Ebbot och Per Svenssons projekt The New Alchemy uppträder på Södra Teatern

The New Alchemy är ett projekt bestående av Ebbot Lundberg och konstnären Per Svensson där de gör mörk, intrikat och böljande psykedelia. I slutet av oktober kommer albumet ”On The Other Side Of Light”. Den 2 november spelar The New Alchemy på Södra Teatern.

Ebbot Lundberg och Per Svensson började båda sina karriärer på det legendariska skivbolaget Radium 226.05 i Göteborg under 1980-talet. Per gjorde sound-art och poesi och Ebbot var sångare i Union Carbide Productions.

Under de följande decennierna utvecklade de båda sina konstnärliga uttryck, Per fortsatte som soloartist och Ebbot som sångare i TSOOL - The Soundtrack of Our Lives.

Nu har tiden äntligen kommit för dem att förena sina krafter i The New Alchemy. Bandet kompletteras av flera namnkunniga musiker, bland annat Mats GustafssonPatrik Caganis (Union Carbide Productions) och Clay Ketter.

- Vi har levt parallella liv ett tag och ibland råkat på varandra under de senaste decennierna. Och nu äntligen har vi beslutat att samarbeta och förena våra idéer, vår densitet och vår gravitation, säger Ebbot Lundberg.

- Det känns som en skön alkemisk trip, låtarna är skapade i den kosmiska ormens ägg som ringlar sig ut i ormens år, säger Per Svensson.

Nya albumet ”On The Other Side Of Light” släpps den 25 oktober av Stefan Kéry/Subliminal Sounds som under de senaste drygt 20 åren jobbat hårt med att göra svensk psykedelia till en universell angelägenhet. Skivan är delvis inspelad vid Ale Stenar i Kåseberga och dessa inspelningar blev startpunkten för albumet. Vidare sessioner och musikvideo spelades in vid det nya hemliga rymdobservatoriet på Råö vid havet på den svenska västkusten söder om Göteborg.

Konserten är ett samarbete mellan Södra Teatern och Subliminal Sounds.

Vad: The New Alchemy

Var: Stora Scen, Södra Teatern