Cut Copy till Södra Teatern

Cut Copy har med hits som “Hearts on fire” och “Lights and music” fått en hängiven fanskara i Sverige och internationellt. Nu kommer det australiensiska bandet till Stockholm med sin melodiösa och dansanta elektropop. Den 10 december spelar de på Kägelbanan. Den 11 december gästar de Malmö och den 12 december uppträder de i Göteborg.

Extremt få band från Australien kan skryta med att de lyckats övertyga svenska konsertbesökare gång efter gång. Cut Copy är ett sådant band. Med utsålda spelningar på bland annat Berns, Debaser Medis och Strand i Stockholm och Storan i Göteborg samt euforiska festivalgig i Arvika och Emmaboda har de byggt upp en stor lojal svensk fanskara.

Förutom en stark scennärvaro och en perfekt ljusshow, har Cut Copy också de briljanta albumen "In Ghost Colors" och "Zonoscope" i ryggen, och i synnerhet hitsinglarna "Hearts On Fire" och "Lights And Music". I höst kommer det efterlängtade nya albumet "Free Your Mind".

Live ekar Cut Copys musik Daft Punk och New Order, det är tung house och melodiös indie. Förfrågningar om förbandsturnéer och gemensamma spelningar har kommit från artister som Lady Gaga, Coldplay och Nine Inch Nails. Men Cut Copy trivs bäst när de själva står i centrum, helst i riktigt intima lokaler.

Det var genom samarbeten med demonproducenter som Philippe Zdar (Cassius) och Tim Goldsworthy (DFA) samt med succéalbumet "In Ghost Colours" (2008) som Cut Copy cementerade sig som en global sensation. Albumet toppade listorna hemma i Australien och engelsk och amerikansk press rosade bandet.

På "Zonoscope" (2011) tog Cut Copy befälet och producerade en unik sammansmältning av melankolisk pop och extatisk dansmusik. Materialet är Cut Copy destillerat till sin renaste form: En svit av futuristiska visioner byggda på primitiva rytmer som också är lättillgängliga och utsökta.

I höst släpper Cut Copy sitt fjärde studioalbum "Free Your Mind" och källor talar om en ny laddning av den dansanta elektropop som bandet gör bäst. Det första smakprovet "We Are Explorers" filmades live av det amerikanska magasinet Spin medan skivbolaget Modular lagt ut den hypnotiska videon till låten "Let Me Show You Love".

Den 10 december spelar Cut Copy på Kägelbanan. Den 11 december uppträder de på Kulturbolaget i Malmö och den 12 december gästar de Pusterviksteatern i Göteborg.

Vad: Cut Copy (AUS)
Var: Kägelbanan, Södra Teatern