Det händer på Södra Teatern den 17-30 oktober

De två kommande veckorna på Södra Teatern är matade med klubbkvällar, konserter och scenkonstinslag. På musiksidan märks detta: releasefest med Niko Röhlcke (Weeping Willows) och Marty Willson-Pipers (The Church) nya projekt Moat, electro cumbia-artisten Cholita Sound från Santiago och amerikanska låtskrivare som Mark Kozelek och Mark Lanegan. Missa inte heller kvällen Who is William Onyeabor som uppmärksammar den nigerianska funkartisten William Onyeabor med liveuppträdanden och dj:s, den kurdiska artisten Mehmet Atli och den italienska ambientmästaren Porcelain Raft. På klubbsidan kan nämnas 1-årskalas med Klubb Ouch! som gästas av rapartisten Mercedes, Tropical Birds Party med Montag Mania och Hybris Healers på scen och Club King Kong som får fint besök av heta Hedemora-bandet Hökartorget. Dessutom uppmärksammar heldagen Resistanbul den sociala rörelse som växt fram vid Geziparken i Istanbul, det chilenska gästspelet Villa + Talet är två nyskrivna pjäser om förnyelse efter en militärdiktatur och samtalsserien Tryck fokuserar på ämnet allianser och begär.

Det och mycket mer hittar du i det fullständiga programmet nedan för de kommande två veckorna. Vad som händer längre fram, uppdateringar och annat nytillkommet hittar du på www.sodrateatern.com. Bilder och pressmeddelanden finns på: http://www.sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

MUSIK

MOAT. Releasefest!
Niko Röhlcke
från Weeping Willows och Marty Willson-Piper från det australiensiska bandet The Church är Moat. Nu har duon gjort ett album tillsammans som är inspirerad av filmmusikteman, engelska folkinfluenser och lite etno från producenten Sigge Krantz. Även kryddat med tysk kraut. Denna kväll blir det releasefest för plattan.
Den 17 oktober, kl 21.00, Kägelbanan, Södra Teatern, fri entré. Dörrar: kl 20.00.

KLUBB RIPOFF. Inbjudna liveakter som tolkar låtar med kvällens temaband eller artist
Liveklubb som alltid har en känd artist eller ett band som tema och där inbjudna liveakter får välja ut och tolka låtar med kvällens temaband. Bakom klubben står Martin Ekman, Christoffer Englund (The Ginger) och Kristin Amparo.
Den 18 oktober, kl 20.00, Etablissemanget, Södra Teatern, entré 100 kr inkl serviceavgift.

FRUKT&GRÖNT PRESENTERAR: CHOLITA SOUND (CHL). Excentrisk electro-cumbia
Cholita Sound
(Caterina Purdy) är en excentrisk artist inom electro cumbia-genren i Latinamerika och USA. Hon har gjort ett starkt avtryck på Santiagos elektroniska undergroundscen och har med sina produktioner visat lika mycket känsla för det dansanta som för det nyskapande. På släpp som ”Chulita Vol.01” och ”Ponte free” blandar Cholita Sound latinamerikanska folkdrag med maffiga synthar, dubsteprytmer och slagverk. Nu gästar hon klubb Frukt&Grönt. Svensk-chilenska Caseros, en duo med fokus på house, synth och Ron Hardy-mixar.
Den 18 oktober, kl 21.00, Södra Bar, Södra Teatern, fri entré.

JAZZBRUNCH. En riktig söderklassiker!
Brunch med livejazz. En brunchmeny med både varma och kalla rätter, som ägg benedict, miniburgare med pulled pork, laxtacos, asiatisk ceasarsallad och pannacotta. Artister varierar från helg till helg, alltid med förstklassiga jazzmusiker. Live den 19 oktober: Linnea Södahl Group, live den 20 oktober: Lisa Collins (Sthlm Jazz Fest), live den 26 oktober: Tommy Löbel Band, live den 27 oktober: Daniel Tilling & friends.
Den 19, 20, 26 & 27 oktober, kl 11.00, Etablissemanget, Södra Teatern, pris 255 kr, inkl dryck och kaffe eller te.

CLUB OUTERNATIONAL. Södrans världsförbättrande lördagsunderhållning

Södra Teaterns lördagsklubb Club Outernational fortsätter sprida ett pulserande budskap där dansgolvet är centrum för rytmer och melodier från såväl nära som avlägsna hörn runtom i världen. Förvänta er en sprakande mix av bollywood disco, retro highlife mambo, balkan brass och en massa annat.
Den 19 & 26 oktober, kl 21.00 båda kvällar, Södra Bar, Södra Teatern, fri entré.

RESISTANBUL. Hur påverkar protesterna det turkiska samhället?
Kampen för att bevara Geziparken i centrala Istanbul ledde Turkiet till världens blickfång. Protesterna blev startskottet för en turkisk massrörelse som för första gången samlat en mångfald av oppositionella i frågor som rör allt ifrån gentrifierings-motstånd till aborträtt, censur och inskränkningar i de mänskliga rättigheterna. Nu uppmärksammar Re:Orient och Mukavemet detta med en heldag på Södra Teatern. Den turkiska filmen ”Ekümenopolis” visas, det blir panelsamtal med några av Gezirörelsens mest framträdande röster och dagen avslutas med klubbkväll där bland annat Istanbulbandet Bandista, Hakan Vreskala och systrarna Sahin spelar live.
Den 19 oktober, kl 12.30 (filmvisning och panelsamtal), kl 20.00 (Gezirparty – konsert och klubbkväll med Bandista med flera på scen), Kägelbanan, Södra Teatern, entré från 20.00, 120 kr (ordinarie pris) 90 kr (Re:Orient Vän 2013), priserna inkl serviceavgift.

KLUBB OUCH! PRESENTERAR: MERCEDES (GBR). Den stora 1 årsfesten!
Tropical bass-experterna Klubb Ouch! firar 1-årsjubileum på Södra Teatern! Gästar gör brittiska Mercedes som har ett sound där tajt rap blandas med pop, 80-talshiphop och new school. Dj- och producentgänget Panik Disco har blivit med skivkontrakt och släpper sin första singel ”All in (no niin)” som gästas av Artymove med sångerskan Mathilda. Premiärspelning denna kväll med videoinspelning! Neva Deelay (Malcriada) gästar dj-båset tillsammans med Chackabucko (tropical bass, cumbia, Azonto, dancehall). Plus hemlig gäst!
Den 19 oktober, kl 21.00, Södra Bar, Södra Teatern, fri entré.

MARKUS HULTCRANTZ.
Songs & Stories
Markus Hultcrantz har gett ut albumen ”Songs & Stories” (2011) och ”Gustaf Fröding” (2007). Han har även komponerat musiken till Uppsala Stadsteaters Låt Den Rätte Komma In. 2012 blev Markus utsedd till Sveriges bästa folk/singer-songwriter 2012 (enligt ISC - International Songwriting Competition).
Den 19 oktober, kl 21.30, Etablissemanget, Södra Teatern, entré 100 kr inkl serviceavgift.

SUNLIGHT CHORUS PRESENTERAR: OSCARSGALEN 2013! Med gästartist Jenny Wåhlander
Galaföreställning med den 40 kvinnor starka showkören Sunlight Chorus och mångsidiga artisten Jenny Wåhlander. Körmusiken kryddas med koreografi och dans. Kören leds av Veronica Johansson.
Den 20 oktober, kl 15.30+19.30, Stora Scen, Södra Teatern, entré 295 kr, för barn upp till 12 år 150 kr, serviceavgift inkluderad i priserna.

MARK KOZELEK (USA).
Kozeleks herravälde är vackert, sorgligt och självutlämnade
Mark Kozelek återkommer till Södran. Senast i raden av släpp har han samarbetet med bandet Desertshore som leds av gitarristen Phil Carney från Kozeleks gamla band Red House Painters. Skivan släpptes 20 augusti och är nog det närmsta en Red House Painters-återförening vi kommer att komma. Till Södran kommer Kozelek i eget majestät med sin glasklara röst och akustiska gitarr.
Den 21 oktober, kl 19.30, Stora Scen, Södra Teatern, entré 250 kr inkl serviceavgift.

WHO IS WILLIAM ONYEABOR?
En kväll tillägnad William Onyeabor
Den nigerianska musikern och funkartisten William Onyeabor släppte åtta egenutgivna album mellan 1978 och 1985. Därefter konverterade han till kristendomen och vägrade tala om sig själv och sin musik. Enligt vissa biografier sägs han ha studerat filmkonst i dåtida Sovjetunionen för att sedan återvända till Nigeria i mitten av 70-talet där han startade sitt eget filmbolag Wilfilms. Några menar att han arbetade som advokat med en examen från Storbritannien. Andra påstår att han är en affärsman som i åratal arbetat för regeringen i Enugu i Nigeria. Nu ges hans musik ut på den nya samlingen ”Who is William Onyeabor?” av den amerikanska etiketten Luaka Bop. Detta uppmärksammas med en kväll med livespelning och dj:ande i Södra Bar. Uppträder gör Tight Silk, OK Star Orchestra och Peter Moréns Onyeaborians som alla gör William Onyeabor-tolkningar. Dj:ar gör Miriam Pemberton (Holodisc), Karl Jonas Winqvist (Blood Music, First Floor Power) och Gavin Maycroft (Mother, Oma333). Kvällen är ett samarbete mellan Södra Teatern, Mother och Luaka Bop.
Den 24 oktober, kl 20.00, Södra Bar, Södra Teatern, fri entré.

MEHMET ATLI (TUR).
Kurdisk singer-songwriter som träffar rakt i hjärtat
Mehmet Atli är en populär kurdisk singer-songwriter som nu gästar Sverige för första gången. Med en mjuk, intensiv röst och klassisk gitarr bjuder han på en musik som har inslag av traditionell och modern kurdisk poesi. Mehmet Atli slog igenom på 90-talet med gruppen Koma Dengê Azad (Den Fria röstens grupp) men har sedan fortsatt som soloartist. Han har släppt flera soloalbum och hans musik har använts i flera film- och teaterproduktioner. Atli har beskrivits som en av de viktigaste rösterna inom modern kurdisk musik.
Den 24 oktober, kl 19.00, Stora Scen, Södra Teatern, entré 225-275 kr inkl serviceavgift.

KRÄMA UPP MUSIKEN. Liveklubben för Sveriges bästa osignade band
Liveklubb som placerar några av landets mest intressanta och spännande up-and-coming-band på scenen.
Den 24 oktober, kl 20.00, Etablissemanget, Södra Teatern, fri entré.

CLUB GUTARRA. Sydamerika möter Spanien i vårt vardagsrum
En positiv och härligt stökig kväll där den sydamerikanska indianen möter det spanska i allt från musik, gäster och teman. En slags vardagsrumskänsla där artisten och sångerskan Helena Gutarra bjuder upp till musik och dans.
Den 25 oktober, kl 20.00, Etablissemanget, Södra Teatern, entré 50 kr.

BAMBAATAA BAMBAATAA. Allt du behöver för hjärta, själ och höft
DJ Ulmox
aka The Silverback aka The African Beat Bulldozer styr skutan på dansgolvet. Med basens murrande som nafsar en i baksidan av låren, virveltrumman som virvlar likt en skallerorm längs ryggraden och ett förlösande bett som leder till fri tillgång till eufori, glädje och njutning i varje steg. On the beat, in the beat, with the beat!
Den 25 oktober, kl 21.00, Södra Bar, Södra Teatern, fri entré.

TROPICAL BIRDS PARTY. Årets sista, sällsynt dansanta och odödliga Tropiska Fågelfest släpper loss på El Día de los Pájaros Muertos
Årets sista tropiska fågelfest släpper loss med Montag Mania, Hybris Healers och Yakumbé live på scenen. High Life och Dj Xango sätter eld på två dansgolv med futuristiska dansrytmer från planetens alla nordliga och sydliga platser. Candyland, Zirkus Lokomotiv, VJ Hiljan och VJ Gauchito fyller luftrumen med visuals, performance och sensationer. Klädsel: Valfritt eller skrud med inslag av flygfärdighet.
Den 26 oktober, kl 21.00, Kägelbanan, Södra Teatern, entré 150 kr. Öppet till 03.00!

MARK LANEGAN (USA).
Oborstat allvar med rutinerad mångsysslare
Många är de skepnader Mark Lanegans oborstade allvar iklätts genom åren: Screaming Trees, Queens of the Stone Age, Gutter Twins, Twilight Singers, och senast tre album tillsammans med Belle & Sebastians Isobel Campbell.
Mark Lanegans CV ser närmast ut som en sammanfattning av de senaste två decenniernas mest spännande independentfenomen. Enbart på soloalbumet ”Bubblegum” från 2004 medverkar PJ Harvey, Josh Homme, Greg Dulli, Duff McKagan, Izzy Stradlin, med flera. Mark är populär bland de populära. Den 17 september kom Mark Lanegans nya album ”Imitations”.
Den 27 oktober, kl 19.30, Stora Scen, Södra Teatern, entré 320 kr inkl serviceavgift.

PORCELAIN RAFT (ITA).
Hypnotisk och drömmande popmusik
Mauro Remiddi är den Italienska kompositören och låtskrivaren som under namnet Porcelain Raft skapar hypnotisk och drömmande popmusik. Debutalbumet ”Strange
Weekend” lovordades av bland annat brittiska NME, magasin med världens största musikwebbplats, som menade på att den finstämda drömpopen omöjligen kan generera i några andra känslor än kärlek. I augusti i år kom den andra fullängdaren med titeln ”Permanent Signal”. Förband är Post Louis.
Den 29 oktober, kl 21.00, Södra Bar, Södra Teatern, fri entré.

MOZARTS REQUIEM. Med gruppen SeLest
Gruppen SeLest ger Mozarts Requiem – En mässa för de som gått före. I SeLests tolkning finns tre nyskrivna kompletterande satser samt egen svensk översättning av verkets solopartier i ett scenrum vilande på Patrik Gunnar Helins visuella projektioner.
Den 30 oktober, kl 19.00, Stora Scen, Södra Teatern, entré 225 kr inkl serviceavgift.

CLUB KING KONG: HÖKARTORGET. Inte vilket band som helst!
Hökartorget är inte vilket band som helst. Det är fem popnördar från Hedemora som på mindre än ett år gått från tämligen okända (till och med i Dalarna) till det mest omskrivna bandet i Dalarna och dessutom spelat inför ett antal tusen åhörare både på Djurgården 2012 och i Göteborg 2013. Hökartorget är något stort och när hitlåten ”ADHD-skalle” nämndes som årets sommarhit i GAFFA och kommunfullmäktige spelade upp låten i utbildningssyfte satte Hökartorget Hedemora på kartan som pop city of Dalarna.
Den 30 oktober, kl 22.00, Södra Bar, Södra Teatern, fri entré.

TEATER, SAMTAL & ÖVRIGT

VILLA + TALET (CHL). 40 år efter militärkuppen – två nyskrivna pjäser om ett lands försoning, förnyelse och plågsamma arv
Villa + Talet är två nyskrivna pjäser som båda kretsar kring förnyelse efter en militärdiktatur. Villa handlar om viljan att förnya ett lands plågsamma historiska arv. Talet är den chilenska presidenten Michelle Bachelets avskedstal i dramatiserad form. Pjäserna är skrivna och regisserade av Guillermo Calderón från Santiago, flerfaldigt prisad för sina verk inom film och teater. Villa + Talet ingår i Riksteaterns temasatsning Voices of change.
Den 17 oktober, kl 19.00, Stora Scen, Södra Teatern, entré 250 kr, för studerande och under 26 år 200 kr. med Scenpass 200 kr, serviceavgift är inkluderad i priserna. Föreställningarna spelas på spanska och textas till svenska.

FOTBOLL PÅ SÖDRAN. Utvalda matcher live på scen
Visning av matcher inom den europeiska toppfotbollen. Den 22 oktober: Arsenal-Dortmund och Milan-Barcelona. Dessutom fotbollsquiz med Bo Johander som denna kväll gästas av en hemlig gäst.
Den 22 oktober, kl 17.00, Etablissemanget, Södra Teatern, fri entré.

ALLA HAR ADHD…eller vad ska vi vanliga pappskallar skylla på?
Humoristisk föreställning med komikern Yvonne Skattberg.
Den 23 oktober, kl 20.00, Etablissemanget, Södra Teatern, entré 195 kr inkl serviceavgift.

UNG FILOSOFI. Södrans filosofikurser för unga och ungdomar
Säsongsstart! Att filosofera hos oss är att upptäcka frågor, leka med idéer och lyssna på andra. Det är också att tänka noga. Ung Filosofi blandar lek med filosofiska undersökningar med utgångspunkt i bilder och berättelser som barnen möter i sin vardag. Alla Ung Filosofis pedagoger, är skolade i akademisk filosofi och har en tränad blick för barn och ungas filosofiska resonemang. Kurser: Bild & berättelser (för 9-12 år), Meningen med livet (12-15 år) och Logiska undersökningar (16-19 år).
Den 20 oktober, kl 10.00 (Bild och berättelse), kl 13.00 (Meningen med livet) och 13.00 (Logiska undersökningar), Södra Teatern. Anmälan: biljettkassan@sodrateatern.com. Samtalen äger rum sju söndagar per termin, utan föräldrar och varje tillfälle pågår i ungefär två timmar med en fikapaus i mitten. Fika ingår i kursavgiften. Kursavgift: 900 kr/termin. Kursavgiften ska erläggas i Södra Teaterns biljettkassa inom två veckor från anmälningsdatum för att kursplatsen ska behållas.

AL PITCHER PÅTÅR TOUR (NZL). Efter succén med Fika Tour är han tillbaka med helt nybryggt
Al Pitcher återvänder med sin senaste show ”Påtår Tour” där Al åter igen kommer att ladda upp publikens skrattbatterier! Al Pitchers ”Fika Tour” sålde ut Södra Teatern fyra gånger under 2012 och även pressen hyllade föreställningen.
Den 28 & 29 oktober, kl 19.00 båda kvällar, Stora Scen, Södra Teatern, entré 260 kr, student och ungdom 170 kr, serviceavgift inkluderad i priserna.

TRYCK: ALLIANSER OCH VITA VÄNNER. Samtalsserie
Årets första Tryck ägnar sig åt allianser och begär. Hur navigerar våra vita partners, vänner och allierade i det vita havet. Hur påverkar allianserna kulturutövande, kulturkonsumerande och kulturklimatet? Det blir ett samtal om svarta kroppar och vita blickar i dagens kultursverige. Publiken välkomnas till ett interaktivt samtal där gränserna mellan publik och panel suddas ut. Samtalsledare: Alle Eriksson.
Den 28 oktober, kl 19.00, Kägelbanan, Södra Teatern, entré 50 kr inkl serviceavgift. Dörrar: 18.30.

SÖDRANS ÖVRIGA ÖPPETTIDER

SÖDRA BAR:
tisdag-lördag kl 17:00-01:00. Övriga dagar i anslutning till arrangemang.
ETABLISSEMANGET serverar lunch 11:30-14:00 vardagar.
Måndag-fredag 17.00-01.00.
Lördag: 11.00-16.00 & 17.00-01.00.
Söndag: 11.00-16.00 & 17.00-22.00.
TERRASSEN: Öppen med servering vid fint väder.
Söndag-torsdag 11:00-22:00
Fredag-lördag 11:00-23:00.
SJUAN är öppen från och med den 6 juni och har sommaröppet vid fint väder under juni – augusti.

Biljettkassan: 08 – 531 99 490
E-post: biljettkassan@sodrateatern.com
Öppettider: Måndag-fredag 12.00–18.00, lördag: 12.00–16.00,
samt i samband med evenemang. Biljettkassans telefontider följer ordinarie öppettid.