Cross the Road, Molina - En hyllningkonsert för Jason Molina på Södra Teatern

John Roger Olsson (The Grand Opening) och Markus Svensson (The Tarantula Waltz) har samlat ihop sina musikerkollegor för att tillsammans hedra, hylla och tolka den amerikanska singer-songwritern Jason Molina på Södra Teatern. Den 28 januari blir det konsert med bland andra The Tallest Man On Earth, Idiot Wind och Promise & The Monster på scenen.

Ett husband bestående av Johan Berthling (Tape), Andreas Söderström (ASS) och Ola Hultgren kommer att backa de inbjudna artisterna som alla tolkar sina bästa låtar av Molina. På scen under kvällen finns: The Grand Opening, The Tallest Man On Earth, Idiot Wind, I’m Kingfisher, Musika77, Dear Euphoria, Promise & the Monster och The Tarantula Waltz.

Jason Molina har sedan 1996 gett ut musik under olika namn, men mest känd är han som Songs: Ohia. Första vinylsingeln gavs ut på Will Oldhams skivbolag Palace Records. Amerikanska skivbolaget, tillika kvalitetsstämpeln, Secretly Canadian tog sedan över Molinas skivutgivning och hans säregna barrytongitarrspel och drabbande sång har förevigats på skivor som ”The Lioness” och ”Didn’t it Rain”. Totalt blev det tio album och fyra EP:s som Songs: Ohia. Den sista skivan fick heta ”Magnolia Electric Co.” vilket sedermera blev namnet på Molinas kommande musikprojekt.

Uppbackad av ett ladudoftande Neil Youngband har han sedan 2004 fortsatt att ge ut skivor, ofta producerade av legendariske Steve Albini (Shellac, Nirvana, PJ Harvey med flera). Han har också gett ut tre skivor under eget namn. Han är okänd för många men en hjälte för vissa.

Senaste åren har det varit tyst kring Molina efter en inställd turné 2009. Det blev för drygt ett år sedan känt att han spenderat en längre tid på olika behandlingshem. Han har dock varit oförsäkrad under denna period och därför dragit på sig stora skulder, vilket fått hans familj att starta Jason Molina Medical Fund.

All vinst från denna hyllningskväll kommer att doneras till fonden.

Biljetterna släpps den 6 december och köps på Södra Teaterns hemsida. Fler artister tillkommer, följ uppdateringarna på crosstheroadmolina.blogspot.com

Cross the Road, Molina - en hyllningskonsert för Jason Molina, Stora Scen, Södra Teatern, den 28 januari, 20.00.
Södra Teaterns barer och restaurang öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/