Dj Academy startar på Södra Teatern i helgen

Fredag den 8 juni äger DJ Academy rum på Södra Teatern där etablerade DJ:s och musikintresserade får chansen att utveckla sina kunskaper och sin professionalism. Bakom utbildningen står Södra Teatern, den leds av Calle Dernulf (P3 Dans) och Fredrik Nyberg (DJ Nibc), båda med lång och gedigen erfarenhet inom området. Till kursen har 16 deltagare antagits. Det blir även klubbkvällar i Södra Bar där några av de medverkande kommer att dyka upp i dj-båset.

Den 8-10 juni arrangeras för första gången Södran Dj Academy där etablerade DJ:s och musikintresserade får möjlighet att fördjupa sina kunskaper och sitt uttryck. Utbildningen leds av Calle Dernulf (P3 Dans) och Fredrik Nyberg (DJ Nibc).

Intresset för utbildningen har varit stort och de ansökande har fått skicka in en mixtape som har bedömts efter sin originalitet och kreativitet. Nu har 16 deltagare valts ut, hälften tjejer och hälften killar.

– Södran Dj Academy är en utbildning vi väntat på att få göra under många år här på Södra Teatern. Därför är det otroligt kul att det är så många som väljer att söka sig hit och bredden är större än vad vi vågat hoppas på; Allt från folk över 40 år, många tjejer och stor genrebredd, säger Niclas Pereira dos Reis Lindblad, konsertproducent och DJ, som tillsammans med projektledaren David Andréas, står bakom projektet.

På Södran DJ Academy kommer deltagarna att fördjupa sig i DJ-historien, bli inspirerade och få en introduktion till nya genrer och stilar. Deltagarna kommer också att få lära sig avancerade tekniker och hur man blir bättre på att planera och lägga upp ett set. Det blir workshops, föreläsningar och seminarium. I programmet medverkar en rad erfarna och namnkunniga DJ:s och klubbpersoner, såsom DJ Sleepy, Miss Dilemma, Style Of Eye, Johanna Knutsson, Pontus Winnberg (Miike Snow), Elin Alvemark, VJ:n Jesper Bolmén och Södrans egna hus-DJ:s Ulmox och djnico. På fredag och lördag blir det även klubbkvällar som är öppna för allmänheten, där några av de medverkande sköter DJ:andet. På fredag spelar bland annat Miss Dilemma.

Ambitionen är att ge en djupare förståelse för DJ:ande såväl praktiskt som teoretiskt.

– DJ:ande har länge varken setts som ett riktigt yrke eller en seriös uttrycksform. Med Södran DJ Academy vill vi göra vårt för att ändra på detta. Det är på tiden att attityderna förändras och att professionella DJ:s erbjuds möjligheter att utvecklas, säger David Andréas.

Niclas Pereira dos Reis Lindblad eller djnico, har själv lång erfarenhet och menar att ett behov av mer avancerade kurser finns.

– Vill du till exempel bli gitarrist finns det flera avancerade utbildningar, men när det gäller DJ:ande finns det nästan enbart nybörjarkurser, inga fördjupande kurser som tar dig vidare. Det vill vi ändra på.

Södran DJ Academy är gratis. Utbildningen är inte en engångshändelse, utan är tänkt att vara årligen återkommande. All utrustning finns på plats och undervisningen sköts av Calle Dernulf (P3 Dans) och Fredrik Nyberg (DJ Nibc).

Calle Dernulf
Programledare (P3 Dans), journalist och DJ med bred och djup erfarenhet inom klubb- och dansmusik. Genom åren har Calle intervjuat artister, DJ:s och producenter som alla har varit med och påverkat scenen. Han föreläser om den elektroniska klubbmusikens historia. Gedigen, erfaren och en mångfacetterad music lover!

Fredrik Nyberg (Dj Nibc)
Göteborgare med bas i Berlin. Producent, DJ och skivbolagsdirektör. Har varit en central del av Sveriges klubbliv i många år. Han har blivit framröstad till Sveriges bästa DJ (2003) och kom sjua på Scandinavian top 100 best DJ:s samma år. Stor erfarenhet av alla aspekter av klubbvärlden, från klubbdrivande till produktion och marknadsföring. www.djnibc.com

Södran DJ Academy äger rum den 8-10 juni på Södra Teatern och i Södra Bar.
Pedagoger: Calle Dernulf (P3 Dans) och Fredrik Nyberg (DJ Nibc)
Fredag och lördag: Klubbkvällar i Södra Bar, Södra Teatern Dj Academy Showcaseparty, 21.00-01.00.

Kursen innehåller:
–Gästföreläsningar med verksamma DJ:s och producenter
–Introduktion till ny musik och annorlunda genrer
–Historia, musikteori och låtstrukturer
–Utrustning, teknik och verktyg (DJ decks, Serato, vinyl, Traktor etc)
–Mixning, timing, scratching, avancerade tekniker och funktioner

Adrian Hörnquist

adrian.hornquist@riksteatern.se

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/