Förstå världen - möt Radiokorrespondenterna 2015

Tisdagen den 18 augusti klockan 16:00 samlas Nordens största utrikesredaktion på Södra Teatern. Sveriges Radios samtliga utrikeskorrespondenter är på plats, för nionde året i rad, för att dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser från året som gått. I höst åker de i samarbete med Riksteatern vidare på turné till tio städer.

Världen hänger ihop. Konflikter i Syrien påverkar oss i Sverige, suget efter mineraler i Kina får konsekvenser i Norrbotten, beslut i Washington får följder i Afghanistan. Vi är sammankopplade med varandra och behovet av att förstå vår omvärld är kanske större än någonsin.

Därför har Sveriges Radio under en följd av år satsat på att bygga ut utrikesbevakningen och har idag Nordens största utrikesredaktion med 21 korrespondenter runtom i världen. Dessutom arbetar åtta reportrar och utrikesredaktörer på redaktionen i Stockholm.

– Våra korrespondenter och reportrar är på plats där det händer. De ger oss nyheterna, bakgrunden, sammanhangen och analyserna. Genom vår utrikesrapportering kommer vi nära händelserna. Vi får höra rösterna och människorna som berörs. Via radion och webben får vi ta del av världen omkring oss - och hjälp att göra världen mer begriplig, säger Ginna Lindberg, utrikeschef på Sveriges Radio.

Seminarierna på Södra Teatern pågår parallellt i de tre lokalerna Mosebacke Etablissement, Kägelbanan och Stora Scen mellan kl 16:00 och 19:45.

Korrens Corner finns i Södra Bar och som tidigare år spanar tre korrespondenter med Ingvar Storm kl.19:00 på Stora Scen. Fullständigt program publiceras i början av augusti.

Vad: Radiokorrespondenterna 2015
Var: Södra Teatern
När: Den 18 augusti kl 16:00-20:00 (insläpp från kl 15:00)
Hur: Fri entré

Det är begränsat med plats och ingen förhandsbokning, så kom i tid.
Alla seminarier direktsänds på sverigesradio.se och kommer att finnas för efterhandslyssning.
SVT Forum spelar in på plats och kommer senare att tv-sända delar av programmet.

Radiokorrespondenterna åker i höst vidare på turné, i samarbete med Riksteatern, till Säffle (3/9) Kalmar (7/9), Malmö (9/9), Mölnlycke (10/9), Botkyrka (13/9), Östersund (16/9), Näsåker (17/9), Uppsala (22/9), Gävle (23/9) Karlstad (24/9).

Läs mer om evenemanget på sodrateatern.com
Läs mer om evenemanget på sverigesradio.se

Följ gärna Södra Teatern på FacebookInstagram och Twitter.

Presskontakter
Carina Claesson, projektledare Sveriges Radio, carina.claesson@sverigesradio.se eller 070-952 05 80
Victoria Nordansjö, pressansvarig Sveriges Radio, victoria.nordansjo@sverigesradio.se eller 073-712 33 29
Gustav Idhammar, pressansvarig Södra Teatern, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Snabbfakta

Sveriges Radio samlar för nionde året i rad alla sina utrikeskorrespondenter på Södra Teatern. De kommer inför publiken att dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser från året som gått.

Citat

Våra korrespondenter och reportrar är på plats där det händer. De ger oss nyheterna, bakgrunden, sammanhangen och analyserna. Genom vår utrikesrapportering kommer vi nära händelserna. Vi får höra rösterna och människorna som berörs. Via radion och webben får vi ta del av världen omkring oss - och hjälp att göra världen mer begriplig.
Ginna Lindberg, utrikeschef, Sveriges Radio