Damien Jurado till Södra Teatern i december

Den amerikanska låtskrivaren och sångaren Damien Jurado har gjort flera minnesvärda besök på Södra Teatern. Nu återvänder för ett akustiskt soloframträdande inför ett nytt album som släpps i början av nästa år. Den 6 december på Stora Scen.

Damien Jurado startade sin musikaliska karriär med en stöld av en bas i slutet av 80-talet för att sedan starta bandet Coolidge ihop med David Bazan (Pedro the Lion) i Seattle. På 90-talet började han, influerad av Nick Drake och Bob Dylan, att skriva enkla folksånger som soloartist och snart hade Sub Pop signat honom för debutalbumet ”Waters Ave S” 1997. Efter albumet ”I Break Chairs” (2002) där folksångerna ersatts av mer indierockiga tongångar bytte han skivbolag till Secretly Canadien och tog återigen sikte på sin akustiska sida, mer tid med familjen och ett jobb som förskolelärare.

Sommaren 2010 kom det nionde studioalbumet ”Saint Bartlett” ut. Den producerades av Damien Jurado själv ihop med Richard Swift och ansågs av många vara det bästa han gjort. Samarbetet fortsatte på skivan ”Maraqopa” som kom 2012 och nu är Jurado återigen skivaktuell tidigt 2014. Vad vi vet är det fortfarande samma lågmälda detaljer och egensinniga anslag samt subtila vackra texter som vi är vana vid. Det är fortfarande återhållsamt, fängslande och oroande på samma gång.

När Damien Jurado besökte Södra Teatern sist hade han ett band med sig på scen. I december får publiken se honom helt solo och akustiskt, ett format som är grandiost trots, och just för att, det är så avskalat och naket. För er som inte kan hålla er tills nya albumet släpps rekommenderar vi att lyssna på Damien Jurados gästspel på Mobys kommande platta ”Innocents”.

Vad: Damien Jurado (USA)
Var: Stora Scen, Södra Teatern
När: Den 6 december, 20.00
Södra Teaterns barer och restaurang öppnar 17.00.