Fortsätt #prataomdet på Kägelbanan

Prata om det är en rörelse bestående av skribenter, bloggare och twittrare som startades utifrån en diskussion som kulturjournalisten Johanna Koljonen förde på Twitter om sexuella gråzoner. Den fylldes snart på av flera som ville vara med. Nu har föreningen Fortsätt #prataomdet startats som anordnar två tillfällen med samtal på Södra Teatern och Kägelbanan, den 5 och 6 november.

Vid samtalen på Kägelbanan kommer fyra skådespelare att läsa texter, publicerade genom Twitter och bloggar, om att hamna i sexuella gråzoner. Läsningen ackompanjeras av livemusik. Därefter följer ett samtal med publiken som leds av RFSU. Hur förhåller vi oss till frågor som rör sexuella normer, identitet, maktförhållanden och könsroller? Ett offentligt samtal, spontant uppkommet i de sociala medierna, överförs till scenrummet, för att i förlängningen uppmuntra till ett fortsatt samtal i det reella rummet.

Fortsätt #prataomdet är en riksomfattande turné som vänder sig till gymnasieskolor, högskolor och universitet. Fortsätt #prataomdet är en ideell förening som drivs av Åsa Olsson och Andrea Grapengiesser. Turnén genomförs i samarbete med RFSU, samt lokala arrangörer, med stöd av Svenska PostkodLotteriet.

Fortsätt #prataomdet, Kägelbanan, Södra Teatern, den 5 och 6 november, 13.00 båda dagarna. Insläpp 12.40.
Fri entré men föranmälan krävs. För anmälan, mer information och gruppbokning kontakta: info@fortsattprataomdet.se.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/