Efter upploppen: Bortom kritiken av konsumismen

Report this content

Vad menar man när man pratar om allmänhetens bästa? Om vikten av att upprätthålla ordningen? De som försvarar den offentliga sektorn och går emot åtstramningspolitiken bestraffas med hänvisning till ”allmänhetens säkerhet”, men det är en annan allmänhet än den de protesterande säger sig försvara. Den 11 september säsongsstartar TankeVerkets  serie på Södra Teatern med en öppen föreläsning med Nina Power, universitetslektor i filosofi vid Roehampton University, London. Föreläsningen hålls på engelska och har rubriken "Efter upploppen: Bortom kritiken av konsumismen".

Nina Power

Mycket har förändrats under de senaste åren. Om en kritik mot konsumtionskapitalismen tidigare föreföll akut nödvändig, är det idag mycket mer som står på spel. Bortom konsumenten och bilden av konsumenten riktas uppmärksamheten i den här föreläsningen mot allmänheten med dess Janusansikte, där domstolar och medier ställer den goda sidan mot den onda i ljuset av en skakig samtid och en ännu mer oviss framtid. De ”åtstramningar” som påtvingas ovanifrån konfronterar det begär som kommer från gatorna och synliggör en intressemotsättning, den mellan den revolterande allmänheten och den allmänna ”ordningens” hårda nypor och låsta celler.

Vi såg det i Storbritannien där den pågående förstörelsen av den brittiska offentliga sfären, som sker i privatiseringens, individualismens och konkurrensens namn, ställs mot den rörliga, protesterande allmänheten. De som engagerar sig i försvaret av den offentliga sektorn mot åtstramningspolitiken bestraffas med hänvisning till denna andra allmänhet. Vems definition av allmänhet ska gälla?

Föreläsningen följs av ett samtal mellan Nina Power och Johannes Björk.

Nina Power är universitetslektor i filosofi vid Roehampton University i London och driver bloggen ”Infinite Thought". Nina Powers bok "Den endimensionella kvinnan" gavs ut förra året av TankeKraft förlag och var en av vårens mest omdebatterade feministiska böcker.

Johannes Björk är doktorand i litteraturvetenskap och aktiv i Förbundet Allt åt Alla. Johannes Björk har även översatt "Den endimensionella kvinnan".

Fakta
Vad? Föreläsning ” Efter upploppen: Bortom kritiken av konsumismen”, Nina Power. Samtal med Johannes Björk efter.
När? Tisdag 11 september kl 19:00
Var?
Södra Teatern, Kägelbanan

Kommande föreläsningar i TankeVerkets serie på Södra Teatern:
Samhällskroppen söker efter en själ.
Öppen föreläsning med Franco ”Bifo” Berardi, den 4 december kl 19:00, Södra Teatern, Kägelbanan.
De farliga drömmarnas år. Öppen föreläsning med Slavoj Žižek, den 13 december kl 19:00, Södra Teatern, Stora Scen.

För mer information om TankeVerket, se: www.tankeverket.com

Presskontakt: Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com 08 531 99 272 eller 070 682 97 25

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com  Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/

Taggar:

Media

Media