Fira sommaren med Maga Bos brasilianska rytmer på Södra Teatern

Maga Bo har hela världen som sitt arbetsfält. Samtidigt tappar han aldrig kontakten till rootsmusiken i städer som Rio de Janeiro och São Paulo. Nu kommer den brasilianska dj:n och producenten till Södra Teatern och Södra Bar. Den 28 juli gästar han Club Outernational för ett dj-set.

I Maga Bos produktioner möts det lokala och globala. Dj:n och producenten, baserad i Brasilien, har uppträtt och arbetat i över 40 länder världen över. Från Delhi och Sydney till Berlin, Addis Abeba och New York. Samtidigt håller han ett starkt band till musiken i städer som Rio de Janeiro, São Paulo och Salvador.

Maga Bo inspireras lika mycket av den globala beats- och baskulturen som av traditionella afrobrasilianska rytmer. Det märks inte minst på nya albumet ”Quilombo do Futuro” där tunga och stökiga basgångar dundrar fram jämte organiska instrument och starka vokala insatser av gästsångare. Istället för att förlita sig på bearbetade loopar och samplingar av ”brasilianska” instrument är albumet inspelat med några av Brasiliens mest intressanta och nyskapande musiker av i dag.

Artister som rapparen Bnegão, trummisen och låtskrivaren Marcelo Yuka, sångerskan Rosângela Macedo och nya förmågorna BaianaSystem bidrar alla med dynamik och ett gung som smittar. Samtidigt tillför vokalisterna Jahdan Blakkamoore och MC Zulu en dancehallkänsla som ger musiken ytterligare spets. Rytmer av samba, capoeira och Jongo möter ragga, hiphop, kuduro och grime i en snyggt formad ljudbild.

”Quilombo do Futuro” kan ses som ett potentiellt världsomspännande samhälle av kulturellt motstånd. Byggd på en gemenskap präglad av pluralism, demokrati och direkt kommunikation.

Maga Bo föddes i USA och bor i Rio de Janeiro sedan 1999. Han har samarbetat med artister som Mulatu Astatke, ngonispelaren Issa Bagayogo och Bollywood-stjärnan Shilpa Rao. Hans musik och remixer har getts ut på skivbolag som Tru Thoughts, Ninja Tune, Dutty Artz och Soot Records. Förutom intensivt turnerande har han spelat på internationella festivaler som Sydney Festival och WOMEX.

Sagt om ”Quilombo do Futuro”
“Maga Bo reimagines global bass music from the ultra-informed, local standpoint — which means we get glorious call & response vocals, supple drumming, subtle sub-bass whomp...this is a big album” (DJ /Rupture)

Maga Bo, Club Outernational, Södra Bar, Södra Teatern, lördag 28 juli, 21.00-01.00.
Södran Teaterns barer och restauranger öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@riksteatern.se

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/