Det händer på Södra Teatern den 2-15 maj

Våren börjar infinna sig vilket även präglar Södra Teaterns repertoar som ligger på högtryck. Winhill/Losehill är Umeåbandet som hyllats för sin soulartade pop. Den 2 maj uppträder de på stora scen. Melodistark är även Hakim Salhis musik, raïstjärnan från Algeriet. Den 2 maj spelar han på Kägelbanan. Sugar Hill bjuder på två dagar med vintagemarknad, liveband och klubbkväll. Den 3 och 4 maj i Södra Bar och på Kägelbanan. Hugo Mendez är dj och musikkonnässör och ingår i brittiska musikkollektivet Sofrito. Den 3 maj kommer han till Etablissemanget med skivväskan full med tropical bass. Kvällen därpå är det dags för Barracuda, Mosquito och Outernational att gå ihop till en och samma klubb. Fullt ställ i Södra Bar och på Etablissemanget. Andra höjdpunkter framöver: Rosanne Cash ger countryvemod den 4 maj, Mala in Cuba förenar brittiska beats med kubansk musikpuls den 5 maj, singer-songwritern Neil Halstead gästar den 7 maj, The Residents ger nya föreställningen ”Wonder of Weird” den 8 maj, Nike & Röda Orkestern bjuder på laddad rockmusik den 9 maj, Shugo Tokumaru framför sin fantasirika popmusik den 9 maj, Tankeverket anordnar föredrag med den argentiska språkvetaren Walter Mignolo den 9 maj och mexikanska Dapuntobeat återkommer med explosiv elektro den 11 maj.

Det och mycket mer hittar du i det fullständiga programmet nedan för de kommande två veckorna. Vad som händer längre fram, uppdateringar och annat nytillkommet hittar du på www.sodrateatern.com Bilder och pressmeddelanden finns på: http://www.sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

MUSIK

MISSISSIPPI SEVEN BAND. Happy jazz, please
En avspänd kväll där 20-årsjubilerande jazz- och bluesbandet Mississippi Seven Band lägger tonvikten på storheter som Louis Armstrong, Cole Porter, Irving Berlin och Duke Ellington. Mississippi Seven Band har korats till Svenska Mästare i gladjazz, fått kulturpris, Armstrong-stipendier och slagit publikrekord i Kungsträdgården.
Den 2 maj, kl 19.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 160 kr, med DN-kort 120 kr, serviceavgiften inkluderad i priserna.

WINHILL/LOSEHILL. Geniala popmelodier, svallande känslor, country och soulglimtande folkpop som går rätt in i själen
Umeåbandet Winhill/Losehill skapar geniala melodier och färgar sin popmusik med country och soulartad folkpop. 2012 års album ”Swing of sorrow” är präglad av förlusten av en förälder och den sorgeprocess som följde efter det, en skiva som fick ett mycket varmt mottagande. Winhill/Losehill har även setts på Svt:s PSL-blogg och uppträtt på Dramaten i Stockholm.

Den 2 maj, kl 19.30, Södra Teatern, Stora Scen, entré 175 kr inkl serviceavgift.

TRIPOLI. Dansa i kärleken och revolutionens namn
Dj Chico Imam
håller i det magiska musikspöet och trollar fram rytmer från Karibien, Afrika och Latinamerika. Förvänta er glad, hård och revolutionär musik. Gäster väntas varje gång.
Den 2 maj, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

HAKIM SALHI (DZA). Raïparty med Algeriets megastjärna

Hakim Salhi
är Algeriets stora artist inom raïgenren och kommer nu för första gången till Skandinavien. Han startade sin karriär som dansare, men har gjort succé med sin lika inkännande som medryckande raïmusik under det senaste decenniet. Efter tolv album och tjugofem år som artist är han en stor stjärna i såväl hela Nordafrika som Kanada och Frankrike. Dj Cheb Oman bjuder på Maghrebspecial på dansgolvet. I samarbete med Re:Orient.

Den 2 maj, kl 22.00, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 220 kr, för Re:Orient-vän 2013 180 kr, inkl serviceavgift. Dörrar öppnar 21.00.

SALSA NIGHTS. Bästa salsaklubben
Sex timmar salsa på två dansgolv. Prova på kubansk salsa, salsa bachita och kizomba.

Den 3 maj, kl 19.00, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 150 kr, inkl serviceavgift.

SUGAR HILL. Black Cotton Club och en lördag i äkta vintageanda med marknad, stylister, retrofrisörer och klubbkväll
Fredag: Efter förra årets succé är Dj Lady Kamikaze tillbaka med revansch i sikte. Denna gång i sällskap med mannen bakom Londons kändaste retroklubb Black Cotton Club, Dj El Nino. Tillsammans bjuder de på 20-40-tals musik med swingjazz, gypsy jazz, hot house swing och bebop rhumba. Lördag: Stor vintagedag på Kägelbanan. Europas bästa retrofrisörer och stylister samlas tillsammans med kunniga föreläsare och vintage fotografer. Även vintagemarknad, modeshow och klubbkväll med liveband och internationella dj:s.

Den 3 maj, kl 20.00, Södra Teatern, Södra Bar, entré 150 kr inkl serviceavgift. Den 4 maj, kl 17.00, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 150 kr inkl serviceavgift. Tvådagarspass till båda dagarna 250 kr inkl serviceavgift.

SOFRITO FEAT HUGO MENDEZ (GBR). It isn’t about “world music” – it’s some of the best dance music ever made

Dj:n, skivbolagschefen och musikkonnässören Hugo Mendez har många järn i elden. Bland annat är han en av grundarna till de legendariska Sofrito Tropical Warehouse-festerna och del av musikkollektivet Sofrito i London. Hans unika dj-stil inkluderar tropical bass-artade ljud, rytmer och influenser från runtom i världen, med en intensitet och energi som fångat såväl klubbgolv som festivalpublik. I sin roll som musikletare och entusiast har han gjort många resor för att hitta förbisedda artister till samlingar på etiketter som Strut, Soundway och Jazzman.

Den 3 maj, kl 21.00, Södra Teatern, Etablissemanget, fri entré innan 21.00, därefter 60 kr. Etablissemanget öppnar 17.00.

JAZZBRUNCH. En riktig söderklassiker!
Livejazz med brunch. I buffén finns klassiska varma och kalla brunchrätter och en dessertbuffé. Allt tillagas med stor omsorg och med noga utvalda råvaror. Musiken varierar från helg till helg. För jazzen på lördagar står Daniel Bingert för, och söndagar är det Robert Ikiz och jazz.se. Den 11 maj: Max Schultz & co, den 12 maj: Ikiz & Friends.

Den 4 & 5 maj, den 11 & 12 maj, kl 11.00 samtliga datum, Södra Teatern, Etablissemanget, pris 235 kr, inkl dryck och kaffe eller te.

BARRACUDA + MOSQUITO + OUTERNATIONAL. 3 Clubs in One
Klubbar Barracuda, Mosquito och Outernational slår ihop sig till en och ställer återigen till med dansfest i Södra Bar och på Etablissemanget. Uncle Eric, DJ Erykah, djnico & Thomas Gylling laddar skivväskorna fulla med socca, dancehall, afrobeat, baile funk och tropical bass. Öppet till 03.00!

Den 4 maj, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar + Etablissemanget, entré 100 kr, inkl serviceavgift.

ROSANNE CASH. Sällsynt vackert vemod
Rosanne Cash har på allt från sina tidiga alster till 2009 års album ”The list” visat vilken träffsäkerhet hon skildrar tillvaron med. På konserten på Södra Teatern kommer hon tillsammans maken och musikern John Leventhal att bjuda på låtar från deras kommande gemensamma album samt pärlor från Rosannes 30-åriga karriär. Förband är den amerikanska folkartisten Bhi Bhiman.
Den 4 maj, kl 20.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 440 kr, inkl serviceavgift. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

MALA IN CUBA (GBR). Brittiska klubbeats möter Kubas musikpuls
Mala är producent, dj och skivbolagsägare. Med sina släpp på egna etiketten Deep Medi Musik har han fört utvecklingen framåt, inte bara inom dubstepgenren utan inom basdriven elektronisk musik i stort. På albumet ”Mala in Cuba” inkluderar han instrument och melodier från Kuba i sitt sound. Brittisk urban kultur som möter kubansk musikpuls. Nu tar Mala projektet till Kägelbanan. Dj:ar gör Samlingen.

Den 5 maj, kl 20.30, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 195 kr, inkl serviceavgift. Dörrar till Kägelbanan öppnar kl 19.30.

MUSIKAFTON I CORNELIS ANDA. Glädje, musik och fantastiska gäster!
Musikafton i Cornelis anda har under tio års tid presenterat det bästa inom svensk visa. Denna kväll uppträder Roger Karlsson, Svanungar, Yonder, Mats Qwarfordt & Peder af Ugglas, Christoffer Sjösten och Band Anna.

Den 5 maj, kl 18.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 175 kr, medlemmar i Vissällskapet 150 kr, inkl serviceavgift. Södra Teaterns restaurang öppnar 17.00.

NEIL HALSTEAD (GBR). Slowdives frontman långt ifrån shoegaze
Neil Halstead
ingick i engelska shoegazebandet Slowdive under 90-talet, en grupp som efter ett par hyllade skivor övergavs till förmån för indieakten Mojave 3. Centralt för båda banden var Neil Halsteads låtskrivande. På tredje albumet ”Palindrome hunches” fortsätter Neil med sitt vaggande tilltal, sina viskande melodier och plockar influenser från brittisk och amerikansk folkmusik. Support är folkinfluerade singer-songwritern Sarah Hepburn.
Den 7 maj, kl 20.30, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 165 kr, inkl serviceavgift. Dörrar till Kägelbanan öppnar kl 19.30.

THE RESIDENTS (USA). Wonder of Weird
The Residents
återvänder till Södra Teatern för att fira att de varit verksamma som musik- och konstnärskreatörer under fyra decennier med nya turnén ”Wonder of Weird”. I ett avskalat format kommer kollektivet att omtolka stora delar av sin repertoar och bryta sin anonymitet genom att berätta om sångaren Randy Roses liv och upptåg. The Residents gästade Södra Teatern första gången 2008, då med föreställningen The Bunny Boy.

Den 8 maj, kl 20.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 350 kr, inkl serviceavgift. Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

CAROLA ANDERSSON. Releasespelning med rutinerad sångerska
Carola Andersson
har varit sångerska och låtskrivare under de senaste tio åren. Under denna tid har hon gjort skivinspelningar, liveframträdanden och delat scen med band som The Sounds, Stefan Sundström och Daniel Lemma. Efter att i många år skrivit material på engelska satsar hon nu på svenska och släpper sin debutskiva ”Välkommen hem”.

Den 8 maj, kl 21.30, Södra Teatern, Etablissemanget, fri entré.

SHUGO TOKUMARU (JPN). Popmusikens Willy Wonka som sjunger som en ängel
Med sin mjuka röst och sina lekfulla och finurliga melodislingor bygger Shugo Tokumaru ett eget popuniversum med en unik klangfabrik. Han använder en mängd olika instrument och gör allt själv: text, musik, arrangemang och inspelning. Det är popmusik som har drag av såväl 60-tal som traditionell japansk musik och som skapar fantasifulla ljud på vägen att fångas upp av. Shugo Tokumarus senaste album ”In Focus?” kom 2012. Före och efter spelningen dj:ar Smygarn, Skägget och Kyparn från Club King Kong och bjuder på efterfest med The Glorias.

Den 9 maj, kl 20.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 195 kr, inkl serviceavgift.

NIKE & RÖDA ORKESTERN. Politisk punkrock med medlemmar från bland andra Tant Strul, Chattanooga, Pugh Rogefeldt
Nike Markelius
, trummis i bland annat Tant Strul, är initiativtagare, producent och har tonsatt och sammanställt materialet till Nike & Röda Orkestern som uppträtt tillsammans sedan 2010. Gruppen har samarbetat med ett antal skönlitterära författare som tillfrågats att skriva varsin låttext till Nike & Röda Orkestern, text som speglar vår samtid ur ett existentiellt politiskt perspektiv. Katarina Mazetti, Mian Lodalen och Eva Fuchs är några av de som bidragit och vars texter hörs på albumet ”Det står skrivet” som kom i slutet av 2012.

Den 9 maj, kl 21.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 100 kr, inkl serviceavgift.

CLUB KING KONG PRESENTERAR: The Glorias
Club King Kong
gästas denna kväll av The Glorias. Bandet kommer från Boden och debuterar i vår med ett fullängdsalbum producerat av Magnus Ekelund och bland influenserna hörs The Naked And Famous och M83. I dj-båset står som vanligt King Kongs residenter Smygarn, Skägget och Kyparn.

Den 9 maj, kl 22.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

BAMBAATAA BAMBAATAA.
Allt du behöver för hjärta, själ och höft
DJ Ulmox aka The Silverback Funk Gorilla aka The African Beat Bulldozer fokuserar på kraftigt gung i höft och bål. Låg tyngdpunkt med böjda knän. Basens morrande nafsar i baksidan av låren. Virveltrumman slingrar likt en skallerorm längs ryggraden redo att sätta sina rytmiska giftgaddar i reptilhjärnan. Det slutar i euofori, glädje och njutning i varje steg när Bambaataa Bambaataa strör rytmer och melodier från jordens alla hörn över dansgolvet. On the beat, in the beat, with the beat…
Den 10 maj, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré fram till 21.00, därefter 60 kr. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

KLUBB FESTIBYN. Det oväntade mötets magi
Bombardemang av basuner och jerichotrumpeter, sirliga klarinettmelodier och seriös hjärtkrossarsång. Östinspirerad originalmusik varvas med bogaloo och balkanbrass. Bom schakalack, alla måste komma när Klubb Festibyn ställer till med fest!

Den 10 maj, kl 21.30, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 80 kr, inkl serviceavgift. Dörrar öppnar kl 20.00.

CLUB OUTERNATIONAL PRESENTERAR: DAPUNTOBEAT. Explosivt från Mexikos elektroscen
Mexikanska Dapuntobeat har gjort flera minnesvärda framträdanden på Södran. Nu kommer sextetten tillbaka för att bjuda på sin övertygande mix av rock, funk och elektroniskt. Energiskt, drivet och alltid dansant. Gruppen är aktuella med ett nytt album på Camilo Laras (Mexican Institute of Sound) skivbolag, och gör i samband med detta en Europaturné som bland annat innefattar Primavera Sound-festivalen i Barcelona – och Södran.

Den 11 maj, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré före 21.00, därefter 60 kr, inkl serviceavgift. Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

TRY TO REMEMBER. En akustisk nostalgiafton
Tomas Edström
och Pelle Törner minns gamla låtar av bland andra Dylan, Belafonte, Donovan, Presley och Owens, till ackompanjemang av Jonas Göransson (leadgitarr), ”Floda” Lomaeus (bas) och Peder Palmcrantz (banjo).
Den 12 maj, kl 18.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 100 kr. Etablissemanget öppnar 17.00.

SVENSKA MUSIKKLUBBEN PRESENTERAR. XXYYXX, Blackbird Blackbird, Slow Magic, Giraffage och Beat Culture
Svenska Musikklubben
presenterar en fullmatad kväll med banden XXYYXX, Blackbird Blackbird, Slow Magic, Giraffage och Beat Culture. XXYYXX har sex miljoner visningar på Youtube för sin singel ”About you” och i höstas besökte Giraffage Sverige för första gången och spelade på ett knökfullt Landet i Stockholm. Även Blackbird Blackbird och Slow Magic har tidigare gjort uppskattade spelningar i Sverige.
Den 12 maj, kl 20.30, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 220 kr inkl serviceavgift. Dörrar öppnar 19.00.

NEW SOUND MADE. Kom och lyssna till ny spännande jazzmusik i dagarna tre!
New Sound Made är musikfestivalen av och med jazzstudenterna på Kungliga Musikhögskolan. Festivalen arrangeras för åttonde året i rad och totalt 40 grupper kommer att uppträda under de tre festivaldagarna. Fri entré under hela festivalen!
Den 13, 14 & 15 maj, kl 18.00, Södra Teatern, Kägelbanan, fri entré. Programmet pågår till och med 23.30 samtliga dagar.

TEATER & SAMTAL

UNG FILOSOFI. Diskutera viktiga frågor kritiskt och kreativt
Att filosofera i kurserna är att upptäcka frågor, leka med idéer och lyssna på andra. Det är också att tänka noga. Lek blandas med filosofiska undersökningar med utgångspunkt i bilder och berättelser som barnen möter i sin vardag. Tre olika kurser ges: Bild och berättelser (9-12 år), Meningen med livet (12-15 år) och Logiska undersökningar (16-19 år). Samtalen äger rum utan föräldrar och med filosofipedagoger som alla är skolade i akademisk filosofi.
Den 5 maj, kl 10.00 (Bilder och berättelser), den 5 maj, kl 13.00 (Meningen med livet), den 5 maj, kl 13.00 (Logiska undersökningar), Södra Teatern. Kursavgift: 900 kr/termin, 1600 kr/helår. Kursavgiften ska erläggas i Södra Teaterns biljettkassa inom två veckor från anmälningsdatum för att kursplatsen ska behållas.

TANKEVERKET – DEN VÄSTERLÄNDSKA MODERNITETENS MÖRKA SIDA. Medverkande: Walter Mignolo och Patricia Lorenzoni
Den argentinska språkvetaren Walter Mignolo tar i sin föreläsning utgångspunkt i filosofen Hegels verk ”Andens fenomenologi” (1807) och hans lektioner i Historiefilosofi (givna på 1820-talet). Därigenom kommer han att hävda att Hegels stora berättelse om den västerländska civilisationens skapelse, omvandling och spridning ser sitt slut. Föreläsningen följs av ett samtal mellan Walter Mignolo och kvällens moderator, författaren Patricia Lorenzoni.

Den 9 maj, kl 19.00, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 100 kr inkl serviceavgift.

AL PITCHER PÅTÅR TOUR (NZL).
Efter succén med Fika Tour är han tillbaka med en helt nybryggd föreställning
Al Pitcher fyller på med en helt nyskriven show. Det är inte Fika Tour 2, utan den helt nybryggda Påtår Tour där Al åter igen kommer att ladda upp publikens skrattbatterier! Al Pitchers Fika Tour sålde ut Södra Teatern fyra gånger under 2012 och även pressen hyllade föreställningen.

Den 11 & 12 maj, kl 19.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 260 kr, student och ungdom 170 kr, inkl serviceavgift. Obs: Student-/ ungdomsbiljetten säljs i begränsat antal. Föreställningen är cirka 2 timmar inkl paus.

SÖDRA TEATERN HAR ÖPPET

SÖDRA BAR:
tordag-lördag kl 17:00-01:00. Övriga dagar i anslutning till arrangemang.

ETABLISSEMANGET serverar lunch 11:30-14:00 vardagar.
TERRASSEN: Öppen med servering vid fint väder
Jazzbrunch på lördagar och söndagar 11:00-16:00
samt à la carte varje kväll.
Öppet:
Måndag-fredag 17.00-01.00.
Lördag: 11.00-16.00 & 17.00-01.00.
Söndag: 11.00-16.00 & 17.00-22.00.

Biljettkassan: 08 – 531 99 490
E-post: biljettkassan@sodrateatern.com

Öppettider: Måndag-fredag 12.00–18.00, lördag: 12.00–16.00,
samt i samband med evenemang.

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/