivor. Häckner har även haft stora framgångar utomlands och spelat för utsålda hus i bland annat London, Australien och Tyskland. Han är en regelbunden gäst i TV Total, Tysklands största tv-program med Stefan Raab som programledare.

Innan Skärvor når Södra Teatern kommer den i sommar göra en vända på landets folkparker för att under tidig höst fortsätta med en landsomfattande turné i Riksteaterns regi. På Södra Teatern framförs den vid 14 tillfällen mellan 26 november och 30 december.

Läs mer om Skärvor på sodrateatern.com och carleinarhackner.com.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Snabbfakta

Carl-Einar Häckner kommer till Södra Teatern med sin hyllade föreställning Skärvor. Den framförs på Stora Scen vid 14 tillfällen mellan 26 november och 30 december 2015.

Citat

Att ta föreställningen till Stockholm och återvända till Södra Teatern blir ytterst kul. Om Aftonstjärnan är min hemmahamn i Göteborg så är Södran motsvarande på östkusten.
Carl-Einar Häckner