Det händer på Södra Teatern den 6-19 september

Södra Teaterns satsning på Latinamerika fortsätter. Fredag den 7 september kommer Kumbia Queers från Buenos Aires till Södran. 100% cumbia levererat av ett band rötter i punken och som vill utmana den latinamerikanska manliga rockscenen. Vi följer upp med "El Grito de Independencia" "självständighetsskriket", eller helt korta bara "skriket" . "El Grito" firas på Södra Teatern den 15 september med elektronisk cumbia direkt från megametropolen Mexico City signerad Sonido Desconocido 2.

Den 12 september intar senegalesiska Cheikh Lô Kägelbanan med en musik som speglar hans förmåga att ta till sig nya intryck från olika delar av världen. Dessförinnan, den 8 september gästas Outernational av dj BBRAVE i Södra Bar. Hans musik är en länk mellan europeisk, amerikansk och afrikansk klubbmusik. Syrien hör vi mycket om i medierna. Den 14 september kommer Samih Choukeir, en av Syriens främsta inom folkmusiken. Hans låt Ya Hef (Oh Shame) handlar om massakern i Daraa och har blivit något av ett soundtrack för upproret. Konserten föregås av ett seminarium med Syrienkännaren, författaren och ledarskribenten Aron Lund.

Kvällen efter, den 15 september kommer Vindla String Quartet med gäster som inte skäms för sig; Tingsek, Linnea Henriksson, Albin Gromer och Miriam Bryant. Den 15:e september säsongsstartar också Re:Orient club. Jonathan Coulton gästar den 17 september och Sara Lindh spelar sin föreställning ”Genom den trånga porten” som bygger på Karen Armstrongs självbiografi den 8 september. Regi: Rickard Günther.

I samarbete med
Tankeverket presenteras en öppen föreläsning av Nina Power, universitetslektor vid Roehampton University. Hon pratar om de ”åtstramningar” som påtvingas ovanifrån och vad som händer när de konfronteras av det begär som kommer från gatorna. Tisdag den 11 september äger den rum. Men nog ordat! Här är hela programmet för de kommande veckorna, uppdelat i musik, teater och samtal. Husets öppettider  finns längst ner i mejlet. I restaurangen kan du avnjuta både lunch, a la carte och jazzbrunch.

Vad som händer längre fram, uppdateringar och annat nytillkommet hittar du på www.sodrateatern.com Bilder och pressmeddelanden finns på:   http://www.sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

MUSIK

NATALIE BEABELLA (ARGENTINA/Sverige)
Releasespelning för albumet ”No te doy más”
Argentinsk-svenska Natalie Beabella är artisten som smälter samman gitarren och sin röst till ett och samma självklara uttryck. Nu är hon aktuell med nya albumet ”No te doy más”. Den 6 september firas den med en releasespelning på Södra Teatern.
Torsdag 6 september kl 21:00, Södra Teatern, Södra Bar, öppet från kl 17:00.

PETER NORDBERG sing/songwriter med ny skiva i bagaget
Resan började med kassettdemos i London i det tidiga nittiotalet, fortsatte via två soloalbum och vidare till att öppna för The Eagles arenashow med sitt platinasäljande duoprojekt Johnsen/Nordberg. Närheten och ärligheten är den röda tråden som binder samman Peters musikaliska gärning. Den 28 augusti släpptes ”Tid att slösa bort". Albumet har mixats av John Whynot (Dave Matthews, Lucinda Williams, Bruce Cockburn) i Los Angeles.
Torsdag 6 september kl 21:30, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Entré: 200 kr inkl serviceavgift.

KUMBIA QUEERS (ARGENTINA) de vill utmana den manliga Latinamerikanska rockscenen
De ser ut som ett genuint punkband men från allra första anslaget vet du att det här är 100% cumbia. Rytmdriven, fotstampande cumbia levererad av sex svettiga punkbrudar med attityd: Kumbia Queers! Tjejerna ville med sin tropipunk tillföra Latinamerikas rockscen något nytt och annorlunda till Latinamerikas rockscen som de ser som alltför strikt, seriös och dessutom kvinnoföraktande. Det gjorde dom! De har spelat överallt, från kvinnofängelset i Buenos Aires till Mexicos gayparad, från Madrid till Berlin och de visar inga tecken på avmattning. Nu är det Sveriges tur.
Fredag 7 september kl 21:00, Södra Teatern, Södra Bar, öppet från kl 17:00. Fri entré fram till kl 21:00, därefter 60 kr.

JAZZBRUNCH En riktig söderklassiker!
Nu kickar vi igång jazzbruncherna. Musiken varierar från helg till helg, men alltid med musiker i världsklass. Till den bjuds det klassiska brunchrätter, tillagade med stor omsorg, med noga utvalda råvaror.
Lördagarna  8 & 15 september och och söndagarna 9 & 16 september, kl 11-16, Södra Teatern, Etablissemanget. Pris: 235 kr.

CLUB OUTERNATIONAL: BBRAVE och AKWAABA MUSIC (USA/FRANKriKE) - en länk mellan europeisk, amerikansk och afrikansk klubbmusik
Benjamin Lebrave är musikentusiasten som är ständigt på resande fot och som har en stark dragning till musik från länder som Ghana och Angola. När han inte arbetar med nya släpp på sitt skivbolag Akwaaba Music står han i dj-båset. Nu kommer han till Södra Teatern för ett set på Club Outernational - som dj BBRAVE.
Lördag 8 september kl 21:00, Södra Teatern, Södra Bar, öppet från kl 17:00. Fri entré fram till kl 21:00, därefter 60 kr.

CHEIKH LÔ (Senegal) Sufistjärnan som fusionerar panafrikanskt med flamenco, rumba och reggae
Med fötterna stadigt i den senegalesiska stilen mbalax kombinerar och blandas musiken med influenser från väst- och centralafrikansk, sydamerikansk och karibisk musik. Lägg lite ordinär pop och funk på det så har du musiken i ett nötskal. Unikt för Cheikh Lô är just hans förmåga att insupa och inkorporera nya intryck från världen och okonstlat väva in dom i sin egen djupt rotade stil.
Onsdag 12 september kl 21:00, Södra Teatern, Kägelbanan. Entré: 210 kr inkl serviceavgift.

COCO TRANSISTOR LIVE : Weather & Lia
Coco Transistor presenterar två spännande liveakter. Sandra "Choco Canel" Bergman står för musikvalet före och efter spelningarna och det innebär en salig blandning av soul, jazz, beats, pop m.m.
På scen: Weather - Denna Gävlebo, ursprungligen från Järbo och Sandviken, har ett sound och melodisinne som ger hennes låtar en tilltalande tidslöshet. Bandet består av ett gäng begåvade musiker från Gävle och Borlänge vars influenser hämtats hos artister som Steely Dan, Kate Bush, Nick Drake, och Nina Simone.
Trots Lias planer på att bli astronom och handbollsproffs började Linnéa Rodén skriva musik för ett par år sedan. Lia är resultatet och det låter både större och djupare än ett par år oftast ger utrymme för. Inspirationskällorna heter Peter Gabriel och Kate Bush. Lall, episk, nordisk pop med influenser från Afrika och Asien.
Torsdag 13 september kl 21:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Fri entré.

SAMIH CHOUKEIR  (Syrien) – en röst för Syrien
En av de artister som märkts under den arabiska våren är sångaren Samih Choukeir, en av Syriens främsta inom folkmusiken. Hans låt Ya Hef (Oh Shame) handlar om massakern i Daraa och har blivit något av ett soundtrack för upproret. Med den har han också fått ett internationellt erkännande. Samih Choukeir lever i exil i Paris sedan snart två år. I september kommer han till Sverige. Konserten föregås av ett föredrag om situationen i Syrien mes Syrienkännaren, författaren och ledarskribenten Aron Lund.
Fredag 14 september kl 19:00, Södra Teatern Stora Scen. Entré: 280 kr.
Föredrag med Aron Lund, Vad händer i Syrien, Södra Bar, Södra Teatern kl 17:30. Fri entré.

KLUBB RIPOFF En klubb, två liveband och ett musikaliskt tema
Klubben har en/ett känd artist/band som tema som kvällens gästartister gör en egen tolkning av. Ripoff drivs av Martin Ekman, Christoffer Englund (The Ginger) och Kristin Amparo som även står på scen. Utöver husbandet bjuds det in gästartister
Fredag 14 september kl 20:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Entré: 100 kr inkl serviceavgift.

BAMBAATAA BAMBAATAA Allt du behöver för hjärta, själ och höft
DJ Ulmox aka The Silverback Funk Gorilla aka The African Beat Bulldozer tar inga fångar. Han är hänsynslös i sin mission i det eviga groovets namn. Alla ska dansa, dansa, dansa hela tiden. Det är fredagsmysets raka antites. Det enda och allt du behöver för hjärta, själ och höft. Reeeeewind Selectah!!!
Fredag 14 september kl 21:00, Södra Bar, Södra Teatern, öppet från kl 17:00. Fri entré fram till kl 21:00, därefter 60kr.

VINDLA STRING QUARTET MED GÄSTER Tingsek / Linnea Henriksson / Albin Gromer / Miriam Bryant
Med en osviklig känsla för tajming och ett tajt samspel skapar Vindla nya klangvärldar ofta i samarbete med flera av Sveriges finaste musiker och artister. Denna kväll är det dock dags för Vindla att ta steget fullt ut i rampljuset och göra sin alldeles egna konsert. Repertoaren väljs från hjärtat med fokus på musikens värde snarare än från klassiska strukturer. Det utlovas både klassiska mästerverk, medryckande tango samt ett och annat specialskrivet stycke. Fem av Sveriges finaste artister gästar -Tingsek, Linnea Henriksson, Albin Gromer och Miriam Bryant
Lördag 15 september kl 19:00, Södra Teatern, Stora Scen. Entré: 250 inkl serviceavgift.

RE:ORIENT CLUB Mellanösterns absolut bästa hits
Fortfarande det skönaste dansgolvet med Mellanösterns absolut bästa hits med en unik blandning av arabiskt, balkan, romskt, kurdiskt, grekiskt, persiskt, turkiskt, Bhangra, Raï, Bollywood, Asian Underground med mera! 15 sep drar säsongen igång med DJ ANTOINE, nyss hemkommen från Beirut med det senaste från Libanons heta dansgolv! Dessutom DJ MULTI KULTI som bjuder på sin unika kryddiga specialblandning och POSITIVE MOVEMENT som tar dig med på en spännande dansresa till Orienten! En och annan liveöverraskning utlovas..... Vi flyttar också över vår sköna lounge Oum Bar, där du kan dra dig undan dansgolvets hetta och larm, för att njuta av den vackra utsikten över Stockholmsnatten till de melodiska tonerna av klassisk arabisk musik.
Lördag 15 september kl 21:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Entré: 80 kr.

CLUB OUTERNATIONAL: SONDIDO DESCONOCIDO 2  (Mexiko)  "El Grito" firas med nyskapande cumbia
I Mexiko firar man den 15 september varje år "El Grito de Independencia" ("självständighetsskriket", eller helt korta bara "skriket" - "El Grito") Södra Teatern firar med elektronisk cumbia direkt från megametropolen Mexico City. Sonido Desconocido 2 är en del av det elektroniska cumbiakollektivet/labeln "La Super Cumbia Futurista". Projektet består av Diego Ibanez och Karen Ruiz som förenar det romantiska i den tropiska latinska musiken med nya elektroniska strömningar och avantgardeteknik.
Lördag 15 september kl 21:00, på scen: ca kl 23:00, Södra Teatern, Södra Bar, öppet från kl 17:00. Fri entré fram till kl 21:00, därefter 60 kr.

VIVIAN BUCZEK & PETER ASPLUND med CLAES CRONA TRIO  Release. En av sveriges främsta jazzsångerskor med karismatisk trumpetare
Vivian Buczek har utvecklats till en av Sveriges främsta jazzsångerskor. Hon har uppträtt vid sidan om många stora svenska och internationella artister. Peter Asplund är en av de hetaste och mest karismatiska trumpetarna på den svenska jazzscenen. 2011 blev han tilldelad Gyllene Skivan för sitt album Asplund meets Bernstein. De backas upp av Claes Crona Trio; pianisten Claes Crona, basisten Hans Backenroth och trumslagaren Johan Löfcrantz Ramsay. På scen hyllar Vivian och Peter några av de största vokalisterna och kompositörerna genom jazzens tider i form av sång-duetter och soloframträdanden tillsammans med Claes Crona Trio.
Söndag 16 september kl 18:00, Södra Teatern, Etablissemanget. Fri entré.

JONATHAN COULTON (USA) Intellektuell trubadur med sinne för humor.
Jonathan fick sitt genombrott på nätet genom att lägga upp sina låtar och låta sina fans fritt dela dem vidare. Låtarna handlar om allt ifrån zombies, galna vetenskapsmän och farliga bakterier till äktenskap och familjeliv. Musiken har dock en gemensam nämnare – de kommer få dig att både fundera och skratta högt. En av hans största hits är "Still Alive" till kultförklarade videospelet Portal. Låten blev ett av de mest inflytelserika soundtracken till videospel någonsin. Förra året följde han upp succén med att skriva "Want you gone till" uppföljaren Portal 2.
Måndag 17 september kl 19:30, Södra Teatern, Stora Scen. Entré: 335 kr inkl serviceavgift.

TEATER

35+ (DET ÄR FÖR SENT ATT DÖ UNG)
Humoristisk föreställning om katastrofala dejter, förmodade frierier och vindrypande bekännelser
Möt två kvinnor som verkar vara likadana: de har samma sociala bakgrund, de är i samma ålder, de bor i samma stad. Men de är båda helt fel enligt normen om var de borde vara i livet just nu. Den ena är singel, men vill inget hellre än att bilda familj. Den andra är i ett stadigt förhållande, men har absolut ingen tanke på att stadga sig eller skaffa barn, hus och bil. Fast hur lätt är det att hålla fast vid sina livsval när man ifrågasätts om man inte vill ha barn och gifta sig utan hellre satsar på karriären? Inte ens om man hos gynekologen, lite kreativt, hävdar att man är lesbisk slipper man undan barnkravet. Folk tycker det är stressande att planera semester ett år i förväg – hur ska man då kunna planera vem man ska bo med när man är 85?
Av och med: Paulinne Arpi och Nathalie Söderqvist
Regi: Mikael Berg
Redaktör: Mikael Koppelman
Videoinslag: Johan Norlander
Torsdag 13 september kl 20:00, Södra Teatern, Etablissemanget, öppet från kl 17:00. Entré: 200 kr inkl serviceavgift. Även 20, 27/9.

GENOM DEN TRÅNGA PORTEN – NYPREMIÄR! Baserad på Karen Armstrongs självbiografi med samma namn
När Karen är sjutton år tar hon det avgörande steget att gå i kloster och bli nunna. Där får hon lära sig att en nunna måste bli likgiltig för sig själv och sina egna uppfattningar, men kampen om att ge upp det egna jaget visar sig vara svårare än hon trott. En spännande och fascinerande skildring av hur långt en människa kan driva sig själv för sin längtan efter att nå andlig fullkomning.
Regi: Rickard Günther Skådespelare: Sara Lindh.
Lördag 8 september kl 19:00, Södra Teatern, Stora Scen. Entré: 235 kr inkl serviceavgift. Föreställningens längd: 2,5 timme.

SAMTAL

TANKEVERKET
Öppen föreläsning med Nina Power
Vad menar man när man pratar om allmänhetens bästa? Om vikten av att upprätthålla ordningen? Den pågående, förstörelsen av den brittiska offentliga sfären, som sker i privatiseringens, individualismens och konkurrensens namn, ställs mot den rörliga, protesterande allmänheten. De som engagerar sig i försvaret av den offentliga sektorn mot åtstramningspolitiken bestraffas med hänvisning till denna andra allmänhet. Bortom konsumenten och bilden av konsumenten riktar vi nu uppmärksamheten mot allmänheten med dess Janusansikte, där domstolar och medier ställer den goda sidan mot den onda i ljuset av en skakig samtid och en ännu mer oviss framtid. De ”åtstramningar” som påtvingas ovanifrån konfronterar det begär som kommer från gatorna, där det finns en strid att utkämpa och vinna i alla riktningar och alla dimensioner: ett krig mellan den revolterande allmänheten och den allmänna ”ordningens” hårda nypor och låsta celler.
Nina Power är universitetslektor i filosofi vid Roehampton University, och driver bloggen ”Infinite Thought”. Nina Powers bok "Den endimensionella kvinnan" gavs ut förra året av TankeKraft förlag och var en av vårens mest omdebatterade feministiska böcker.

Tisdag 11 september kl 19:00, Södra Teatern, Kägelbanan. Entré: 100 kr.

VAD HÄNDER I SYRIEN? Om den syriska revolutionen
Författaren och ledarskribenten Aron Lund berättar historien om den syriska revolutionen och hur kampen mot Bashar el-Assads diktaturregim kom att urarta i ett inbördeskrig. Aron Lund utkommer i höst med sin andra bok om Syrien – Syrien brinner. Efter föredaraget ges en konsert med Samih Choukeir, en av de artister som märkts under den arabiska våren och en av Syriens främsta inom folkmusiken.
Fredag 14 september kl 17:30, Södra Teater, Södra Bar. Fri entré. Konserten börjar kl 19:00 på Stora Scen. Entré: 280 kr inkl serviceavgift.

SÖDRA TEATERN HAR ÖPPET
SÖDRA BAR:
tisdag-lördag kl 17:00-01:00.
TERRASSEN fortsätter att ha öppet vid fint väder  (jo, vi är optimister. Det KAN bli en brittsommar....)
söndag – torsdag 13:00 – 22:00
fredag – lördag 13:00 – 23:00. Därefter fortsätter festen inomhus på Etablissemanget och i Södra Bar.
ETABLISSEMANGET serverar lunch 11:30-14:00 vardagar.
Jazzbrunch på lördagar och söndagar 11:00-16:00
samt à la carte varje kväll.

Öppet: söndag - tisdag  17:00 – 22:00.
onsdag - lördag 17:00-01:00.

Presskontakter:
Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com eller 070-682 97 25
Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@riksteatern.se eller
070-637 59 78

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com  Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/