Det händer på Södra Teatern den 7-20 februari

Södra Teatern sparkar igång februari månad med en härlig bredd på både musik och teatersidan. High Life och Club Outernational slår ihop sina påsar för en kväll med global dansmusik av finaste sort. Den 8 februari håller de hov i Södra Bar. Maria Minerva från Estland har ett unikt sound där psykedeliska synthar möter svävande sovrumshouse. Nu kommer hon till Kägelbanan för en konsert – den 9 februari. Electricity är ett nytt skivbolag som tillsammans med Airwaves Music firar sitt nya släpp, ett album med Walrus, med en kväll fylld av kraut och elektronik. Den 15 februari uppträder Walrus, franska Zombie Zombie, Clark Nova och Ultra El! på Kägelbanan. Patrick Wolf har med sin begåvade blandning av samplingar och klassisk känsla inmutat ett väl avgränsat och uppskattat revir inom popmusiken. Nu kommer han till Södra Teatern för en akustisk spelning på stora scen, den 17 februari. Södranbekantingen Alexander Salzberger dyker upp med sin nya föreställning ”Kicktorsken”. En stand-up comedy utan punchlines som spelas två kvällar i rad – den 13 och 14 februari – på Kägelbanan. ”Roleplay” med danskompaniet Zacharoff Dance Theater är en föreställning om människans yta och rollerna vi spelar. Den 15 februari på stora scen. The Mare Rider är Englands bidrag till Europe Now – ett samarbetsprojekt mellan Riksteatern och fyra andra europeiska teatrar. Pjäsen är ett gripande drama om en ung kvinnas drömmar och rädslor, med Arcola Theatre i London. Den 19 februari framförs den på stora scen.

Det och mycket mer hittar du i det fullständiga programmet nedan för de kommande två veckorna. Vad som händer längre fram, uppdateringar och annat nytillkommet hittar du på www.sodrateatern.com Bilder och pressmeddelanden finns på: http://www.sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

MUSIK

GIRLS NIGHT OUT. Massor av liveband med kvinnliga artister i världsklass
En liveklubb där kvinnliga artister står i centrum med en salig blandning av genrer och stilar. Live denna kväll: Emma Persson Band, Josefina Sanner, Leja, Marc And The Matron och Mirei.
Den 8 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 100 kr. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

HIGH LIFE OCH OUTERNATIONAL. För att världen är en discokula!
Stockholms mest tropiska dj-team High Life och Södra Teaterns världsförbättrande Club Outernational med djnico slår ihop sina påsar för en helkväll i Södra Bar. Tropical bass, bollywood disco, retro highlife och annan fin global dansmusik.
Den 8 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré innan 21.00, därefter 60 kr. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

JAZZBRUNCH. En riktig söderklassiker!
Brunch med livejazz. Musiker varierar från helg till helg, alltid med förstklassiga musiker. För jazzen på lördagar står Daniel Bingert för. Söndagar är det Robert Ikiz och jazz.se som sköter ensemblerna.
Den 9, 10, 16 och 17 februari, kl 11.00, Södra Teatern, Etablissemanget, pris 235 kr, inkl dryck och kaffe eller te.

CLUB OUTERNATIONAL.
Södrans världsförbättrande lördagsunderhållning
Södrans lördagsklubb som huserat i Södra Bar i olika omgångar sedan 2006. Men dess historia sträcker sig ända tillbaka till slutet på 90-talet då Södra Bar slog upp sina dörrar för allmänheten. Aquaba hette klubben då och drevs av bland annat Dj Magnus (multikulti) och djnico. Fokuset var då som nu den svängigaste globala dansmusiken - bollywood disco, retro highlife, mambo remixer, old school ragga, latin swing, favela funk, rysk ska och balkan brass.
Den 9 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, entré 60 kr. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

RE:ORIENT CLUB. Mellanösterns bästa hits
Säsongsstart för Re:Orient Club. Ett gungande dansgolv med en unik blandning av arabiskt, balkan, romskt, kurdiskt, grekiskt, Bhangra, Raï och Asian Underground. DJ Cheb Ohman från Oriental Ballroom bjuder på nya och gamla hits från Mellanöstern.
Den 9 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 80 kr, 60 kr för medlemmar i Re:Orient, serviceavgiften inkluderad.

MARIA MINERVA (EST). Psykedeliska ballader som svävar
Maria Minervas
psykedeliska ballader är kantiga, neurotiska och aggressiva snarare än drömska. Med släpp på amerikanska bolaget Not Not Fun har hon öppnat mångas ögon med sin underjordiska sovrumshouse. Uppträder gör även amerikanska mästar-dj:n Total Freedom och svenska OND TON.
Den 9 februari, kl 23.00, dörrar öppnar 21.00, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 150 kr. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

ANDREAS GREGA. Mörkerseende
Andreas Gregas
senaste album ”Mörkerseende” kom i september förra året och nu ger sig Andreas och hans band ut på turné. Med fina singeln ”Liv död” i bagaget, en suggestiv, smått psykedelisk men otroligt vacker ballad.
Den 10 februari, kl 19.30, Södra Teatern, Stora Scen, entré 275 kr inkl serviceavgift. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

ALEXANDRA RAVALD. Releasefest
Alexandra Ravald släpper sitt debutalbum “Time to learn”. En skiva som flirtar med både jazz- och poppubliken, en populärjazz som präglas av tankar om livet i ett kallt och mörkt Sverige och med ett jazzvridet tonspråk som har en lättsam och lekfull känsla.
Den 12 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

COCO TRANSISTOR PRESENTERAR. En Poppel + Francis May
En Poppel
bjuder på extravagant disco/punk som stavas dansant och explosiv, Francis May bjuder på många låtar från det kommande albumet. Sandra "Choco Canel" Bergman står för musikvalet före och efter spelningen vilket innebär en salig blandning av soul, jazz, beats och pop.

Den 14 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Etablissemanget, fri entré. Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

NURSE DIESEL. Legendariskt partyrockband
Nurse Diesel
lirar covers från Lenny Kravitz till västafrikanska rytmer, U2, Sheryl Crow, Prince, Talking Heads och ABBA. Kvällen tillägnas alla kvinnliga rockförebilder.

Den 15 februari, kl 20.00, Södra Teatern, Etablissemanget, entré 120 kr inkl serviceavgift. Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

ELECTRICITY! Live: Zombie Zombie/Walrus/Clark Nova/Ultra El!
Det nya skivbolaget Electricity och Airwaves music bjuder på en endagsfestival för att fira Electricitys första release, ett album med polarkrautsensationen Walrus. Live spelar Zombie Zombie, Walrus, Clark Nova och Ultra El! Dj:s Fly Interzone, Elena Smon Wolay & Jonas Jonsson.

Den 15 februari, kl 20.00, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 150 kr inkl serviceavgift. Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

BAMBAATAA BAMBAATAA.
Allt du behöver för hjärta, själ och höft
DJ Ulmox aka The Silverback Funk Gorilla aka The African Beat Bulldozer tar inga fångar. Han är hänsynslös i sin mission i det eviga groovets namn. Alla ska dansa, dansa, dansa hela tiden. Det är fredagsmysets raka antites. Det enda och allt du behöver för hjärta, själ och höft. Reeeeewind Selectah!!!
Den 15 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré fram till 21.00, därefter 60 kr. Öppet från kl 17.00.

CLUB OUTERNATIONAL.
Södrans världsförbättrande lördagsunderhållning
Den 16 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, entré 60 kr. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

KLUBB DEKADENT. Tangopassion
Klubb Dekadent bjuder in till en överförfinad, urartad, allvarsam och kompromisslös tangokväll där den argentinska tangons gränser vidgas. Som besökare är du välkommen oavsett dansant förmåga. I dj-båset röjer Iwa Herdensjö, Erik Green Petersson och Liv Pettersson. De tar tacksamt emot önskelåtar.

Den 16 februari, kl 21.30, Södra Teatern, Etablissemanget, fri entré, 50 kr för tangodansare. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

PATRICK WOLF (ACOUSTIC) (GBR). En bombastisk och avskalad artist med nerv
Med sin begåvade blandning av samplingar och klassiska tongångar har Patrick Wolf fått en hängiven fanskara. Sedan debuten ”Lycanthropy” släpptes 2003 har Patrick Wolf blivit en tongivande låtskrivare inom den moderna popmusiken. Senaste albumet ”Sundark and riverlight” kom 2012. Konserten på Södra Teatern blir i akustisk sättning. UTSÅLT!
Den 17 februari, kl 19.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 255 kr inkl serviceavgift. UTSÅLT! Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

CLUB KING KONG. Stockholms mesta indieklubb
Dags för Club King Kong att förgylla en vanlig onsdag mitt i vintern med värmande popmusik. En klubb som är expert på att hitta guldkornen i indiesverige. I dj-båset residenter Andreas ”Skägget” Nilsson och Micke ”Smygarn” Andersson.

Den 20 februari, kl 21.00, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré. Södrans barer och restaurang öppnar kl 17.00.

TEATER & SAMTAL

CARL-EINAR HÄCKNER: SWEDISH MEATBALLS MED LINGON. En delikat helaftonsföreställning i två akter
En portion magisk förödelse och blixtrande humor kryddad med förtjusande skoj, dumheter, monologer och dyr rekvisita. Samt en extra beställning av vansinniga visor. Det är upplägget i Carl-Einar Häckners föreställning ”Swedish meatballs med lingon”. Förvänta er som vanligt något utöver det vanliga. En föreställning som även passar lite större barn, från cirka 10 år.

Sista föreställningarna: den 7, 8 och 9 februari 19.30, Södra Teatern, Stora Scen, 180-295 kr (ordinarie biljett), 220 kr (ungdom under 26 år), 810 kr (kvartettbiljett: 2 vuxna+2 barn under 26 år), serviceavgiften är inkluderad i priserna.

KICKTORSKEN. En stand-up comedy utan punchlines
Skådespelaren och manusförfattaren Alexander Salzberger är tillbaka på Södra Teatern. Denna gång med den nyskrivna pjäsen Kicktorsken, en spokenword-monolog som han själv beskriver som ”stand up-comedy utan punchlines”. Med koreografi av Anna Vnuk. Kicktorsken hade urpremiär på Backa Teater i Göteborg och spelas nu på Kägelbanan två kvällar i rad.

Den 13 och 14 februari, kl 19.00 båda kvällar, Södra Teatern, Kägelbanan, entré 150 kr.

FOTBOLL PÅ SÖDRAN. Utvalda matcher live på scen
Södranpubliken har ett brinnande intresse för fotboll, såväl som för kultur. Nu plockas russinen ur fotbollskakan och utvalda matcher visas på storformat på scenen i Etablissemanget. 13 februari: Real Madrid-Manchester United, 20 februari: Milan-Barcelona.

Den 13 och 20 februari, kl 20.00 båda kvällar, Södra Teatern, Etablissemanget, fri entré.

NEW DELHI-BORÅS. Den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till kärleken i Sverige
En fantastisk och sann historia om Pikej från Indien som träffar svenskan Lotta von Schedvin i New Delhi, blir kär och lite senare cyklar till Sverige för att förenas med Lotta – och lyckas. Författaren Per J Andersson är resejournalist och Indienkännare och bland annat har grundat resemagasinet Vagabond.
Den 14 februari, kl 17.30, Södra Teatern, Södra Bar, fri entré. Södra Teaterns barer och restauranger öppnar kl 17.00.

ROLEPLAY. Urpremiär! Om falsk yta och om roller vi spelar
Danskompaniet Zacharoff Dance Theater ger en föreställning om människans yta - Roleplay. Om rollerna vi alla spelar, både för oss själva och inför andra. Handlingen utspelar sig på en bar och kretsar kring sex människoöden under en kväll. Alla visar sitt falska jag och först senare under kvällen kommer de sanna jagen fram. Dans och teater varvas samt filmprojektion
Den 15 februari, kl 19.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 180 kr, något skymd sikt 120 kr, extra skymd sikt 95 kr (på grund av filmprojektion).

VÅGA VA´DIG SJÄLV!!! DAGEN 2013. Motverkar utanförskap hos ungdomar
En energivande och motivationshöjande dag med temat utanförskap/mobbning/kränkningar. Programmet är för både ungdomar och vuxna och erbjuder konkreta goda och positiva exempel ur vardagen i en mix av glädje-allvar, fantasi-fakta. Medverkar gör bland andra Stefan Sauk, Seth Engström, Teater Fama, Friskis & Svettis Järfälla.

Den 16 februari, kl 12.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 100 kr, för skolungdomar 50 kr.

THE MARE RIDER (GBR). På ett svart sto bland sjöhästar och jungfruar
Ett gripande drama om en ung kvinnas drömmar och rädslor, skriver av dramatikern Levla Nazli. Ett gästspel från Arcola Theatre i London. På scen, bland andra erkända skådspelaren Kathryn Hunter.
Den 19 februari, kl 19.00, Södra Teatern, Stora Scen, entré 120-240 kr inkl serviceavgift. Föreställningen spelas på engelska och textas till svenska. Södra Teaterns barer och restauranger öppnar kl 17.00.

SÖDRA TEATERN HAR ÖPPET

SÖDRA BAR:
tisdag-lördag kl 17:00-01:00.
ETABLISSEMANGET serverar lunch 11:30-14:00 vardagar.
Jazzbrunch på lördagar och söndagar 11:00-16:00
samt à la carte varje kväll.
Öppet:
Måndag-fredag 17.00-01.00.
Lördag: 11.00-16.00 & 17.00-01.00.
Söndag: 11.00-16.00 & 17.00-22.00.

Biljettkassan: 08 – 531 99 490
E-post: biljettkassan@sodrateatern.com
Öppettider: Måndag-fredag 12.00–18.00, lördag: 12.00–16.00,
samt i samband med evenemang.

Presskontakter:
Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com eller 070-682 97 25

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/