Electricity och Airwaves bjuder på helkväll med krautrock och kosmisk disco

Nystartade skivbolaget Electricity och Airwaves music ger en endagsfestival på Södra Teatern. Detta för att fira Electricitys första release, ett album med polarkrautsensationen Walrus. Huvudband under kvällen är Zombie Zombie från Paris, uppträder gör även Walrus, Clark Nova och Ultra El! På Kägelbanan den 15 februari.

Zombie Zombie (FRA)
Zombie Zombies
dystopiska och kosmiska krautdisco fortsätter att utvecklas, sen förra albumet ”Land of Renegades” och EP:n med John Carpenter-covers har de utökat sin ljudbild. Carpenters ande vilar fortfarande tungt över Zombie Zombie, men skräckfilmskänslan blandas nu med postapokalyptisk sci fi, Moroder, elektronisk krautrock, italodisco, afrikanska rytmer och italiensk progg. Nya skivan Rituels d’un nouveau monde” bjuder på både Sun Ra- och New Ordercovers. Duosättningen med analogsyntar och livetrummor har också utökats med en extra trummis/slagverkare.

Walrus
föddes som en vit lögn i en bar i Tromsö. När en trummis under inflytande av ratzeputz skröt om sitt andra, imaginära, band så effektivt att det bokades till en spelning var han helt enkelt tvungen att göra verklighet av fantasin. Walrus är en instrumental experimentell grupp vars musik till stor del byggs på improvisation. Live kommer de att blanda improviserat material med låtar från albumet. Musiken är meditativ, suggestiv, kantig och hypnotisk, det dynamiska spannet går från lågmält och eteriskt till vilt och våldsamt, ofta på nolltid. Arvet från det tyska 70-talets krautrockscen går inte att bortse ifrån, men andra element såsom progressive, psykedelia och postrock finns också där. Bandet har i skrivande stund gjort 90 procent av sina spelningar ovanför polcirkeln, och detta faktum har helt klart lämnat sitt avtryck i musiken. Den originella sättningen orgel/elpiano, bas, cello och dubbla trummisar/slagverkare bidrar till bandets särart. Walrus består av filmmusikkompositören och pianisten Matti Bye, cellisten Leo Svensson (The Tiny), basisten Kristian Holmgren och trummisarna Henrik Olsson och Mattias Olsson (Änglagård).

Clark Nova
Att se en spelning med instrumentaltrion Clark Nova har liknats med att bada badkar med en darrål. Clark Novas råa punkenergi kanaliseras genom psykedeliska ljudmattor och försätter en i närmast hallucinatoriska sinnesstämningar. Som namnet antyder vilar William Burroughs ande tungt över Clark Nova. En surrealistisk domedagsstämning genomsyrar och binder ihop musiken. Så vitt skilda uttryck som surf, hardcore, progressive och art rock samsas. Eller som bandet själva säger, “en instrumental mix av Beach Boys och Rammstein”. De olika disparata elementen till trots så skapar Clark Nova en alldeles egen homogen ljudbild. Clark Nova kommer att ge ut sin tredje skiva på Electricity under 2013.

Ultra El!
är Oskar Mobergs projekt där han gör sinnesutvidgande och hypnotisk elektronisk musik inspirerad av bland andra elektronikapionjärer som Bruce Haack, BBC radiophonic workshop och 60-70- talslibrary. Ibland rytmiskt och dansant som Emperor Machine, ibland suggestivt och ambient som Kraftwerks trafikkonskivor. Oskar är även med i experimentella elektroniska punkduon Estroboscorpio och alternativpopgruppen Hhappiness.

DJ:s
Fly Interzone
- rockklubben som också är ett flygbolag bjuder på en resa. In flight entertainment: krautrock, new wave (tysk, fransk, engelsk, amerikansk, italiensk, japansk), psykedelia och electronica.

Elena Smon Wolay & Jonas Jonsson
Spelar frijazz och postpunk mm.

Kvällens görs i samarbete mellan Södra Teatern och Airwaves & Electricity.

Electricity, live: Zombie Zombie (FRA), Walrus, Clark Nova och Ultra El! Dj:s Fly Interzone och Elena Smon Wolay & Jonas Jonsson.

Var: Kägelbanan, Södra Teatern.
När: Den 15 februari, 20.00.
Södra Teaterns barer och restauranger öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/