Det händer på Södra Teatern den 11-26 januari

När granen är utburen, skinkan uppäten och alla smällare avbrända - vad finns kvar kanske du undrar lite moloket. Södra Teatern såklart! Som dessutom har fri entré till en hel del gig nu, inte så dumt. Södran inleder året traditionsenligt med Arts Birthday Party. Tillsammans med Sveriges Radio bjuder vi på en stor fest för den elektroniska musiken och ljudkonsten på fyra scener. Arts Birhtday Party 2012 äger lördag 14 januari. Det är fri entré till alla konserter.

Ann Westin är tillbaka med Hämnd, en revanschlysten show som hon spelar 11 & 12 januari.  Den algeriska sångerska Karima Nayt gästar den 25 januari och Outernational startar med DJ Mateo den 13 januari. Bambaata bambaata är också tillbaka liksom jazzbruncherna. Perioden bjuder dessutom på en hel del releaser. Här är hela programmet för de kommande två veckorna, indelat i musik, teater och övrigt. Du får sammanställningen som pdf med bilder också.

Vad som händer längre fram, uppdateringar och annat nytillkommet hittar du på www.sodrateatern.com Bilder och pressmeddelanden finns som vanligt på:   http://www.sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

God fortsättning!
Anneli
070 -682 97 25

MUSIK

SÄLBARN
Releasekalas och popfest med Sälbarn!
Bandet Sälbarn bjuder på grymma liveakter i samband med sitt första skivsläpp EP:n Äventyrlig Dekadens. Elektroniska beats, blandas med tunga genomgående basgångar, fiffiga gitarriff, syntslingor och kraftfull sång. Under kvällen kommer DJ Lili P och DJ:duon Ellen & Markus att fylla dansgolvet - elektroniskt och svängigt med allt från Le Tigre till Arcade fire.
Onsdag 11 januari kl 21:00, Södra Teatern, Södra Bar, öppet från kl 17:00. Fri entré.
OUTERNATIONAL: DESCARGA TROPICAL!!
DJ MATEO öppnar Outernational. Tuuuung och seeeeg cumbia för gubbarna, flippad 3Ball för ungarna och smörig 80 tals tropical för damerna, hela familjen alltså!! JALLALLA LA CUMBIA, VIVA MUSIKEN.
Checka!
Eftersom hela huset fylls av Arts Birthday Party på lördag kör vi Outernational på fredag den här veckan.
Lördag 21 januari: Outernational med Zunga bjuder på top notch DJs; Slim, Sister Justice och residenten Missdj
Fredag 13 januari och lördag 21 januari kl 21:00, Södra Bar öppet från kl 17:00.  Fri entré fram till 21.00, därefter 60 kr.
ART`S BIRTHDAY PARTY 2012
Sveriges största party för elektronisk musik och ljudkonst
Electronica- och ljudkonstfestivalen Art’s Birthday Party 2012 blir ännu större och ännu mer! Södra Teatern och Sveriges Radio P2 presenterar internationella och svenska artister på fyra scener. Det kommer glittra, brusa, knastra och vi kan utlova årets party för alla som vill ha det allra nyaste och mest spännande i musikväg! Line-up: Kriget, Hans Appelqvist, Ikue Mori [JPN], Ida Lundén, Roll The Dice och många, många fler!
Lördag 14 januari, Södra Teatern öppnar kl 17:00, Kägelbanan öppnar kl 19:00. Fri entré!
JAZZBRUNCH
En riktig söderklassiker!
Nu kickar vi igång jazzbruncherna. Musiken varierar från helg till helg, men alltid med musiker i världsklass. Till den bjuds det klassiska brunchrätter, tillagade med stor omsorg, med noga utvalda råvaror.
Lördagarna 14 & 21 och söndagarna 15 & 22 januari, kl 11-16, Södra Teatern, Etablissemanget. Pris: 235 kr, inkl dryck och kaffe eller te.
SHOWCASE MED LUGER OCH LIVE NATION
En försmak av det kommande liveåret
Våra samarbetspartners bokningsbolagen Luger och Live Nation ställer vårens turnerande artister på scen under en och samma kväll.
Måndag 16 januari, första akt på scen kl 19:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Fri entré.
FRIDA ANDERSSON
Releasekalas
Frida Andersson, född och uppvuxen i lilla Ekenäs i Södra Finland, började att musicera tillsammans med sin pappa, vissångaren Bosse Andersson. Det dröjde inte många år tills Frida tog det vidare till att spela både piano och gitarr, skriva och framföra egna låtar. Sandra Bergman huserar i Dj-båset och som vanligt bjuda på en välblandad cocktail av soul, beats, jazz, pop etc.
Onsdag 18 januari kl 20:00, Södra Teatern, Södra Bar, öppet från kl 17:00. Fri entré.
BAMBAATA BAMBAATA
Allt du behöver för hjärta, själ och höft
Dj Ulmox aka The Silverback Funk Gorilla aka The African Beat Bulldozer tar inga fångar. Han är hänsynslös i sin mission i det eviga groovets namn. Alla ska dansa, dansa, dansa hela tiden. Det är fredagsmysets raka antites. Det enda och allt du behöver för hjärta, själ och höft. Reeeeewind Selectah!!!!!
Fredag 20 januari kl 21:00, Södra Teatern, Södra Bar,
öppet från kl 17:00. Fri entré fram till kl 21:00, därefter 60 kr.
KLUBB RIPOFF
Liveklubb med Nirvana som första hyllningstema
Klubb Ripoff har alltid en känd artist eller band som tema. Inbjudna liveakter får välja ut och tolka låtar med kvällens temaband eller -artist. Bakom klubben står Martin Ekman, Christoffer Englund (The Ginger) och Kristin Amparo , som dessutom spelar live. Vårens första klubbkväll gör Martin, Kristin och Christoffer även tolkningar av varandras låtar.
Fredag 20 januari kl 21:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Fri entré fram till kl 21, därefter 100 kr.
THE STEPHEN RAPPAPORT BAND
Musik och monologer med meriterat band
Att se The Stephen Rappaport Band är mycket mer än bara en konsertupplevelse. Nyskrivet material i vitt skilda musikstilar och monologer gör denna performance omöjlig att genrebestämma. Bandet firar denna kväll releasen av sin nya skiva Wet Spot.
www.myspace.com/stephenrappaportband
Lördag 21 januari kl 21:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Entré efter kl 20:00 120 kr.
LILLA  BONAVENTURA
Releasekalas

Lilla Bonaventura är kontrasternas barn. Ett barn av Västerbotten i nordligaste Sverige och Sicilien i sydligaste Italien - motpoler som speglas i hennes temperament och i hennes musik. En blandning av Västerbottniskt vemod och Siciliansk dramatik. Melodierna bärs fram av originella körpartier och bultande poparrangemang, producerade av basisten Johannes Berglund, Whitehorse Productions.
Onsdag 25 januari kl 21:00, Södra Teatern, Södra Bar, öppet från kl 17:00. Fri entré.
KARIMA NAYT
Efter en karriär som dansare, bland annat i Algeriets nationalbalett och Kairooperans moderna danskompani gick Karima Nayt över till att bli sångerska. 2007 inledde hon ett samarbete med svenska musikern Fredrik Gille som då gjorde ett projekt i Kairo. Det ledde fram till debutalbumet 2011 som släpptes på det Malmöbaserade skivbolaget ajabu! Nu är det dags för ett helt nytt akustisk projekt med sånger på arabiska och franska – Karimas två modersmål. Hon ackompanjeras av akustisk gitarr, kontrabas, argentinsk bandoneon och slagverk. Karimas texter handlar om sociala problem i arabländerna, bl.a om kvinnors roll och om ungdomarna som lämnar allt för att söka lyckan i Europa.
Onsdag 25 januari kl 21:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Fri entré.
LISEN ELWIN                                                                                     Americana, modern vispop och country
Den ljusa, skört bräckliga rösten har Lisen Elwin alltid haft. Den röst som Benny Andersson beskrev som inlevelsefull, sorgsen och som tog skruv hos honom. Musikaliskt går Lisen en balansgång mellan americana, modern vispop och country som är hennes egen.
Mer info, recensioner och musik på www.lisenelwin.se
TEATER

HÄMND med Ann Westin
Bitter och revanschsugen humorshow
Ann Westins första minne av hämnd var när hon som 5-åring drämde bakelitluren i huvudet på brorsan. En skön känsla, tills blodet började spruta.I dag utför Ann inga våldsamma hämndaktioner, däremot njuter hon av att smida hämndplaner. När hon upptäckte att hennes vänner hade samma intresse föddes idén om att göra en föreställning om just de imaginära hämnderna. Välkommen till en unik kväll med en unik komiker!
Onsdag 11 och torsdag 12 januari, kl 20:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Entré: 250 kr.
TANGO OCH TORTYR
Gripande verklighetsbaserat drama
Tango och Tortyr är en föreställning som börjar den 11 september 1973. Pinochets Junta har tagit makten i Chile, president Allende är död. Föreställningen bygger på intervjuer med de som torterades, de som flydde för sina liv. Men det är också en föreställning om barnen och barnbarnen som växte upp långt från fotbollsstadion i Santiago de Chile. Om arvet efter militärdiktaturen och de samtal som aldrig ägt rum. Varför är det så svårt att prata? Är det bättre att glömma och gå vidare? Går det?
På scen: Lena Peréz Catalán, Ofelia Jarl Orteg, Imelda Cruz Linde, Erik Hjärpe (piano)och Juanjo Passo (bandoneon). Manus: America Vera Zavala. Regi: Jonas Jarl
Söndag 15 & måndag 16 januari, Södra Teatern, Kägelbanan. Entré: 140 kr. Student/upp till 26 år: 100 kr
ÖVRIGT

BLÅ BIXT
En kväll i poesins tecken
. Releasefest för ny poesiserie.
Södra Teatern i samarbete med Bromberg. Vad blir det? Jo, en ny poesiserie Blå Blixt. I samband med att den första antologin Hallon och bensin utkommer samtalar DN:s kritikchef Åsa Beckman med de medverkande poeterna om vad poesi kan vara idag.
Onsdag 18 januari kl 19:00, Södra Teatern, Sjuan. Dörrarna till Sjuan öppnas 18:30, Södra Bar öppnas kl 17:00. Fri entré.

Presskontakt: Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com 08 531 99 272 eller 070 682 97 25

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com  Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/