Egyptian Hip Hop – ung polyrytmisk indierock

Egyptian Hip Hop är kvartetten från Manchester som rör sig mellan apokalyptisk funk, gothpop och psykedelia utan att tappa fokus för en enda sekund. I oktober släppte bandet debutalbumet Good don’t sleep och i början av nästa år kommer de till Södra Teatern. Den 22 februari uppträder de på Kägelbanan.

Egyptian Hip Hop har sedan starten 2008 gått från klarhet till klarhet. Den unga kvartetten från Manchester började uppträda på stadens klubbar och kaféer och väckte intresse från musikpress som The Fly, Q och NME. Snart fick de uppträda på mindre nischade festivaler och stod på samma scen som Girls och Ariel Pink’s Haunted Graffiti. En första turné ägde rum i England tillsammans med Is Tropical och festivalspelningarna flyttade upp på större nivå med framträdanden på Evolution och franska MIDI Festival.

Hösten 2010 kom debut-EP:n Some reptiles grew wings. Inspelad tillsammans med producenten Hudson Mohawke och utgiven på skivbolaget Hit Club rönte den mer uppmärksamhet med låtar som ”Rad Pitt” och ”Moon Crooner”. Två år senare släpptes singeln ”SYH” och i oktober i år kom så debutalbumet Good don’t sleep.

Med sin följsamma och välriktade mix av post-apokalyptisk funk, Västafrika, goth pop och psykedelia är albumet en lika inbjudande som spännande upplevelse. Egyptian Hip Hop är funkigt, melodiöst och graciöst på en och samma gång. Lika mycket New York i mitten av 70-talet som nyfiket brittiskt 00-tal. Det är lite suddigt, lite mörkt, men efter det regnar det glitter. Som diamanter kastade på svart sammet.

Arrangeras tillsammans med Kärleksdöden och Luger.

Egyptian Hip Hop, Kägelbanan, Södra Teatern, den 22 februari, 23.00.
Dörrar öppnar 21.00.
Södra Teaterns barer och restauranger öppnar kl 17.00.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/