Det händer på Södra Teatern i maj

Samtidigt som våren intar Södra Teatern ställer sig tre musikaliska naturkrafter på Stora Scen; Sanne Salomonsen, Mats Ronander och Benneth Fagerlund delar den 7 maj med sig av finstämd musik och personliga berättelser från fyra händelserika decennier både framför och bakom ridån. Det finns även andra krafter som slår sig samman, nämligen Özz Nûjen och Måns Möller som kör en helkväll med underhållande material från nu och då. Humor blir det även när komikern Stephen K. Amos från Storbritannien gästspelar. Och mer musik blir det såklart! Exempelvis London-baserade Marika Hackman som förenar elektronisk folkmusik med psykedeliska inslag i en melankolisk konsert på Kägelbanan. Klubbarna är även de högst livskraftiga och under nätterna blir det allt från tung techno till traditionsenligt firande av Morrisseys födelsedag.

Mums Mums fortsätter jakten på sin YouTube Idol, Coco Transistor ställer upp med liveband och AW och hela havet stormar när Playhouse kör houseklubb med beer pong, piñjata och prickkastning. Missa heller inte nya klubben Artbeat #1 som lyfter fram Stockholms independentscen. Ladieslovehiphop spelar grym hiphop med tjejer bakom skivspelarna och inget ljus alls slinker in bakom ridån när Förbjuda Teatern tar hit brittiske DJ:n Boddika och kombinerar techno, mystik, tungt basmuller och underbara människor. Kvällen till ära håller Kägelbanan öppet ända till 04:00.

Södra Teatern fortsätter att invitera till barnförbjuden dragbingo och afternoon tea under namnet It's Motherf***ing Tea Time. Festivalen New Sound Made fyller 10 år och hit kommer studenterna vid Kungliga Musikhögskolan, framtidens musiker, för att spela. Kägelbanan fylls av både magiskt gitarrspelande med Vlatko Stefanovski Trio och de främsta banden inom extrem doom metal idag: Profetus och Bell Witch.

Ute på Mosebacketerrassen är verksamheten i gång och första programpunkt är likt varje år Maria Llerenas babysalsa som äger rum varje måndag och onsdag kl 13. Premiär sker den 18 maj.

Nedan presenteras kommande evenemang i maj i datumordning under rubrikerna Musik och klubbTeater och samtal samt Restaurang och Bar. Fler programpunkter tillkommer under månaden. Håll utkik på sodrateatern.com samt Facebook, Instagram och Twitter.

MUSIK OCH KLUBB

PLAYHOUSE – Come out and play!
Houseklubb med hela havet stormar, beer pong, piñata och prickkastning av Chris Retzer, Electra Hultin, Fabian Tanz, Linnea Jungert, Marcus Christiansen, Marcus Karlsson & Victor Gustafsson.
Den 1 maj, kl 21:00-02:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr från kl 22:00 (garderob ingår). Åldersgräns 20 år.

HAMMER TIME – Maxad hiphop, dancehall och R'n'B
Den 1 maj gästas Hammer Time utav Denz som vi lärde känna redan förra året när han var med på Pato Poohs Västeraq och kort därpå släppte den egna singeln Jetski. Men det var Måste som verkligen satte den 21-årige västerortaren på kartan. Med sina över 200 000 visningar på Youtube blev den något av Västerorts nya inoficiella nationalsång. Nu när svensk hiphop vet vem Denz är är det dags för den riktiga takeovern. Nyligen släppte han sin nya singel Varje Dag som verkar leva upp till de höga föväntningarna som sattes med fjolårets hits. Singeln är producerad av Jeff "Gameboii" Roman och är en frisk fläkt i den stockkonservativa svenska hiphopfloran.
Den 1 maj, kl 21:00-02:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 100 kr från kl 22:00 (garderob ingår). Åldersgräns 20 år.

DENGBÊJ [TUR] – En kväll i kurdisk dengbêjtraditions anda
Med ett djupt andetag och ena handen tryckt mot örat bjuder Gazin och Gula Gewerê på akustisk sång med berättelser om förtryck, frihet, kärlek och lidelse. Dengbêjtraditionen är grunden i kurdisk musik och är ett musikaliskt sätt att berätta historier; en sedvänja som varit på utdöende men som nu börjar bli populär igen.
Den 2 maj, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 230 kr.

MUMS MUMS – Sveriges raffigaste klubb. YouTube Idol 2015!
I vår flyttar den legendariska queerklubben Mums Mums in i Södra Bar en gång i månaden. Mums Mums har blivit ett Mecka för alla som älskar klassisk house och experimentell queerkultur. Speciellt för i vår är YouTube Idol - en idoltävling där vem som helst kan komma och tolka sitt favoritklipp från YouTube. Allmänheten kommer själva kunna rösta fram finalisterna som går vidare till den stora finalen i juni. DJs: House of Wallenberg + Apollo. Feat: Pianotransan, Carnita Molida Butchessa, Bex de la Kex, Lucky Slut Bonita & Shade Bornbitter.
Den 2 maj, kl 21:00-03:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr (garderob ingår). Åldersgräns 20 år.

FÖRBJUDNA TEATERN – Kliv in bakom ridån till den mörka teatern
Djupt ner under Mosebackes ljuvliga terrass bjuder vi in till en kväll fylld med techno och mystik! Natten till ära flyger vi in Boddika! Direkt från London kommer han tillsammans med Timpleton och våra egna residents från 420 Group och Decadancia stå för kvällens feta och svängiga musikridå.
Den 2 maj, kl 21:00-04:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 100 kr förköp, 140 kr i dörren. Åldersgräns 20 år.

BELL WITCH [USA] + PROFETUS [FIN] Extrem doom metal i egen division
Nu möter vi våren genom att dra en svart skugga över Stockholm. Det är ett ordnat kaos som uppstår när doom metal-bandet Bell Witch intar Kägelbanan. Duon åstadkommer en stor och varierad ljudbild med bara trummor och bas. En vriden dröm som du inte kan slita dig ifrån och ett tempo som är mycket långsamt. Även Profetus drar ner på tempot och imponerar med totalkonsekvent vemod och en nästan skir brutalitet.
Den 5 maj, kl 20:30, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 170 kr. Åldersgräns 18 år.

MARIKA HACKMAN [GBR] Elektronisk folkmusik med psykedeliska inslag
Då den 20 år gamla London-baserade singer-songwritern Marika Hackman släppte sin debut-EP That Iron Taste (2013) stod det klart att hon besatt en talang lika utmärkande som fängslande. Mot en fond av mörk folktronica är hennes spröda röst något som sträcker sig långt förbi den nutida popmusikens ljudlandskap.
Den 6 maj, kl 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 195 kr. Åldersgräns 18 år.

COCO TRANSISTOR – Funk, soul, jazz och pop från öppning till stängning!
Coco Transistor är tillbaka på anrika Södra Bar och bjuder på en riktig helkväll med både AW och liveband från öppning till stängning. SockerBeat spelar William Benckerts funkbaserade beatmusik. Mångmannabandet lockar med groovets kraft fram din innersta musikaliska glöd och tänder eld på hela dig!
Den 7 maj, från kl 16:00 (live 21:30), Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

SANNE SALOMONSEN, MATS RONANDER, BENNETH FAGERLUND – Personligt och finstämt med tre musikaliska naturkrafter
Tre musikaliska naturkrafter står på scenen. Sanne Salomonsen är Danmarks rockdrottning, Mats Ronander är musikernas favoritmusiker och Benneth Fagerlund är det musikaliska ankaret för flera av Sveriges största artister - nu gör de en gemensam turné för Riksteatern! Den jeg elsker, Kött och blod, Gör mig lycklig nu… Det är bara några av de många hits och andra favoriter som kommer att rymmas i denna personliga och finstämda föreställning.
Den 7 maj, kl 19:30, Stora Scen, Södra teatern. Entré 330 kr. Åldersgräns 13 år.

SHABE TARANEH [IRN]En kväll tillägnad persiska sånger
Sin enkla form till trots har Babak Saeeidis musik en stark och välkomponerad struktur. En mycket begåvad musikproducent och kompositör som är på väg att ge den iranska musiken en ny röst. Upplev en kväll tillägnad persiska sånger med låtskrivarna Raha Etemadi & Babak Saeedi. Ackompanjerade av Stockholms bästa musiker.
Den 8 maj, kl 20:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 315 kr.

HÖKARTORGET – Rundgång, småstadsromantik, smattrande trumslag och berörande pop
Under våren släpps singlarna Arbetslös och Bli Kvar. Och med förra årets hyllade skiva Alltid/Aldrig, samt flera bejublade livespelningar både på festivaler och klubbar i bagaget, är det nu dags för popbandet Hökartorget att inta Södra Teatern ännu en gång. Utan vare sig skivbolag eller förlag i ryggen har Hökartorget från Hedemora i Dalarna skaffat sig en stor och trogen supporterskara runt om i landet, tack vare sina energiska livespelningar och fyndiga musikvideor.
Den 8 maj, kl 21:00-02:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 125 kr. Åldersgräns 18 år.

THE LEATHER NUN – Tillbaka efter 20 år av tystnad
Det lilla rockbandet från den tidiga punkens Göteborg, som körde över sina brittiska och amerikanska kollegor och blev Sveriges första riktiga musikexport efter ABBA. Det är ett revanschsuget The Leather Nun som nu kliver ut ur studion med nytt album – Whatever. Det är tungt, mörkt och mäktigt.
Den 9 maj, kl 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 325 kr. Åldersgräns 13 år.

ARTBEAT #1 – Musik, konst och mode
En ny klubb som lyfter fram Stockholms independentscen inom musik, konst och mode i Etablissemangets fina klubbmiljö. Detta ska inte beskrivas utan upplevas - trots pretentiösa och avantgardistiska frågeställningar är ledmotivet alltid fest!
Den 9 maj, kl 21:00-02:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 100 kr (garderob ingår). Åldersgräns 20 år.

DAMIR IMAMOVIC SEVDAH TAKHT [BIH/HRV/SRB] – En av Bosniens främsta sevdah-artister
Damir Imamovic är en av Bosnien och Hercegovinas främsta sevdah-artister. Damirs traditionella sevdah är en slags bosnisk blues eller fado med ottomanska rötter, korsbefruktad med modern jazz. Denna melankoliska sångstil, som är karaktäristiskt för Bosnien och Hercegovina, uttrycker längtan, passion och obesvarad kärlek.
Den 10 maj, kl 20:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 285 kr. Åldersgräns 18 år.

VANBOT – Release av nya albumet
Efter ett raderat album och en omstart är Vanbot tillbaka med nya albumet Perfect Storm, men redan under våren har vi kunnat höra smakprov från det kommande albumet i form av singlarna Trooper och Seven, som uppmärksammats i stora internationella medier som Interview Magazine, The Guardian och MTV.
Den 13 maj, kl 22:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

BANGERS ‘N’ MASH – Mod, indie, northern soul och britpop
Efter tio år på Marie Laveau flyttar Bangers 'n' Mash - klubben som av Oasis Noel Gallagher i Aftonbladet har beskrivits som världens skönaste - till Södra Teatern! Musikstilen kan bäst beskrivas som en blandning av mod, indie, northern soul, manchester, 60’s och massa britpop. Klubben drivs av Robert Plasczyk och Weeping Willows frontfigur Magnus Carlson, som tillsammans med prominenta gäster kommer att fylla Södra Bars dansgolv!
Den 16 maj, kl 21:00-02:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr efter kl 22.00 (garderob ingår). Åldersgräns 20 år.

LADIESLOVEHIPHOP – Grym hiphop med tjejer bakom spakarna
Kägelbanan har tagit över stafettpinnen efter Mosebacke Etablissement och fortsätter köra på hip hop med endast tjejer bakom skivspelarna. Större lokal betyder att fler kan komma och festa och att stämningen kommer pumpas upp lite extra och det vill väl ingen missa!
Den 16 maj, kl 21:00-02:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 100 kr efter kl 21:00 (garderob ingår). Åldersgräns 20 år.

NEW SOUND MADE – New Sound Made fyller 10 år!
I ett decennium har jazzstudenterna på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm fyllt scenerna på New Sound Made med ny musik. Nu är den populära festivalen här igen. På New Sound Made, som arrangeras av studenterna själva, är allt tillåtet. Kreativiteten flödar vare sig det är jazz, experiment, pop, soul eller R&B. Med ett fyrtiotal olika akter, två scener samt bar, bjuder framtidens musiker in till ett musikaliskt smörgåsbord under tre fantastiska kvällar.
Den 18-20 maj, kl 16:30 (19 och 20 maj 17:30), Kägelbanan, Södra Teatern. Fri entré.

MORRISSEY 56 – Födelsedagsfest för ikonen Morrissey
För artonde året i rad firar vi Steven Patrick Morrisseys födelsedag. I år får vi besök utav två gäst-dj:s, Alma Yttergren & Elena Tillman Sperandio som kommer spela sina favoriter första timmen. När de är klara tar Tom Pyl & Henrik Moberg över som vanligt. Med b-sidorna, balladerna, Smiths-hitsen och stora delar av Morrisseys solo-katalog.
Den 22 maj, kl 20:00-02:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 100 kr (garderob ingår). Åldersgräns 20 år.

FARMER NAPPY LIVE – Årets stora karibiska fest
Mosquito, Barracuda & Stockholm Reggae Klubb gör gemensam sak för första gången och gör årets stora karibiska fest tillsammans lördag den 23:e maj. På Scen – Farmer Nappy, en av socascenens absolut bästa liveartister. Big People Party var en av de absolut största låtarna på årets karneval på Trinidad. DJ's på Kägelbanans två dansgolv är Uncle Eric, Thomas Gylling, Micke Goulos och Johan Crown m.fl.
Den 23 maj, kl 21:00-03:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Åldersgräns 20 år.

ANDERS WIDMARK – En av landets främsta musiker
Pianisten, sångaren och kompositören Anders Widmark är en sann legend. 16 album, dubbla grammisutmärkelser och samarbeten med artister som Louise Hoffsten, Salem al Fakir och Helen Sjöholm talar sitt tydliga språk - Anders Widmark är en av landets främsta musiker! Nu har Anders tagit sin musikaliska resa till nästa nivå, och i slutet av maj vill han dela det med er.
Den 26 maj, kl 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 285 kr (för studerande 160 kr). Åldersgräns 18 år.

PARADEN – Dansant musik i baktakt
Äntligen släpper Paraden lös sin musik! Torsdagen den 28:e Maj är det dags för släppfest på Södra Bar. Redan klockan 20 äntrar bandet scenen och tar med besökarna in i Paradenland med tung bas, skinande blåsslingor och smäktande stämsång. Efter spelningen fortsätter aftonen med trevligt sällskap och svettig dans. Paraden från de sörmländska skogarna är en lustfylld reggaeorkester som har samlats för att sprida dansant musik i baktakt och mer än gärna bjuder upp till dans. Har du inte upplevt det än är det sannerligen på tiden!
Den 28 maj, kl 20:00 - 01:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

LITURGY [USA] – Transcendental black metal
Södra Teatern och Fritz’s Corner är stolta att för första gången i Stockholm kunna presentera Brooklyn-bandet Liturgy. Liturgy säger att de spelar ”transcendental black metal” där deras musik rör sig i skugglandet mellan postrock och black metal.
Den 28 maj, kl 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 175 kr.

MOSQUITO & BARRACUDA – Från korall till betong
Mosquito & Barracuda välkomnar dig till ännu en magisk säsong! Thomas Gylling och Uncle Eric blandar världens musikaliska frukter i blender och serverar en smoothie lenare än livet. Nationella och internationella gästspel av dance crews, artister och DJs utlovas, samtidigt som just du är vår viktigaste krydda på Stockholms två bästa dansgolv.
Den 30 maj, kl 21:00-02:00, Hela huset, Södra Teatern. Entré 120 kr (garderob ingår). Åldersgräns 20 år.

VLATKO STEFANOVSKI TRIO – En av vår tids största gitarrister
Vlatko Stefanovski från Makedonien är själva sinnebilden för gitarrmusik på Balkan. Med sin avspända teknik, improvisationsfantasi och inkännande samspel är han den idealiska tredje parten som fulländar denna exklusiva konstellation. För alla musikälskare är det ett tillfälle som bara inte får missas!
Den 31 maj, kl 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 340 kr. Åldersgräns 18 år.

TEATER, SAMTAL & ÖVRIGT

ETC:S 1 MAJ-FEST – Ingen första maj utan en ordentlig fest
Dagens ETC har firat sin första födelsedag. Vi växer, frodas, utvecklas – och har blivit en tongivande röst i debatten. Detta tack vare alla engagerade prenumeranter och läsare, utan ert stöd vore vi inget. Därför vill vi återgälda kärleken – vi ska ha fest på 1 maj och ni är bjudna! Träffa ETC-tidningarnas profiler och skribenter, lyssna på panelsamtal, livemusik och brandtal.
Den 1 maj, kl 19:00-02:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 145 kr. Åldersgräns 20 år.

IT'S MOTHERF***ING TEA TIME – Barnförbjuden dragbingo och afternoon tea
Södra Teatern ordnar dekadent lördagsunderhållning under namnet  It's Motherf***ing Tea Time  - en barnförbjuden dragbingo med afternoon tea i den praktfulla, sengustavianskt inredda Södra Bar. "Jag rekommenderar att lämna svärmor, minderåriga och puritaner hemma" säger Södra Teaterns nattklubbschef Martin Johansson, som under eftermiddagarna i fråga kliver in i rollen som den dryga bingoutroparen Miss Inga. Publiken kommer att bjudas på klassisk afternoon tea med en nervkittlande bingo där ingen åskådare kommer undan Miss Ingas vassa tunga och oförskämdheter.
Varje lördagseftermiddag, kl 15:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 115-165 kr.

LÄKARE I VÄRLDENS MEDICINSKA KLINIK 20 ÅR – Samtal, musik och debatt: har inte alla rätt till vård?
1995 öppnade Läkare i Världen dörrarna till en medicinsk klinik för papperslösa personer som befann sig i Sverige utan tillgång till sjukvård. Kliniken var först i Sverige med att erbjuda papperslösa gratis sjukvård. Den sjunde maj fyller kliniken 20 år och det uppmärksammas med en kväll fylld av samtal, musik och debatt. Ansvariga politiker diskuterar EU-migranters rätt till vård och klinikens grundare berättar om hur allting en gång startade. Livemusik, bar och mingel gör att vi vågar utlova en både angelägen och trevlig kväll.
Den 7 maj, kl 18:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Fri Entré.

SPRING SALSA PARTY – Vårens stora salsafest!
19:30 öppnar vi dörrarna till Kägelbanan och kvällen börjar med prova-på-klasser i salsa (2 nivåer), bachata (2 nivåer) och ruedaspecial! Under kvällen finns det taxidansare på plats kl 20:30-21:30 och dessa tackar aldrig nej till en dans! Kl 22:00: LIVE! La Liga Habanera! Som om det inte var nog, så bjuds det på en specialshow under kvällen: Franklin Diaz Project SalsaAkademien!
Den 15 maj, kl 19:30, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 200 kr. Åldersgräns 20 år.

DROP IN BABY SALSA RYTMIK – Dans för de minsta
Kom med din baby och dansa, sjung och spela runt Maria Llerenas congatrummor, till bl.a. svenska barnsånger i salsa och andra latinamerikanska rytmer. Från och med den 18 maj flyttar vi utomhus till Mosebacketerrassen.
Från den 18 maj, måndag och onsdag, kl 13:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 100 kr/familj.

STEPHEN K AMOS [GBR] – Standup comedy med värme
Den brittiska komikern Stephen K. Amos har med sin charmiga stil och sitt originella material byggt upp en stor skara fans över hela världen. Han har kallats “den varmaste komikern som finns” (Sunday Times) och hyllats för sin tajming och förmåga att “förvandla oskyldiga anmärkningar till komiska guldklimpar” (Herald Sun).
Den 22 maj, kl 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 365 kr.

EN HELKVÄLL MED ÖZZ & MÅNS – Två svenska toppkomiker på scen
Özz Nûjen och Måns Möller kör en helkväll på Södra Teatern, det var längesen de lärde känna varandra men har inte stått på scen ihop så ofta. Nu bjuder de på en kväll full med underhållning med material från nu och då.
Den 27 maj, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 310 kr.

RESTAURANG OCH BAR

JAZZBRUNCH – En riktig söderklassiker!
I buffén finns varma och kalla brunchrätter och en dessertbuffé. Allt tillagas med stor omsorg, med noga utvalda råvaror och med kvalitet som ledord. Musiken varierar från helg till helg, men alltid med musiker i världsklass.
Öppet lördag och söndag kl 11:00-15:30, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Kostnad 275 kr för musik och buffé.

À LA CARTE – Husmanskost möter det franska köket på vår bistroinfluerade meny
Njut av en god middag tillsammans med vänner, familj eller kollegor.
Öppet tisdag till lördag från kl 17:00 (undantag kan förekomma), Mosebacke Etablissement, Södra Teatern.

AFTER WORK – Södrans after work med trevliga priser i baren
Södra Bar och intilliggande Kristallen är den perfekta platsen att avsluta arbetsdagen på. Njut av en fantastisk utsikt över Stockholm i den gustavianskt inredda lokalen. After work-priser i baren.
Öppet onsdag till fredag, kl 16:00-19:00, Södra Bar, Södra Teatern.

MOSEBACKETERRASSEN – Stor, inbjudande biergarten med Stockholms finaste utsikt
Mosebacketerrassen är sommartid en omåttligt populär klassisk biergarten med slående vyer över Gamla Stan, Djurgården och inloppet till Stockholm och vidare ut mot Nacka. På terrassen finns barer och kioskförsäljning av mat i Bistron och Grillbaren. Här hittar du också den hyllade Ölkiosken, ett riktigt guldkorn för ölälskaren som vill njuta av handplockade pärlor från småbryggerier från när och fjärran.
Öppet vid fint väder alla dagar i veckan, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Fri entré (undantag förekommer vid konserter).

SÖDRA TEATERNS ALLMÄNNA ÖPPETTIDER I MAJ PRESENTERAS PÅ SODRATEATERN.COM

Biljettkassan: 08 - 531 99 490 E-post: biljettkassan@sodrateatern.com
Biljettkassan är endast öppen i samband med evenemang. Vid föreställningar på Stora Scen öppnar kassan två timmar innan evenemanget börjar. Vid föreställningar på Kägelbanan och Mosebacke Etablissement så öppnar kassan oftast en timme innan evenemanget. Avvikelser kan förekomma, se information för respektive evenemang. Biljettkassans telefontider är måndag-fredag 10:00-17:00.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Sammanställt kalendarium över Södra Teaterns verksamhet under maj 2015.