Det händer på Södra Teatern den 5-18 september

Sensommaren börjar övergå i svalare temperaturer och Södra Teatern laddar för en höst med en massa bra musik och kultur. Höjdpunkter under dessa två veckor är bland annat: bloggen och dj-projektet Awesome Tapes From Africa som spelar udda afrikansk popmusik på kassett (den 5 september), The Royal Jazz Joint som gästas av Hornsgatan Ramblers (den 6 september), Miriam Bryant som bjuder på souldriven pop (den 9 september), Ellekari Sanders projekt med jazzorkestern Landaeus Trio under namnet The Other Woman (den 10 september) och fadosångerskan Cristina Branco (den 12 september). Andra fina konserter är musikerna Ellika Frisell, Solo Cissokho och Rafael Sida som uppträder tillsammans med Bengt Bergers kvintett (den 11 september) och hyllade singer-songwritern Laura Marling (den 15 september). Den 17 september anordnar Södra Teatern i samarbete med Tankeverket en föreläsning med filosofiprofessorn Fredrik Svenaeus under rubriken ”Medicinska diagnoser i vår tid”.  Den fria entrén fortsätter i Södra Bar under hösten. Och i Etablissemanget har vi prytt väggarna med bilder från Rockfoto, samtliga tagna från konserter på Södra Teatern. Väl värda att beskåda!

Det och mycket mer hittar du i det fullständiga programmet nedan för de kommande två veckorna. Vad som händer längre fram, uppdateringar och annat nytillkommet hittar du på www.sodrateatern.com. Bilder och pressmeddelanden finns på: http://www.sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

MUSIK

AWESOME TAPES FROM AFRICA. New York-dj med udda popkassetter från Afrika
New York-bon Brian Shimkovitz spelar folkmusik, dansmusik, highlife, hiphop och elektronisk pop från Afrika med sitt turnerande dj-projekt, skivbolag och sin blogg Awesome Tapes From Africa. Efter sjuttiofem framträdanden på tre kontinenter visar projektet inga tecken på att avstanna. Under 2013 är bolaget aktuella med ett nytt släpp av den etiopiska keyboardisten och dragspelsmästaren Hailu Mergia.

Den 5 september, kl 20.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré. Södra Teaterns barer och restaurang öppnar 17.00.

THE ROYAL JAZZ JOINT. Stockholms svängigaste klubb!
Royal Jazz Joint är omtalade för sin härliga stämning och klockrena liveband. Från högtalarna kommer en medryckande blandning av swingjazz, dixie, 50-talsrock och rhythm and blues samt en och annan ska- och soullåt. Denna kväll uppträder Hornsgatan Ramblers.

Den 6 september, kl 21.30, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 100 kr inkl serviceavgift.

FESTIBYN. Bom schakalack, alla måste komma!
Ett bombardemang av basuner och jerichotrumpeter, sirliga klarinettmelodier och seriös hjärtkrossarsång. Östinspirerad originalmusik varvas med boogaloo och balkanbrass.

Den 7 september, kl 21.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 80 kr inkl serviceavgift. Ej förköp.

CLUB OUTERNATIONAL. Södrans världsförbättrande lördagsunderhållning
Södra Teaterns lördagsklubb Outernational fortsätter sprida ett pulserande budskap där dansgolvet är centrum för rytmer och melodier från såväl nära som avlägsna hörn runtom världen. Förvänta er en sprakande mix av bollywood disco, retro highlife mambo, balkan brass och en massa annat.
Den 7+14 september, kl 21.00 båda kvällar, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

MUSIKAFTON I CORNELIS ANDA. Kvällens gästartist: Mats Westling
Intim visafton i Etablissemanget med en rad fina visartister och singer-songwriters. Uppträder gör Mats Westling, Maria Blom, AdAstra, Samuel Trygger och Adam Karseland.

Den 8 september, kl 18.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 175 kr, 150 kr för medlemmar i Vissällskapet (priserna inkl serviceavgift).

MIRIAM BRYANT. Gåshudsgivande stjärnskott på svenska popsoulhimlen
Efter en framgångsrik och intensiv sommar där tv-framträdanden varvats med fina listplaceringar och spelningar över hela Sverige kommer Miriam Bryant nu till Stockholm för sin första riktiga konsert sedan hösten 2012. Den 9 september uppträder hon på Kägelbanan. Räkna med hits som ”Finders keepers” och ”Push play”.

Den 9 september, kl 19.30, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 140 kr inkl serviceavgift.

MED ÖGON KÄNSLIGA FÖR ALLT. En berättelse om Barbro Hörberg
Föreställningen Med ögon känsliga för allt är en hyllning till folkkära visartisten Barbro Hörbergs sångskrivargärning, och samtidigt en berättelse om henne själv – och om att vara människa. På scenen står visartisten Anna Döbling med Martin Östergren på piano.

Den 9 september, kl 20.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 150 kr inkl serviceavgift.

THE OTHER WOMAN.
½ av The Tiny + Landaeus Trio

Ellekari Sander i popduon The Tiny har slagit sina påsar ihop med Landaeus Trio och bildat en lite superjazzorkester med namnet The Other Woman. Skivan är inspelad och i väntan på att den släpps så bjuder bandet på en livespelning i Södra Bar.
Den 10 september, kl 20.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré. Södra Teaterns barer och restaurang öppnar 17.00.

ELLIKA, SOLO + RAFAEL SAMT BECHES BREW.
Dubbelreleasekonsert

Violinisten Ellika Frisell och sångaren och koraspelaren Solo Cissokho har varit en hyllad duo sedan de först började spela tillsammans 1998. Efter två prisvinnande album och efter att ha mottagit BBC World Music Award har de nu blivit en trio när mästerslagverkaren Rafael Sida tillkommit. Nu firar de släppet av albumet ”NOW”. Uppträder gör även Bengt Bergers kvintett som utökats till nio musiker och släpper albumet ”Beches Brew BIG”.
Den 11 september, kl 19.30, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 195 kr inkl serviceavgift.

CRISTINA BRANCO (PRT). Fado är livet med stora bokstäver och Branco är livets sångerska
Den portugisiska fadosångerskan Cristina Branco hör till den moderna fadons mest älskade artister. En artist som knyter ihop det traditionella med det nyskapande. Nu återvänder hon till Södra Teatern för en konsert, med nya albumet ”Alegria” i bagaget.
Den 12 september, kl 19.30, Södra Teatern, Stora Scen, priser: 410 kr (rad 0-5), 380 kr (rad 6-9), 360 kr (rad 10-14), 380 kr (1:a balkong), 330 kr (2:a balkong), 220 kr (pelarplatser). Serviceavgiften är inkluderad i priset.

BAMBAATAA BAMBAATAA. Allt du behöver för hjärta, själ och höft
DJ Ulmox
aka The Silverback aka The African Beat Bulldozer styr skutan på dansgolvet. Med basens murrande som nafsar en i baksidan av låren, virveltrumman som virvlar likt en skallerorm längs ryggraden och ett förlösande bett som leder till fri tillgång till eufori, glädje och njutning i varje steg. On the beat, in the beat, with the beat!

Den 13 september, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré.

KLUBB DEKADENT. Argentinsk tango i klubbig tappning!
Klubb Dekadent
är tillbaka efter sommarens danskvällar i Södra Bar. Argentinsk tango i den klubbigare tappningen. Tangoklassiker som Biagi, D'Arienzo, Di sarli och Trolio i upptempo, men annat bra och kul i tangotakt väntar också. Testa tango med Charlotte Rivero, (framstående inom Stockholms Queertango från Tangoverkstan). Dj:ar under kvällen gör Iwa Herdensjö.
Den 14 september, kl 20.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 60 kr för dansare, fri entré för övriga.

LAURA MARLING.
En av den moderna folkrockens majestäter

Singer-songwritern Laura Marling från engelska Hampshire, får hjärtan att slå frivolter, själar att må och jurys att dela ut prestigefulla priser och nomineringar. Laura släppte tidigare i år albumet ”Once I was an eagle”. Skivan hyllas av kritiker världen över och Svenska Dagbladet kallar det årets hittills bästa album och gör jämförelser med giganter som Joni Mitchell och Bob Dylan. Support: Marika Hackman.
Den 15 september, kl 19.30, Södra Teatern, Stora Scen,
entré 290 kr inkl serviceavgift.

GO’KVÄLL MITT NAMN ÄR SHIRLEY CLAMP. Shirley bjuder som sig bör på hitsen och andra favoriter i en härlig blandning!
Shirley Clamp återvänder till Etablissemanget med sin omtalade sing-up-föreställning. Hon bjuder på hits och andra favoriter tillsammans med sitt femmannaband. Musiken blandas med varm vardagshumor.

Den 18 september, kl 21.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 180 kr inkl serviceavgift. Konsert slut cirka 22.30.

TEATER, SAMTAL & ÖVRIGT

35+ (DET ÄR FÖRSENT ATT DÖ UNG). Populär föreställning tillbaka igen!
I föreställningen "35+ (det är försent att dö ung)" får publiken möta två kvinnor som verkar vara likadana, men de är båda helt fel enligt normen om var de borde vara i livet just nu. Den ena är singel, men vill inget hellre än att bilda familj. Den andra är i ett stadigt förhållande, men har absolut ingen tanke på att stadga sig eller skaffa barn, hus och bil. Men hur ska man planera vem man ska bo med när man är 85 år? Av och med: Paulinne Arpi och Nathalie Söderqvist
Den 5 och 12 september, kl 20.00 båda kvällar, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 200 kr. Etablissemanget öppnar 17.00.

TANKEVERKET: HOMO PATOLOGICUS: MEDICINSKA DIAGNOSER I VÅR TID.
Föreläsning med Fredrik Svenaeus

Diagnoser som ångestsyndrom, depression, ADHD, fetma och datorspelsberoende har snabbt ökat i omfattning och är intimt sammankopplade med den tid vi lever i. Varför har det blivit så svårt att sluta? Sluta oroa sig. Sluta förtvivla. Sluta äta. Sluta stöka. Varför kan vissa men inte andra låta bli? Och när beror det på att man är sjuk? På det temat föreläser Fredrik Svenaeus, professor i filosofi. Föreläsningen följs av ett samtal mellan Fredrik och Karin Johannisson
Den 17 september, kl 19.00, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 80 kr inkl serviceavgift. Dörrar: 18.30.

SÖDRANS ÖVRIGA ÖPPETTIDER
SÖDRA BAR:
tisdag-lördag kl 17:00-01:00. Övriga dagar i anslutning till arrangemang.

ETABLISSEMANGET serverar lunch 11:30-14:00 vardagar.
Måndag-fredag 17.00-01.00.
Lördag: 11.00-16.00 & 17.00-01.00.
Söndag: 11.00-16.00 & 17.00-22.00.
TERRASSEN: Öppen med servering vid fint väder.
Söndag-torsdag 11:00-22:00
Fredag-lördag 11:00-23:00.
SJUAN är öppen från och med den 6 juni och har sommaröppet vid fint väder under juni – augusti.

Biljettkassan: 08 – 531 99 490
E-post: biljettkassan@sodrateatern.com

Öppettider: Måndag-fredag 12.00–18.00, lördag: 12.00–16.00,
samt i samband med evenemang. Biljettkassans telefontider följer ordinarie öppettid.