Färsk dancehall med Serengeti och The Empress Union Band på Kägelbanan

Dancehall-duon Serengeti är aktuella med nya albumet ”Rebellious hearts”. För att uppmärksamma det är de nu ute på turné med sitt nya kompband The Empress Union Band. Den 11 oktober uppträder man på Kägelbanan, med hiphop-artisten Frida Scar som support.

Den 18 september släppte Serengeti sitt andra och efterlängtade album ”Rebellious Hearts”. Sedan Serengeti albumdebuterade2010 har bandet turnerat i 11 länder och direkt efter nya plattan släpps ger de sig ut på en miniturné på hemmaplan med sitt nya kompband The Empress Union Band - det första reggaekompbandet någonsin som bara består av kvinnliga musiker.

På Kägelbanan inleder hiphop-artisten Frida Scar kvällen. Frida har det senaste året gjort massor av klubb och festivalspelningar runtom i Sverige. Våren 2013 släppte hon EP:n "Schhh", som var delvis producerad av Zany Lou från Serengeti. Frida Scar har uppmärksammats för sina självsäkra och träffsäkra texter på göteborgska och sina tunga elektroniska beats. Kvällen till ära har hon med sig Madeleine Ngoma som sidekick.

Dj:ar denna kväll gör Lady Louise, Sister Justice och Miss DJ (Sugarcane) och Rough Lynx Sound. Danscrewet Enough Dance Crew uppträder även.

Lady Louise
Serengeti har tidigare backats av den omtalade och mycket uppskattade Dj:n Lady Louise, som nu istället kommer att spela skivor under kvällen. Lady Louise har spelat på klubbar över hela Europa och det finns få personer som kan hantera en mixer som hon kan.

Sister Justice & Miss DJ (Sugarcane)
Dessa två dj:s spelar det fetaste inom afrobeat, dancehall/reggae och hiphop! De är stadigt bokade till de största reggae- och hiphopfesterna och är resident-dj:s inom Femtastic. Tillsammans med Dj Erykah och Dj Aïssa driver de dj-crewet Sugarcane som spelat på bland annat Öland Roots, Kulturfestivalen och Polarprisets efterfest.

Rough Lynx Sound
Göteborgsbaserat sound som har 10 år bakom sig av spelande, turnerande, klubbarrangerande och producerande. Jonas som representerar soundet den här kvällen driver även Lynx Pictures som har producerat tre videos för Serengeti. Rough lynx Sound spelar allt från digi till roots till den senaste dancehallen.

Enough Dance Crew
Detta sjukt talangfulla danscrew har sina rötter i dancehall, startade 2008 och har sedan dess medverkat i videos, på klubbar, shower och håller i egna klasser. Senast sågs dem i Serengetis senaste video till låten "I am the one".

Vad:
Serengeti & Empress Union Band, support: Frida Scar. Dj:s Lady Louise, Sister Justice & Miss DJ (Sugarcane) och Rough Lynx Sound. Enough Dance Crew uppträder även.
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Den 11 oktober, 22.00. Dörrar öppnar 21.00.