Det våras för humorn på Södra Teatern

Södra Teatern fortsätter sin långa tradition av humor och underhållning. Med udd och skarpa iakttagelser av samtiden uppträder dagens och morgondagens standup-stjärnor på Södra Teaterns scener. Vi möter Marika Carlsson, Jesper Rönndal, Jim Gaffigan och många fler.

Södra Teatern har en gedigen tradition av humor och underhållning med en blandning av etablerade namn såväl som morgondagens standup-stjärnor. Vi får se namn som Marika Carlsson, Martin Lagos, Jesper Rönndal men även en amerikansk komikergigant – Jim Gaffigan. Dessutom blir det podradiosändning och 23 nästan slutsålda föreställningar med Klungan.

Vi har ett djupt och brett utbud vilket vi är stolta över. Vi arbetar vidare med att erbjuda stockholmarna både världsstjärnor och etablerade teater- och humorgrupper. Men vi vill också vara en scen för morgondagens stjärnor, säger Anders Ålander, programchef på Södran.

Här är vårens humor på Södra Teatern (i datumordning):

MARIKA CARLSSON – EN NEGERS UPPVÄXT
Den kritikerrosade och omdebatterade föreställningen En negers uppväxt som handlar om komikern Marika Carlssons uppväxt som adopterad från Etiopien, är mer aktuell än någonsin. En energisk, utlämnande, engagerande, intressant och inte minst rolig svartsoppa hopkokad av Sveriges bästa och roligaste kvinnliga komiker.
Stora Scen, 7- 8 februari.

STOLTHET OCH FÖRDOM
Stolthet och fördom är en soloshow som handlar om vem man är, vill vara och hur andra definierar en. Komikern Martin Lagos har sammanfattat sina personliga tankar om identitet, stolthet och fördomar till en helt nyskriven standup-show efter ett halvårs exil i Amazonas.
Etablissemanget, 12 februari.

ALLA HAR ADHD
Efter stort publiktryck och flera utsålda föreställningar på Etablissemanget under hösten 2013 flyttas nu Alla har ADHD till Stora Scen. Med humorn som vapen och med ett engagemang som berör, har komikern Yvonne Skattbergs föreställning blivit en succé.
Stora Scen, 19 februari.

FLUMSKOLAN
Flumskolan är ett satirprogram i podcastform som spelas in inför publik. Moderator är Johannes Klenell.
Kägelbanan, 25 februari, 26 mars, 29 april och 27 maj. Fri entré.

HEJ FRAMTIDEN! MED JESPER RÖNNDAHL
Jesper Rönndahl, prisbelönt standup-, radio och tv-komiker, ger i vår några få föreställningar av höstens succé HEJ FRAMTIDEN! I föreställningen använder han all sin kunskap om vetenskap, historia och populärkultur och förutsäger i prat, bilder, musik och dans helt oblygt exakt vad som kommer hända imorgon och om tio, hundra och hundratusen år.
Stora Scen, 6 mars.

35 + (DET ÄR FÖRSENT ATT DÖ UNG)
Succén är tillbaka med två föreställningar. I 35+ (det är försent att dö ung) får vi möta två kvinnor som verkar vara likadana: de har samma sociala bakgrund, de är i samma ålder, de bor i samma stad. Men de är båda helt fel enligt normen om var de borde vara i livet just nu.
Etablissemanget, 6 och 12 mars.

PÅ RÄTT SIDA OM OKEJ
På rätt sida om okej - Klungans nya föreställning, som hade urpremiär den 15 januari på Sagateatern i Umeå, handlar om hur det låter när man lyssnar på sig själv och vad man tror sig höra när man lyssnar på andra. Föreställningen är det tredje samarbetet med regissören och koreografen Birgitta Egerbladh. Genom åren har Klungan och Birgitta Egerbladh letat sig fram till ett gemensamt sceniskt uttryck; en idérik och berättarglad tragikomik, fylld av koreografiska krumsprång, vindlande textmassor och skenande röstlägen. Nu adderas även ljudet som centralt berättargrepp. Föreställningen har Stockholmspremiär den 13 mars och hösten 2014 ger den sig ut på turné med Riksteatern.
Stora Scen, Stockholmspremiär 13 mars. Spelas fram till 13 april.

LADIES FIGHT MED AMI HALLBERG PAULI
Humor för kvinnor. Av kvinnor.
Ami Hallberg Pauli tyckte att det behövdes ett alternativ till scenkomik som uttalat riktar sig till kvinnor där också avsändarna är kvinnor. Resultatet blev Ladies Fight. Tillsammans med sina gäster slår hon ett slag för Sveriges roliga kvinnor. Standup, sketcher och sånger med kvinnor som har humor som vapen. Att vara kvinna är ibland en fight, men med ett garv går det lättare.
Stora Scen, 24 april.

JIM GAFFIGAN (USA). White Bread Tour
Jim Gaffigan
idag en av USA:s största komiker som varit ute på flera långa standup-turnéer, spelat i ett 20-tal filmer och är en flitig gäst hos David Letterman och Conan O’Brien. Lördag den 24 maj kommer han för första gången till Sverige och Södra Teatern i Stockholm. Föreställningen "White Bread Tour” är redan så gott som utsåld i USA och spelas även i bland annat England, Holland och Island.
Stora Scen, 24 maj.

SÖDRANS ÖVRIGA ÖPPETTIDER

ETABLISSEMANGET

Tis: 11.30-22.00.
Ons-tor: 11.30-01.00.
Fre: 11.30-02.00.
Lör: 11.00-16.00, 17.00-02.00.
Sön: 11.00-16.00

SÖDRA BAR
Torsdag kl 17.00-01.00, fredag-lördag 17.00-02.00. Övriga dagar i anslutning till arrangemang.

KÄGELBANAN
Här finns två barer som är öppna i samband med evenemang.

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta
Lena Törner, PR och marknadsansvarig Södra Teatern
070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com