Dead Prez till Södra Teatern i mars

Med ursinnigt tempo levererar den legendariska hiphop-duon från Florida – bestående av M-1 och Stic.man – tunga beats och politiskt medvetna texter som etsar sig fast i medvetandet. Nu kommer Dead Prez till Stockholm och Södra Teatern. Den 24 mars uppträder duon på Kägelbanan. Biljetterna släpps den 4 februari.

Dead Prez har gjort sig kända för sina hårda och skarpa, politiska texter. De svartas frigörelse, övervakningssamhället, företagskontroll och kapitalism är samtliga ämnen som varit ett grundfundament för duon sedan starten. M-1 och Stic.man träffades på universitet i Florida och delade en passion för musik och politik som resulterade i den första singeln ”Police State with Chairman Omali” som släpptes 1998. Debutalbumet "Let's get free" följde år 2000 och fick ett varmt mottagande från kritiker i hela världen, inte minst i Sverige. I fjol kom det efterlängtade albumet "Information Age" och med detta blev det tydligt att Dead Prez fortfarande levererar kvalitet utan att kompromissa.

Det finns en mänsklighet, en tanke, ett resonemang bakom allt de gör. Dead Prez är en röst till de som annars inte hörs i samhället. Trots det allvar som präglar duon är det en fest att se Dead Prez live. Duon bemästrar det engelska begreppet "edutainment" (en sammanslagning av de engelska orden Entertainment och Education) bättre än någon annan. Samtidigt som de får publiken att dansa som vansinniga tränger deras genuina önskan om en bättre värld igenom hos åskådaren och lämnar tydligt avtryck.

Förutom att ha gjort en av genrens mest klassiska låtar – "Hip Hop" – har Dead Prez en hel arsenal av låtar som kommer få publiken att gunga på Kägelbanan den 24 mars. Ta dig dit och upplev en duo som både är ovanliga och nödvändiga med sin revolutionära kamp och furiösa glöd.

Biljetterna släpps den 4 februari på www.sodrateatern.com.

Dead Prez gästade Södra Teatern 2009 och fick mycket fina recensioner för sin spelning på ett utsålt Kägelbanan.

Dead Prez (USA), Kägelbanan, Södra Teatern, den 24 mars, 19.30.

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/