Det händer på Södra Teatern i januari

Januari är här och på Södra Teatern drar vi igång verksamheten för det nya året. Vi inleder med kultklubben Sunkit som intar Södra Bar den 8 januari och avrundar månaden med en konsert med feelgoodbandet Hans on the Bass samt teaterpjäsen Raskens - Vi går åt vilket håll vi vill! den 31 januari. Däremellan blir det bland annat humorshowerna Stört 2.0 och Anthrax-gitarristen Scott Ians Swearing Words in Sweden, två datum med The Band-hyllningen The Last Waltz samt ett besök av countryprinsen Justin Townes Earle. Största evenemang är den årliga festivalen P2 Art's Birthday Party som lyfter fram samtida elektronisk musik och i år infaller den 24 januari.

Utöver ovan nämnda humorshower är även två föreställningar med den amerikanske komikern och UFC-kommentatorn Joe Rogan inbokade den 23 januari. Det blir också humor den 29 januari och då med Erik Löventhal som ger en standupshow i Faderns, Sonens och Försäkringskassans namn.

Musik har som brukligt stort utrymme och det blir konserter med svenska indiebandet Amason, amerikanska ditot Cymbals Eat Guitars samt Cornelis & Damerna, som lyfter fram låtskatten som skapats av Cornelis Vreeswijk, Monica Zetterlund och Barbro Hörberg.

Framåt slutet av månaden - närmare bestämt lördag den 24:e - startar vår populära jazzbrunch igen efter att ha haft ett längre uppehåll på grund av både julbord och julledighet. Kvällsserveringen i vår restaurang startar fredag den 16 januari och After Work i Södra Bar den 23 januari.

Nedan presentas kommande evenemang i december i datumordning under rubrikerna Musik och klubb, Teater och samtal samt Restaurang och Bar. Fler programpunkter kan tillkomma under månaden.

MUSIK OCH KLUBB

SUNKIT – Klubben som spelar skivor som du inte trodde fanns
Sunkit spelar baksidan på singlarna som inte ens artistens släkt köpte och exotisk easy listening baserad på missuppfattningar - och blandar det med en rejäl dos högoktanig dansbandsmusik från de gyllene åren 1969-1975. Sunkit startade redan 1996 och får sägas vara en - om än nischad - institution i svenskt musikliv. Bakom klubben står Burt von Bolton och Magnus “Ny-Magnum” Nilsson.
Den 8 januari, kl 19:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

THE LAST WALTZ – Storstilad hyllningskonsert till The Band
Hyllningen av The Last Waltz, den klassiska avskedskonserten med The Band och deras gäster Bob Dylan, Eric Clapton, Muddy Waters, Emmylou Harris, Neil Young, Joni Mitchell, Van Morrison, Dr John m.fl. På scen ser vi Magnus Carlson (Weeping Willows), Mats Ronander, Pär Wiksten (Wannadies - endast fredag), Micke Leijnegard, Karin Risberg (Lonnie & Lonesome Raiders), Petter Sandström (Support Keen Youth).
Den 16 och 17 januari, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 465 kr. Åldersgräns 13 år.

JUDAH & THE LION – Folkamericana möter pop
Två till synes skilda musikaliska världar möts och sluter fred. Frälsaren går under namnet Judah & The Lion, ett gäng musikaliskt överbegåvade Nashville-slynglar som tar americanavärlden med storm just nu. Den Nashville-baserade trion består av de 21-åriga Judah Akers, Brian Macdonald och Nate Zuercher men de tar ofta sällskap i av både en och två kompisar till. Har man riktigt tur kan man få se dem i sin mest generösa outfit - ett energiskt, publikfriande och inte minst musikaliskt kollektiv på sex musikanter.
Den 21 januari, kl 21:30, Etablissemanget, Södra Teatern. Entré 150 kr. Åldersgräns 18 år.

CORNELIS & DAMERNA – Hyllningskonsert till Vreeswijk, Zetterlund och Hörberg
Varmt välkomna till hyllningskonserten Cornelis och Damerna. Med glimten i ögat och närhet till publiken hyllar vi våra älskade artister Cornelis Vreeswijk, Monica Zetterlund och Barbro Hörberg. Kom och dela denna kväll tillsammans med oss i en absolut ”vinyl” stämning. Ni kommer bland annat att får höra våra arrangemang av: Gamla älskade barn, Ögon känsliga för grönt, En Halvböj blues, Gröna små äpplen, Grimasch om morgonen och mycket mer.
Den 22 januari, kl 21:00, Etablissemanget, Södra Teatern. Entré 245 kr. Åldersgräns 18 år.

JUSTIN TOWNES EARLE [USA] – En av americanans mest hyllade aktuell med ny skiva
Justin Townes Earle har under sina trettiotvå år hunnit med mer än the flesta gör på en hel livstid och efter att ha släppt sitt femte album Single Mothers i september kommer uppföljaren Absent Fathers i mitten på januari nästa år. I samband med det besöker han Stockholm, Göteborg och Malmö för ett efterlängtat Sverigebesök. Justin Townes Earle är son till alt-country legendaren Steve Earle och har fått sin namn från faderns mentor Townes Van Zandt, och turnerade som ung i faderns band. Support: Andrew Combs.
Den 23 januari, kl 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 200 kr. Åldersgräns 18 år.

P2 ART'S BIRTHDAY PARTY 2015 – Årets fest för elektronisk musik och ljudkonst
Den 17:e januari 1963 deklarerade den franske Fluxus-konstnären Robert Filliou att konsten föddes en miljon år tidigare när någon tappade en svamp i en hink med vatten. Själva födelsedagsfesten äger rum på Södra Teatern lördag den 24:e januari, då det är dags för den elfte upplagan av P2 Art’s Birthday Party, en av Sveriges största elektronikafestivaler. Det blir en spännande blandning mellan svenska och utländska akter på Södra Teaterns fyra scener och direkt i P2. Svenska D.Å.R.F.D.H.S. gör en exklusiv spelning, specialgjord för P2 Art’s Birthday Party. Från New York kommer Aurora Halal och från Österrike Elektro Guzzi. Kanadensiska Diane Landry uppträder med föreställningen The Cod och från Barcelona kommer Nikka och Alba G. Corral med projektet The Space In Between. Fler artister presenteras allt eftersom.
Den 24 januari, kl 17:00-02:00, Södra Bar, Kägelbanan, Stora Scen och Etablissemanget, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 20 år.

100 SONGS – Stor fest med liveakter
Skivbolaget 100 SONGS släpper sin 100:ade singel och firar med stor fest! På scen ser vi ett tiotal akter.
Den 27 januari, kl 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

AMASON – Musik att åka bil till
Vännerna Gustaf Ejstes (Dungen), Amanda Bergman (Idiot Wind), Nils Törnqvist (Little Majorette), Petter Winnberg (Little Majorette) och Pontus Winnberg (Miike Snow) bestämde sig för att göra musik under devisen att det inte ska vara krångligt.. De hoppade förutsättningslöst in i en gemensam farkost – alla med sina ganska olika, tidigare vägar och musikreferenser som en del av blandningen, och insåg snart att det i den soppan fanns mer än nog med kraft för att driva Amason framåt.
Den 27 januari, kl 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 245 kr. Åldersgräns 13 år.

SÅ BÖRJADE DET – En hyllning till svensk schlager
Även en legend har sin början någonstans. Med den nya skivboxen Så började det presenteras den svenska schlagerns kungligheter med sina första inspelningar. 43 artister från Ernst Rolfs debut 1910 fram till Jan Malmsjös 1958. Däremellan allt från Little Gerhard och Povel Ramel till Anita Lindblom och Zarah Leander.
I samband med att boxen släpps så passar vi på att hylla svensk schlager med en generationsövergripande klubbkväll. Schlager ska inte samla damm, den ska firas med ett glas champagne (eller alkoholfritt alternativ) i glada vänners lag - och den ska tala till ditt hjärta. Missa inte detta tillfälle att mingla med originalartister, nostalgiker och klubbkids.
Den 29 januari, kl 19:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

CYMBALS EAT GUITARS [USA] – Amerikanskt indierockkaos
Cymbals Eat Guitars kommer från Staten Island, New York, och bildades av vännerna Joseph D'Agostino och Matthew Miller. Debutalbumet, Why There Are Mountains, släpptes 2009 och hyllades av en enig kritikerkår. Med influenser från Pavement och Dinosour JR har sångaren Joe D'Agostino och hans Cymbals Eat Guitars skapat ett skevt och typiskt indierockkaos som vi lärt oss att älska lite extra mycket. I de mer avvaktande delarna kan man även ana en viss förkärlek för band som The Posies. Nu är bandet aktuella med nya albumet LOSE.
Den 30 januari, kl 22:00, Etablissemanget, Södra Teatern. Fri entré innan kl 22, därefter 100 kr inkl garderob. Åldersgräns 18 år.

HANS ON THE BASS – Nordens bästa feelgoodband
Efter vårens turné är det nu dags igen för Hans On The Bass att återvända till Stockholm och Södra Teatern. Denna gång spelar de på Kägelbanan vilket gör att konserten blir mer som en intim klubbspelning. Bandets signum är lättlyssnad melodiös feelgood pop med en tydlig retro-flirt. Texterna är ofta underfundiga med glimten i ögat vilket också präglar mellansnacket på bandets spelningar. Hans On The Bass senaste platta Now is the time har hyllats av kritiker och spelas idag i ett stort antal radiokanaler både i Sverige och Finland.
Den 31 januari, kl 19:30, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 275 kr. Åldersgräns 18 år.

TEATER, SAMTAL & ÖVRIGT

VÅGA VA' DIG SJÄLV!!!-DAGEN – En inspirationsdag mot mobbing och utanförskap
För fjärde året i rad arrangerar vi ”Våga va´dig själv”!!!-dagen på Södra Teatern i Stockholm. En energigivande och motivationshöjande eftermiddag i ett både hett och aktuellt ämne: Utanförskap/mobbning/kränkningar. Programmet under ”Våga va´dig själv”!!!-dagen är för både ungdomar och vuxna och verkar som energigivare genom konkreta goda och positiva exempel ur vardagen i en mix av glädje-allvar, fantasi-fakta och en och annan överraskning. En dag fylld av inspiration, motivation, goda exempel, musik, föredrag, teater, cirkus och film. Dessutom presenteras årets ”Våga va´dig själv”!!!-stipendiat.
Den 10 januari, kl 13:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 115 kr (för skolungdom 65 kr).

STÖRT 2.0 – Ny humorföreställning
Efter succén med STÖRT 1.0 prsenteras nu en helt ny föreställning. STÖRT dimper, likt en komet, ner på frukostbordet och kryddar morgonmüslin med både söta och beska toner. En rejäl omskakning av livspusslet där superkroppar, vardagspanik och effektivitet ska leda oss fram till att lyckas leva i nuet. Vad är det som pågår och var det verkligen så här vi ville ha det? Allt detta till tonerna av medmänsklighetens ljuva stämma.
Den 10 januari, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 295 kr (med Scenpass Sverige 230 kr).

SCOTT IAN: SWEARING WORDS IN SWEDEN [USA] – Spoken word-föreställning med metalpionjär

Anthrax-gitarristen Scott Ian kommer i januari till Stockholm och Göteborg för att framföra sin föreställning Speaking Words. Scott Ian grundade det banbrytande thrash metal-bandet Anthrax 1981, som sedan dess släppt klassiska album som Spreading The Disease och Among The Living. Förbered er på två timmar spoken word med berättelser från hårdrockens värld och mycket annat.
 Den 11 januari, kl 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 260 kr. Åldersgräns 13 år.

SAMTAL MED SVELAND – Maria Sveland möter Alice Bah Kuhnke
Ett bra samtal kan göra skillnad och förändra personer och skeenden på riktigt. Ett bra samtal kan vara en revolution, stor eller liten, inre eller yttre. Välkommen till en potentiellt samhällsomstörtande, myspysflumpsykoanalytisk kulturverksamhet. Gäst: Kulturminster Alice Bah Kuhnke.
Den 21 januari, kl 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 90 kr.

JOE ROGAN [USA] – Komikern Joe Rogan gör en exklusiv show i Sverige
Hyllad stand up-komiker, programledare, podcast-gigant och kommentator för amerikanska MMA-organisationen Ultimate Fighting Championship (UFC). I samband att just UFC gör en stor fighting-gala i Stockholm och Tele2 Arena i början av nästa år kommer också Joe Rogan att göra två exklusiva shower på Södra Teatern i Stockholm den 23 januari.
Den 23 januari, kl 19:30 och 21:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 320 kr.

ERIC LÖWENTHAL: FADERN – Standupshow i Faderns, Sonens och Försäkringskassans namn
Den här föreställningen vill du inte missa! Eric Löwenthal har i snart 15 år roat publiken på Sveriges humorscener, och nu kommer hans första större stora soloshow. Med värme och djärvhet gör han en renodlad humorföreställning utifrån att vara pappa till en pojke med grav utvecklingsstörning. Ett i grunden ömtåligt ämne, här omvandlat till en skrattfylld show, som är både hisnande, livsbejakande och fördomsbefriande. Sällan är humor på mer allvar än så här! Sällan är allvaret så underhållande roligt!
Den 29 januari, kl 20:00, Etablissemanget, Södra Teatern. Entré 140 kr.

RASKENS - VI GÅR ÅT VILKET HÅLL VI VILL! – Föreställning inspirerad av Vilhelm Moberg
Nu är 123 Schtunk tillbaka! Denna gång med en oefterhärmlig version av Vilhelm Mobergs klassiska verk Raskens! Efter succén med Strindbergs Hemsöborna så fortsätter nu Schtunkarna att gräva i den svenska myllan. Som alltid när det handlar om 123 Schtunk så utlovas mycket skratt, ja, skrattkramp för att vara helt ärliga!
Den 31 januari, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 350 kr.

RESTAURANG OCH BAR

SÖDRA TEATERNS AFTER WORK – Södra Teaterns eminenta after work
Finfina priser i baren på både mat och dryck mellan kl 16:00-19:00.
Öppet onsdag till fredag kl 16:00-19:00 från och med fredag 23 januari. Södra Bar, Södra Teatern.

JAZZBRUNCH – En riktig söderklassiker!
I buffén finns varma och kalla brunchrätter och en dessertbuffé. Allt tillagas med stor omsorg, med noga utvalda råvaror och med kvalitet som ledord. Musiken varierar från helg till helg, men alltid med musiker i världsklass.
Öppet lördag och söndag kl 11:00-15:30 från och med lördag 24 januari. Etablissemanget, Södra Teatern. Kostnad 275 kr för musik och buffé.

À LA CARTE – Husmanskost möter det franska köket på vår bistroinfluerade meny
Njut av en god middag tillsammans med vänner, familj eller kollegor.

Öppet tisdag till lördag från kl 17:00 (undantag kan förekomma) från och med fredag 16 januari. Etablissemanget, Södra Teatern.

SÖDRA TEATERNS ALLMÄNNA ÖPPETTIDER I JANUARI PRESENTERAS PÅ SODRATEATERN.COM

Biljettkassan: 08 – 531 99 490 E-post: biljettkassan@sodrateatern.com
Biljettkassans öppettider: måndag-fredag 9:00-20:00 (stängt röda dagar). Vid föreställningar på Stora Scen lördag, söndag eller helgdag öppnar kassan två timmar innan evenemanget börjar. Vid föreställningar på Kägelbanan och Etablissemanget så öppnar kassan oftast en timme innan evenemanget. Avvikelser kan förekomma, se information för respektive evenemang. Biljettkassans telefontider är måndag-fredag 10:00-17:00.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78