Det händer på Södra Teatern den 13-26 juni

Sommarprogrammet rullar igång på Södra Teatern med full aktivitet i såväl dj-båset på Södra Bar som på Terrassens utomhusscen. På klubbsidan märks sommarsatsningar som Dansa arslet av dej till Snickars Records där dj:n och skiventusiasten Mika Snickars spelar soul, disco och italo (den 13 juni). En annan sommarklubb är The Lick som presenterar den finaste basmusiken med Miriam Pemberton och Henry Rodrick vid rodret (den 20 juni). El G är dj och grundaren av ZZK Records, han höjer tempot med ett set med global klubbmusik (den 14 juni). På Terrassen inleder Tomas Andersson Wij programmet med utomhuskonserter (den 18 juni) och efterföljs av minneskonserten till Stig Vig där Dag Vag med vänner hyllar Stickan som gick bort förra året (den 19 juni). Övrigt att se fram emot på livesidan är rosade poptrion Navet som gästar Klubb King Kong (den 19 juni) och sångerskan Maria Răducanu och gitarristen Krister Jonsson som tolkar den rumänska musiklegenden Maria Tănase på Rumänska filmdagars jazzfest (den 13 juni). Det årliga midsommarfirandet på Terrassen äger rum till tonerna av Tommy Löbel Swing Band som uppträder två dagar i rad (den 21 och 22 juni). Och Klubb Dekadent anordnar kvällar med argentinsk tango för såväl erfarna som de som bara vill lyssna på musiken (den 25 juni). I Södra Bar är det fri entré fram till sista augusti. Sjuan har även öppnat och har sommaröppet vid fint väder med en av Stockholms bästa utsikter.

Det och mycket mer hittar du i det fullständiga programmet nedan för de kommande två veckorna. Vad som händer längre fram, uppdateringar och annat nytillkommet hittar du på www.sodrateatern.com. Bilder och pressmeddelanden finns på: http://www.sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

MUSIK

RUMÄNSKA FILMDAGARS JAZZFEST. Maria Răducanu och Krister Jonsson tolkar Maria Tănase
I år är det hundra år sedan den rumänska sångerskan Maria Tănase föddes. Det uppmärksammas nu med att några av hennes mest kända sånger tolkas av en av den nutida rumänska musikens mest spännande sångerskor - Maria Răducanu. Det blir balkansk folklore och fado, vaggvisor och ryska romanser, jazzstandards, tango och bossanova. Răducanu har samarbetat med olika rumänska och internationella jazzmusiker, däribland gitarristen Krister Jonsson som hon uppträder med på Södran. Kvällen är ett samarbete mellan Rumänska institutet och Södra Teatern.

Den 13 juni, kl 19.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 135 kr, med Scenpass 90 kr, serviceavgiften är inkluderad i priserna.

DANSA ARSLET AV DEJ TILL SNICKARS RECORDS! En äkta soul, discofunky, synth och italo nattklubb
Mika Snickars
är en av Stockholms mest legendariska dj:s. Han bemästrar skivspelarna som instrument och har i två decennier försett Sverige och världen med den bästa dansmusiken. 1998 vann han dj-SM och han har turnerat med sitt legendariska hiphop-crew Scratchaholics mellan 1995-2000. Han är också skivhandlare och startade sin butik i Stockholm 1995 som nu flyttat in på Mosebacke Torg. Förbered er på en helkväll med DJ Mika Snickars musik som han handplockat bland oändliga vinylbackar världen över.

Den 13 juni, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

EL G (USA/ARG). DJ och multikonstnär
El G
är dj och musikkonnässör som grundat det inflytelserika skivbolaget ZZK Records (med artister som Tremor, Chancha via Circuito och El Remolon) och den populära klubben Zizek Club i Buenos Aires. Genom detta har han utvecklat nya dansmusikuttryck i Argentina som spridit sig världen över. Nu gästar han Södra Bar för ett dj-set med fokus på global klubbmusik och stilar som digital cumbia, electro-reggaeton och andinska folktoner.
Den 14 juni, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

MOSQUITO. Internationellt Bling Bling & Continental Party Mood
Thomas Gylling
plockar fram det bästa från platser som Barbados, Cap Verde, London, Kingston och Paris. Hits från tv-programmen ”Tropicopop”, ”Mosquito” och ”Panama” slinker också med mellan varven. Det blir ett lyxigt internationellt party.

Den 15 juni, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

TOMAS ANDERSSON WIJ. Tillbaks på Söders höjder, denna gång med fullt band!
Tomas Andersson Wij är första artist ut i Södra Teaterns konsertprogram på Terrassen i sommar. Han uppträder med det senaste, kritikerrosade albumet ”Romantiken” i bagaget och uppbackad av ett liveband. Förvänta er graciös och mjuk popmusik i en svensk singer-songwriter-tradition.
Den 18 juni, kl 20.00, Södra Teatern, Terrassen, entré 330 kr inkl serviceavgift.

DAG VAG MED VÄNNER HYLLAR STIG VIG. Konsert och stipendieutdelning
Förra året avled Dag Vags frontman Stig Vig (Per Odeltorp). I somras anordnades en hyllningskonsert på Terrassen vid Södra Teatern som blev mycket uppskattad av både fans och artistkollegor. Nu följs den upp av en ny kväll till Stigs ära. Nike Markelius, Micke Alonzo, Kajsa Grytt, Lars Demian & David Tallroth, Magnus Carlson (Weeping Willows) och Alonzo med Tony Johansson (Fas 3) är några av gästartisterna. Dag Vag med kör är husband. Under kvällen kommer även Stig Vig-stipendiet ”Det gyldene benet” att delas ut för första gången.
Den 19 juni, kl 19.00, Södra Teatern, Terrassen, entré 330 kr inkl serviceavgift.

KLUBB KING KONG.
Live: Navet
Indievurmarna Kubb King Kong gästas denna gång av Navet. Utrustade med en arsenal av elektronik, vassa gitarrer och en kaxig sångerska brukar trion lämna ett bestående intryck med sina liveframträdanden. Navet består av Julia Ögren, Josef Hermansson och Anders Ahlin och har sedan starten 2009 levererat högkvalitativ popmusik med stort hjärta. Kvällen till ära firar bandet släppet av singeln ”One hundred years, ten thousand beats”.
Den 19 juni, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar. Fri entré.

THE LICK. Dansmusik och bastunga beats
The Lick
är månadsklubben som i sommar har fokus på att skämma bort Stockholm med basmusik av högsta kvalitet. Residenter Miriam Pemberton (Mecha) och Henry Rodrick (Svensk Bas) kommer att spela bass music och ghetto house-artade tongångar och gästas av några av stans främsta dj:s och basförespråkare.

Den 20 juni, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

TOMMY LÖBEL SWING BAND. Fira midsommar med swingmusik av världsklass
Den årliga traditionen med midsommarfirande på Terrassen fortsätter. Tommy Löbel Swing Band uppträder. Tommy är en av Sveriges främsta klarinettister och har turnerat med sitt Swing Band runt om i Europa samt i USA (bland annat på New Orleans Jazzfestival). Tommy Löbel Swing Band uppträder mellan 16.00-19.00 båda dagar.

Den 21 och 22 juni, kl 16.00 båda dagar, Terrassen, Södra Teatern, fri entré.

KLUBB DEKADENT. Tangosvängom i sommarnatten
Argentinsk tango och bar i ett. Klubb Dekadent bjuder upp till dans och bjuder in alla tangointresserade, såväl erfarna som de som bara vill lyssna på musiken, till härliga milongakvällar.

Den 25 juni, kl 20.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

EL MADRIGAL. Releasefest för Deliverance
I april 2012 inledde El Madrigal arbetet med den skiva som nu firas med releasefest. ”Deliverance” är ett independent-släpp och kommer att finnas på både vinyl och digitalt. El Madrigal har gjort covers av Wilco, The Band, Neil Young and Crazy Horse och Bob Dylan vilket ger en bra bild av deras musik. Support: Two Men In A Boat.

Den 26 juni, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

TEATER, SAMTAL & ÖVRIGT

DROP IN BABY SALSA RYTMIK. Babysalsa med Maria Llerena
I över 20 somrar har Maria Llerena haft Baby Salsa Rytmik på Södra Teaterns terrass. Baby Salsa Rytmik stimulerar det rytmiska sinnet och motoriken hos de riktigt små barnen. Föräldrar och barn dansar runt Marias kongatrummor och sjunger, spelar på instrument och klappar takten. Svenska barnsånger, Evert Taube och Marias egna barnsånger till afrikanska, latinamerikanska och karibiska rytmer. Måndagar och onsdagar under hela sommaren. Baby Salsa Rytmik är inriktad på bebisar cirka 0-3 år gamla.

Den 17, 19, 24 & 26 juni, kl 13.00 alla dagar, Södra Teatern, Terrassen, pris 100 kr. En familj = 1-2 föräldrar och 1 barn. Gratis entré för mor- och farföräldrar som följer med betalande förälder. Endast kontant betalning, ej kort! Vid regn ges baby salsa rytmiken under tak.

SÖDRA TEATERNS ÖPPETTIDER UNDER MIDSOMMARHELGEN

Fredag den 21 juni: Terrassen (Bistron och Grillbaren) kl 13:00-21:00.
Lördag den 22 juni: Terrassen (Bistron och Grillbaren) kl 13:00-21:00.
Söndag den 23 juni: Terrassen (Bistron, Grillbaren och Ölkiosken) kl 11:00-22:00. Etablissemanget är även öppet den 23 juni, kl 17:00-22:00.

SÖDRANS ÖVRIGA ÖPPETTIDER
SÖDRA BAR: tisdag-lördag kl 17:00-01:00. Övriga dagar i anslutning till arrangemang.

ETABLISSEMANGET serverar lunch 11:30-14:00 vardagar.
Måndag-fredag 17.00-01.00.
Lördag: 11.00-16.00 & 17.00-01.00.
Söndag: 11.00-16.00 & 17.00-22.00.
TERRASSEN: Öppen med servering vid fint väder.
Söndag-torsdag 11:00-22:00
Fredag-lördag 11:00-23:00.
SJUAN är öppen från och med den 6 juni och har sommaröppet vid fint väder under juni – augusti

Biljettkassan: 08 – 531 99 490
E-post: biljettkassan@sodrateatern.com
Öppettider: Måndag-fredag 12.00–18.00, lördag: 12.00–16.00,
samt i samband med evenemang. Biljettkassans telefontider följer ordinarie öppettid.

Från och med den 24 juni till och med den 4 augusti har biljettkassan följande öppettider: Torsdag-lördag 12.00-16.00, samt i samband med evenemang. Vid evenemang på Terrassen har biljettkassan öppet 16.00-21.00.

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/