Extrakryddad midsommarfest på Mosebacketerrassen

En av våra mest älskade högtider närmar sig och Södra Teatern ställer såklart till med stort midsommarfirande på Mosebacketerrassen. Alla - gamla som unga, traditionalister, barnfamiljer, södermalmshipsters och turister - är varmt välkomna att delta i festen som handplockar de bästa inslagen från en klassisk svensk midsommar och pepprar med lite Södrankrydda. Värdar för dagens aktiviteter är dragshowartisten Miss Inga och Södra Teaterns tyskbördiga VD Ingmari ”Helga” Pagenkemper.

Först på schemat står utsmyckning av midsommarstången som alla uppmanas hjälpa Miss Inga och Helga med. Därefter ska stången resas och sedan vankas det ringdans med sång och fiskdamm för de yngsta. Restaurang Mosebacke Etablissement med gotländske köksmästaren Håkan Hederstedt serverar en vegetarisk och en mer klassisk midsommarmeny till både lunch och middag.

Efter midsommaraktiviteterna fortsätter kalaset med nattklubbar inne i huset. Champagnebaren draperas i somrig tech house och techno med Andreas Andersson (420 Group), Pau, världsturnerande Very Addictive och Sono Unica. Södra Bar studsar av hip hop med Hammer Time och på Mosebacke Etablissement spisas disco och hits med Johan Netz.

Likt tidigare år kommer Tommy Löbel och hans Swing Band att bjuda på härlig swing och jazz på midsommardagen. Löbel själv är en mycket uppskattad klarinettist, ansedd som en av Sveriges bästa inom sin genre. Han har med sitt Swing Band spelat utlandsturnéer runt om i Europa samt i USA (bl.a. på New Orleans Jazzfestival). Kl. 15:00-18:00 och fri entré gäller.

Vad: (o)traditionellt midsommarfirande på Södra Teatern
När: fredag 24 juni
Mosebacketerrassen: kl. 14:00 resning av midsommarstång, dans, tipspromenad och fiskdamm
Restaurang Mosebacke Etablissement: lunch och middag kl. 12-22. Bordsbokning.
Champagnebaren: kl 16:00-01:00 – DJ Andreas Andersson (420 Group), Pau, Very Addictive & Sono Unica, Linny Hex och Kim Högstedt
Södra Bar: kl. 21:00-01:00, Hammer Time.
Mosebacke Etablissement: kl. 21:00-01:00, Disco Dining med Johan Netz

Vegetarisk meny:
Förrätt: Nattbakad tomat, mozzarella, basilika, olivolja
Huvudrätt: Solrosfrörisotto, broccoli, chili & vitlök
Dessert: Jordgubbar med vaniljglass
Pris: 445: -

Klassisk midsommarmeny:
Förrätt: Matjessill från Norröna med kokt ägg, brynt smör, gräddfil, gräslök och färskpotatis.
Varmrätt: Grillad entrecote med tomatsallad och bearnaisesås eller stekt torsk med tomatsallad och bearnaisesås
Dessert: Jordgubbar med vaniljglass
Pris: 545: -

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com

Södra Teatern och Mosebacke är ett av Stockholms äldsta och mest mytomspunna kulturetablissemang, som skapar gränsöverskridande upplevelser för alla som välkomnar alla. Här presenteras ett brett utbud av samtida kultur inom scenkonst, musik, klubbar, mat och dryck samt möten och event. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern
Södra Teatern ägs av Riksteatern – världens största turnerande teater.