Det händer på Södra Teatern i april

April är här, solen visar sig allt mer och då vill man ju självfallet börja festligheterna tidigare än vanligt. Södra Teatern gör just detta och lördagseftermiddagar bjuder på barnförbjuden dragbingo och afternoon tea under namnet It's Motherf***ing Tea TimeSödra Teatern gillar solens strålar men samtidigt älskar vi helvetespunkarna Totalt Jävla Mörker som gästar Kägelbanan den 16 april. Metal kommer även att fylla Kägelbanan i form av finska Battle Beast och Soilwork från Helsingborg. Kalle Haglund utforskar livet med en poetisk mystik och en humoristisk touch inne på Stora Scen med sin föreställning Kalle Haglund ... och den stora skogenEn annan föreställning som tar plats på Stora Scen är Lo Kauppis vassa, komiska och politiska Vita Kränkta Män den 24 april

Södra Teatern vibrerar som vanligt av alla de klubbar som fyller huset. Sunkit är klubben för musiken som du aldrig har hört (på grund av en icke existerande framgång) men som nu dammas av och visar sig vara riktiga fynd. Stay Shoreline drar fram mörka partyhits från 80- och 90-talet, och vid tolvslaget kommer en specifik låt att dundra i högtalarna, gissa vilken? På den elektroniska spelplanen finner vi klubbar som Techtropik och Y+M:s skapelse Noise. Succén Mums Mums återvänder ännu en gång till Södra Bar och i Kägelbanan blir det den 24 april första gången gayklubben FIST kör på Södra Teatern.

Stockholmsrapparen Simon Emanuel, som nyligen släppte en hyllad platta, kommer till Södra Bar för ett intimt gig den 30 april. Intimt blir det även den 15 april då Tomas Andersson Wij gör ett sologig på Stora Scen.

Komikern Anna Blomberg kommer fortsätta att briljera med sina träffsäkra imitationer i sin föreställning Anna Blombergs Värld. Stand up blir det även från Cecilia von Strokirch som ifrågasätter kärnfamiljen, tar upp hur jobbigt det kan vara att hitta den rätta, singelmingel och dråpliga dejtingsituationer i sin föreställning Jungfruföderskan som hade urpremiär den 25 mars och nu återkommer den 1 och 8 april.

Nedan presenteras kommande evenemang i april i datumordning under rubrikerna Musik och klubbTeater och samtal samt Restaurang och Bar. Fler programpunkter tillkommer under månaden.

MUSIK OCH KLUBB

KARIN PARK – Mörk rock-pop-synth
Sedan hennes senaste album Highwire Poetry 2012 har Karin Park utvecklat sina råa talanger och gått från elektropop till mörkare territorier. Hennes nya album Apocalypse Pop levererar just det; rock-pop-synth låtar med förföriska refränger, glaserad med djupt personliga texter.
Den 1 april, kl 21:30, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 150 kr. Åldersgräns 18 år.

GLORIAS – Klubben för dig som är 50+
Välkommen till Glorias 50+ disco på Södra Teatern! Vår häftiga DJ Madelein Gloria Månsson spelar non-stop kl 19.30 - 23.00. Skön, rolig och härlig musik från 50-talet fram till i dag. Här ska dansas disco, latin, rock, bugg med ”kortare avbrott” för tryckare och styrdans. Detta är klubben där du behöver vara 50 år eller äldre för att komma in - ser du yngre ut får du visa legitimation!
Den 2 april, kl 18:30, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 50-100 kr. Åldersgräns 50 år.

SUNKIT – Musiken du inte trodde fanns
Sunkit är klubben för musiken som inte riktigt fick vara med. Den som inte blev spelad på skoldansen. Den som gavs ut på eget bolag, men som ändå ingen köpte. Inte ens mamma. (Jo, kanske mamma.) I snart 20 år har Burt von Bolton och Magnus "Ny-Magnum" Nilsson grävt längst bak i reabackarna och dammat av fynden du inte trodde fanns.
Den 2 april, kl 20:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

LÅNG-KALLE & VÄNNER – Dansant musik
Lång-Kalle återvänder till Södra Teatern efter drygt tio år! Med sig har vår långe vän kul musik, massvis av kul kompisar som även dem har med sig dansant musik. Den 3 april består dessa kul kompisar Emelie Thorén & Karin Gunnarsson från P3!
Den 3 april, kl 21:00-02:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

SJB – Houseparty på långfredagen
Musikbloggen SJB presenterar långfredagen aka Good Friday på Södra Bar! Super house party med lokala proffs all night som delar ut påskägg i musikalisk form. DJ's: Henrik Bergqvist (Aniara Recordings / Bossmusik/ Trouble In Paradise), Martin Kling (Hotel Nonsense), Nikki Pryke (Sweat/Saturdays), Arina Logacheva (Club Mates) b2b Martin Wall (New Wave of House) och Christoffer Reichenberg (SJB / Nöjesguiden).

WRONG SIDE OF THE TRACKS – Northern soul för alla
Wrong Side Of The Tracks är en northern soul-klubb, som drivs av Karl Blom och Tobias Palmér. Här samsas die hard northern soul-fans med en bred publik. Idén är enkel; att med ett fokus på dansgolvet leverera korta, kärleksfulla, euforiska kickar som hyllar kända och okända stjärnor från 60-talet. Att med avstamp i den brittiska northern soul-scenen erbjuda en dansklubb för alla, fri från smala koder och regelverk, och där talket, dansskorna och vinylsjuorna regerar.
Den 4 april, kl 21:00-02:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

MUMS MUMS – Sveriges raffigaste klubb. YouTube Idol 2015!
I vår flyttar den legendariska queerklubben Mums Mums in i Södra Bar en gång i månaden. Mums Mums har blivit ett Mecka för alla som älskar klassisk house och experimentell queerkultur. Speciellt för i vår är YouTube Idol - en idoltävling där vem som helst kan komma och tolka sitt favoritklipp från YouTube. Allmänheten kommer själva kunna rösta fram finalisterna som går vidare till den stora finalen i juni. DJs: House of Wallenberg + Apollo. Feat: Pianotransan, Carnita Molida Butchessa, Bex de la Kex, Lucky Slut Bonita & Shade Bornbitter.
Den 4 april, kl 21:00-02:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

CORNELIS & DAMERNA – Hyllningskonsert till Vreeswijk, Zetterlund och Hörberg
Varmt välkomna till hyllningskonserten Cornelis & Damerna. Med glimten i ögat och närhet till publiken hyllas de älskade artisterna Cornelis Vreeswijk, Monica Zetterlund och Barbro Hörberg.
Den 9 april, kl 21:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 330 kr.

TECHTROPIK – Tropisk tech house
Hissa segel och styr skutan mot söder! Kom och flyt på de techtropiska ljudvågorna i ett hav av färgsprakande ljus. Kim Högstedt och Decadancia i samarbete med Södra Teatern presenterar Techtropik, ett nytt klubbkoncept där solkustens mañana-mentalitet möter storstadens pulserande betong. Gäster 10 april är Marcus Price, Pierre Camilo och Jaja Saine.
Den 10 april, kl 21:00-02:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

OLDIES – Ska, rocksteady, reggae och jamaicanskt 60-tal
Klubben Oldies har beskrivits både som en institution där det undervisas bortglömd men viktig musikhistoria och som en oas för dem som länge törstat efter just den här typen av dansmusik i Stockholms klubbdjungel. Musiken är inte bara är en tidskapsel från den turbulenta tiden strax efter öns självständighet, utan även dansvänliga ”gamla godingar” som än i dag står starka nog att fylla dansgolv från Tokyo till New York. Gäst-DJ 10 april är Sir Pat AKA Patrik Move & Groove AKA Patrik Parmar.
Den 10 april, kl 21:00-02:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

HAMMER TIME – Maxad hiphop, dancehall och R'n'B
Hammer Time tog sina första stapplande steg som ett uttryck för att illustrera när en situation, till exempel en klubbkväll, är väldigt maxad, så när Amat Levin och Hasan Ramic startade sin DJ-duo 2012 var det självklart att deras gemensamma alias skulle bli en hyllning till  MC Hammer och Rick Ross
Den 11 april, kl 21:00-02:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

MUSIKAFTON I CORNELIS ANDA – Älskade visartister i klassisk miljö
Det kommer att bjudas på en härlig afton med visartister såsom Vera Vinter, Finn Zetterholm, Jenny Almsenius och Axel Sondén och Flyttfåglarna.
Den 12 april, kl 18:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 200 kr.

TOMAS ANDERSSON WIJ – Solo
Tomas Andersson Wijs karriär är unik. Hans album har aldrig legat etta på topplistorna och han har aldrig haft en stor radiohit. Men för varje gång han packat upp sin akustiska gitarr har det kommit några fler och lyssnat, och för varje ny skiva har hans säregna ton trängt lite djupare in i svenskarna. 16 år efter debuten är han en av landets stora artister, tillika en eftertraktad låtskrivare och översättare åt andra.
Den 15 april, kl 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 360 kr. Åldersgräns 13 år.

SCEN & JARGONG – After work för scenkonstbranschen
Den första av fem kvällar då regissörer, koreografer, scenkonstnärer, kostymörer, scenografer, maskörer, dramatiker, tekniker, producenter, kommunikatörer, ledare och visionärer kan mötas och göra upp under sjangdobla former. DJ:s är Evelina Nässén & Jade D’econzac Mbay.
Den 15 april, kl 16:00-19:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

TELEGRAM FRÅN ETT LÄNGTANDE HJÄRTA – Sånger och texter av älskade artister
Succén fortsätter! Efter en hyllad turné fortsätter resan genom landet. Sånger och texter av Cornelis VreeswijkTom WaitsEdit PiafDolly PartonEvert Taube och Elvis PresleyPär Lagerkvist och Kristina Lugn, framförda på scen av Sara Lindh och Niklas Fransson.
Den 15 april, kl 20:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 175 kr.

BATTLE BEAST [FIN] – Finsk listtoppande heavy metal
Att ha vunnit världens största metaltävling - Wacken Metal Battle - signat med Nuclear Blast, turnerat med Nightwish och Sonata Arctica och att purfärska skivan Unholy Saviorgick direkt in på finska topplistan som nummer 1 är inget man skämtar bort. Den 15 april kommer de till Södra Teatern! Support: Shadowquest.
Den 15 april, kl 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 200 kr. Åldersgräns 18 år.

TOTALT JÄVLA MÖRKER – Efterlängtad helvetespunk
Totalt Jävla Mörker har under sin 15 år långa karriär släppt fyra kritikerrosade album. Skellefteåbandet är ett respekterat liveband och har gjort sig ett namn genom sina beryktade konserter. I mars 2010 valde TJM att stänga dörren till omvärlden för att få arbetsro och samla kraft och inspiration till vad som komma skall. Våren 2015 är det återigen dags att visa att livemusik inte bara handlar om USB-minnen, kolsyra och laptops – det är helt enkelt dags att visa var skåpet ska stå, helvetespunken är tillbaka.
Den 16 april, kl 20:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 175 kr. Åldersgräns 18 år.

BANGERS ‘N’ MASH – Mod, indie, northern soul och britpop
Efter tio år på Marie Laveau flyttar Bangers 'n' Mash - klubben som av Oasis Noel Gallagher i Aftonbladet har beskrivits som världens skönaste - till Södra Teatern! Musikstilen kan bäst beskrivas som en blandning av mod, indie, northern soul, manchester, 60’s och massa britpop. Klubben drivs av  Robert Plasczyk och Weeping Willows frontfigur Magnus Carlson, som tillsammans med prominenta gäster kommer att fylla Södra Bars dansgolv!
Den 18 april, kl 21:00-02:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

LADIESLOVEHIPHOP – Grym hiphop med tjejer bakom spakarna
LADIESLOVEHIPHOP avslutade 2014 med ett bang i Mosebacke Etablissement då MadMonks och (numera) Södrans alldeles egna LL&CC, gav en fet dos av äkta hiphop. De fortsätter i samma anda under 2015 - grym hiphop med enbart tjejer bakom skivspelarna. Denna gång i vackra Kägelbanan.
Den 18 april, kl 21:00-02:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

NOISE – Tung house och svängig techno
Y+M ses ständigt leda stans danstrupper mot destination: jättekul. Dom lever för ond svängig techno, glittrig acid och stompig house. Till sin nya klubb på Södra Teatern kommer de bjuda in lokala och internationella superstars.
Den 24 april, kl 21:00-03:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

FIST – En bögklubb för alla som gillar bögkultur
Premiär för bögklubben Fist på Kägelbanan! Live kör bottoms som beskriver sig som "a gender-problematizing goth dance band". DJ:s i ena rummet är Tommie X, Alx9696 och Anthony Dicap, i andra rummet Seroconversion och DJ Cartel.
Den 24 april, kl 21:00-03:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 120 kr. Åldersgräns 20 år.

STAY SHORELINE – Mörka partyhits från 80- och 90-talet
Henric de la Cour och Into – En har fått en personlig hälsning från Paul Stanley på sin 40-årsdag. Den andra har en macka döpt efter sig på ett fik i Göteborg. Nu kan du kan se dem bakom, framför, under och över baren (och i DJ-båset) en gång i månaden med sig har dem de mörkaste partyhitsen från 80- och 90-talet!
Den 24 april, kl 22:00-03:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

BROKEN TWIN [DNK] – Känslosam pop
Majke Voss Romme, eller Broken Twin som hon kallar sig, drog först till sig uppmärksamhet med sin självsläppta debut-EP Hold On To Nothing 2012, som hyllades av bland annat Pitchfork och NME. ANTI-Records (Nick CaveTom WaitsKate Bush) var bland de som fick upp ögonen för Broken Twin, och Romme blev den första skandinaviska artist att skriva på för det anrika skivbolaget. Debutalbumet May släpptes förra året och hyllades av en enad kritikerkår världen över som en av Skandinaviens mest imponerande nya artister, med en röst och låtskrivartalang utöver det vanliga.
Den 25 april, kl 20:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 285 kr. Åldersgräns 13 år.

MOSQUITO & BARRACUDA – Från korall till betong
Mosquito & Barracuda välkomnar dig till ännu en magisk säsong! Thomas Gylling och Uncle Eric blandar världens musikaliska frukter i blender och serverar en smoothie lenare än livet. Nationella och internationella gästspel av dance crews, artister och DJs utlovas, samtidigt som just du är vår viktigaste krydda på Stockholms två bästa dansgolv.
Den 25 april, kl 21:00-02:00, Hela huset, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

SLICK – Indie-fashion-queer-krazy-artsy-punk-soul
Slick är en klubbkväll för folk som gillar att dricka, dansa, flirta, hångla eller bara träffa en massa fantastiska människor. Vi gillar speciellt folk som kanske inte är som alla andra. Så vill du vara som folk är mest kanske du har roligare någon annanstans. Eller inte. Folk brukar kalla oss för indie-fashion-queer-krazy-artsy-punk-soul, och vi säger inte emot. Så länge folk har skoj och är rara mot varandra och gillar ett.. eh.. rätt varierat utbud av dansbar musik så är alla välkomna.
Den 25 april, kl 21:00-02:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 100 kr. Åldersgräns 20 år.

IRENE GEORGE – Irene George gör sitt jubileumsprogram; Bond & Sinatra
I år är det 100 år sedan Frank Sinatra föddes så vad passar väl bättre än en kavalkad av Sinatras hits, kryddat med Bond... James Bond. Irene George började som mezzosopran och debuterade 1995 som Blomsterflickan i Mats Larssons då nyskrivna opera; Blod. Hon har därefter experimenterat med många olika musikstilar och sjungit såväl jazz som pop och musikal. Irene är nu tillbaka på Mosebacke med sin varma crossover röst.
Den 28 april, kl 20:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 195 kr. Åldersgräns 18 år.

SOILWORK – Soilwork släpper live-DVD och ger sig ut på turné
Firar man Systembolags-ålder så gör man, 20 år efter att allt startade, tio fullängdare, turnéer världen över, topplistplaceringar och med en mycket trogen fanbase, släpper Soilwork sin första live DVD/Blu-ray, Live In The Heart Of Helsinki, den 13:e mars via Nuclear Blast. Den 30 april gästar de Södra Teatern!
Den 30 april, kl 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 250 kr. Åldersgräns 18 år.

SIMON EMANUEL – Mångsidig Stockholmsrappare
Två år efter den melankoliskt stämningsfulla Om Vi Överlever Sommaren och ett par uppmärksammade singlar tillsammans med Dida som del av duon 1999kom Simon Emanuel tillbaka i höstas med nya albumet Le För Kameran – ännu ett steg framåt i Simons musikaliska utveckling, med mer utrymme för starkare melodier, större stämningar och färgstarkare arrangemang.
Den 30 april, kl 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

TEATER, SAMTAL & ÖVRIGT

IT'S MOTHERF***ING TEA TIME – Barnförbjuden dragbingo och afternoon tea
Södra Teatern ordnar dekadent lördagsunderhållning under namnet It's Motherf***ing Tea Time - en barnförbjuden dragbingo med afternoon tea i den praktfulla, sengustavianskt inredda Södra Bar. "Jag rekommenderar att lämna svärmor, minderåriga och puritaner hemma" säger Södra Teaterns nattklubbschef Martin Johansson, som under eftermiddagarna i fråga kliver in i rollen som den dryga bingoutroparen Miss Inga. Publiken kommer att bjudas på klassisk afternoon tea med en nervkittlande bingo där ingen åskådare kommer undan Miss Ingas vassa tunga och oförskämdheter.
Varje lördagseftermiddag (dock ej påskafton), kl 15:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 115-165 kr.

NÅNGÅNG MÅSTE ALLTING SKAKA – Rock, poesi och film - ett multikonstverk inspirerat av Matteuspassionen
Artisten Staffan Hellstrand, poeten Bob Hansson, filmaren Helene Berg och gitarristen Fredrik Blank tillsammans på scen i ett unikt och omtumlande verk som speglar samtiden ur ett socialt, politiskt och mänskligt perspektiv.
Den 1 april, kl 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 260 kr. Åldersgräns 13 år.

JUNGFRUFÖDERSKAN – Vad gör man om ryttaren på den vita springaren verkar tappat GPS:en?
Jungfruföderskan är en resa med ståuppkomikern Cecilia von Strokirch och hennes vingliga äventyr med ofrivillig karllöshet, letande efter sin flickvänspotential och att ha sin bästa dejt på Storken i Köpenhamn. Jungfruföderskan handlar om att våga erkänna sin längtan även om den strider både mot svensk lag och hur man trodde livet skulle bli. Är familjen helig eller man få göra precis hur som helst?
Den 1 och 8 april, kl 20:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 245 kr.

STOCKHOLM INTERNATIONAL TAP DANCE FESTIVAL – Show med världens främsta steppdansare
Stockholm Tap Festival, Europas största steppdansfestival, presenterar några av världens mest erkända steppdansare i denna grandiosa galashow med makalös dans, svängande livemusik och rytmisk ekvilibrism!
Den 6 april, kl 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 175-270 kr.

FLUMSKOLAN – Politisk satir i liveinspelad podcast
Nyhetsankare, Kristdemokrat, antikommunist. Kärt barn har många namn och när vår skola fyller 30 avsnitt gör vi det tillsammans med mannen med frisyren, den nyhetsuppläsande cylonen med gudstron, Lars Adaktusson. Bär Adaktusson peruk? Vem var coolast på Aktuellt? Kan man vara kristen och häftig samtidigt? Och vad är det Göran Persson letar efter under stolen? Detta och mycket mer begraver sig de lärde i flum i när komikern Ola Söderholm, författaren och psykologen Jenny Jägerfeld samt skribenten Sonja Schwarzenberger tar sig an nyhetsankaret och Kristdemokraten Lars Adaktussons opus memorandi "Världens bästa story". Ständig studierektor och programledare är Johannes Klenell.
Den 7 april, kl 20:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

CLAPTONS TÅRAR – En musikalberättelseföreställning
Claptons tårar är en musikberättelseföreställningen med undertiteln att gå i familjeterapi med sina musikaliska fäder eller, vad är det för fel på Eric Clapton? I korthet så avhandlas här hur Clapton höll på att bli femte medlem i Beatles, Charles Manson, dragkampen om Patti Boyd mellan George Harrison och EC, det idiotiska rasistuttalandet i Birmingham på fyllan och Claptons sons död som ledde till låten Tears in Heaven. Musiken och berättelsen framförs av Peter Bryngelsson på en unik samling specialbyggda gitarrer samt Lars Liljegren på keyboard.
Den 12 april, kl 20:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 200 kr. Åldersgräns 18 år.

ANNA BLOMBERGS VÄRLD – En av Sveriges främsta komiker
Anna Blomberg är en av Sveriges främsta komiker, som gjort sig känd genom sina träffsäkra karaktärer och imitationer. Nu har du chansen att se henne och alla hennes älskade karaktärer i en alldeles nyskriven musikalisk soloshow! Jimmie Åkesson trotsar sin utbrändhet och dyker upp på Södra Teatern för sitt kanske viktigaste uppdrag. Kåta Gun avhandlar ett angeläget samhällsproblem. Möt även Lill-Babs och Maria Montazami.
Den 17 och 23 april, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 265 kr.

KALLE HAGLUND ... OCH DEN STORA SKOGEN – En liten pärla som avhandlar det vi alla kämpar med – Livet
Kalle Haglund är tillbaka! Det är åter dags för publiken att fängslas av denna gängliga, poetiska, ängsliga, finurliga, modiga, humoristiska och mystiska scenpersonlighet. Kalle Haglund ... och den stora skogen är en knapp timslång pärla som på ett briljant, naket och humoristiskt sätt avhandlar det vi alla kämpar med – Livet. Fast till skillnad från de flesta av oss, ser Kalle Haglund detaljerna vi andra skyndar förbi. En efter en plockar han upp dem i ljuset och skapar ett vackert pussel.
Den 18 april, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 195 kr.

PUNKMUSIKALEN – Världspremiär och fest!
Punkmusikalen gör det som punken alltid gjort – höjer upp det värdelösa, det fula, det pinsamma, och låter det ta plats på scen. Punkmusikalen är en förhöjd version av det mänskliga sinnet. Plötsligt blir du ett dansande monster och skrämmer bort de som ockuperar ditt utegym. Punkmusikalen är som den djupaste kärleksrelation där du plötsligt släpper all prestation och blottar ditt innersta.
Den 23 april, kl 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 175 kr.

ERIC LÖWENTHAL: FADERN – Standupshow i Faderns, Sonens och Försäkringskassans namn
Den här föreställningen vill du inte missa! Eric Löwenthal har i snart 15 år roat publiken på Sveriges humorscener, och nu kommer hans första stora soloshow. Med värme och djärvhet gör han en renodlad humorföreställning utifrån att vara pappa till en pojke med grav utvecklingsstörning. Ett i grunden ömtåligt ämne, här omvandlat till en skrattfylld show, som är både hisnande, livsbejakande och fördomsbefriande.
Den 23 april, kl 20:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 200 kr.

VITA KRÄNKTA MÄN – Skarp och rolig politisk teater
Lo Kauppis succéföreställning Vita kränkta män kommer återigen till Södra Teatern! Pjäsen handlar om den vita mannen som står ensam på scenen. Han ska hålla sitt jämställdhetstal inför den fullsatta publiken, men han möts av uppenbara fysiska hinder. Scenen är inte färdig ännu. Det hänger sladdar överallt. Livsfarliga eluttag som han felkopplar. Allt är emot honom. Han ligger där, byxorna har slitits av, skjortan sönderriven – det är då han skriker fram listan på Sveriges 100 farligaste kvinnor.
Den 24 april, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 230 kr.

STAND UP YOURS – Din feministiska humorklubb
Har du också längtat efter att gå på stand up och slippa parera sexism/rasism/klass/funktions/hbtq-förakt med öl och skämskuddar? Det visste vi väl! Därför kan Stand Up Yours stolt presentera en kväll med något så unikt som rolig humor. Passa på att fånga vårsäsongens stora och ENDA Stand Up Yours-ögonblick. En kväll där vi stolt presenterar några av Sveriges (på riktigt!) roligaste komiker så som Nour el-Refai, Evelyn Mok, Elina du Rietz och Felicia Jackson!
Den 28 april, kl 19:30, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 165 kr. Åldersgräns 18 år.

RESTAURANG OCH BAR

JAZZBRUNCH – En riktig söderklassiker!
I buffén finns varma och kalla brunchrätter och en dessertbuffé. Allt tillagas med stor omsorg, med noga utvalda råvaror och med kvalitet som ledord. Musiken varierar från helg till helg, men alltid med musiker i världsklass.
Öppet lördag och söndag kl 11:00-15:30 (undantaget påskafton och påskdagen).  Mosebacke Etablissement , Södra Teatern. Kostnad 275 kr för musik och buffé.

À LA CARTE – Husmanskost möter det franska köket på vår bistroinfluerade meny
Njut av en god middag tillsammans med vänner, familj eller kollegor.
Öppet tisdag till lördag från kl 17:00 (undantag kan förekomma, under april stängt långfredag och påskafton).  Mosebacke Etablissement, Södra Teatern.

SÖDRA TEATERNS ALLMÄNNA ÖPPETTIDER I APRIL PRESENTERAS PÅ SODRATEATERN.COM

Biljettkassan: 08 - 531 99 490  E-post: biljettkassan@sodrateatern.com
Biljettkassans öppettider: måndag-fredag 9:00-20:00 (stängt röda dagar). Vid föreställningar på Stora Scen lördag, söndag eller helgdag öppnar kassan två timmar innan evenemanget börjar. Vid föreställningar på Kägelbanan och Etablissemanget så öppnar kassan oftast en timme innan evenemanget. Avvikelser kan förekomma, se information för respektive evenemang. Biljettkassans telefontider är måndag-fredag 10:00-17:00.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern

Sammanställt kalendarium över Södra Teaterns verksamhet i april 2015.