Fuck Buttons till Södra Teatern

Brittiska duon Fuck Buttons har hyllats för sin elektronika där droneväggar och oljud möter rytmer och melodier. Med senaste albumet ”Slow focus” befäster de sin position som ett av den elektroniska musikens mest nyskapande namn. Den 14 november kommer de till Stockholm och uppträder på Kägelbanan.

Fuck Buttons musik är mastig och storslagen. Duon bygger upp sina låtar metodiskt och målmedvetet. De använder sig av det kaosartade i noise och kombinerar det med krautens repetitiva kraft och dronemusikens intensitet. När Andrew Hung och Benjamin John Power startade bandet 2004 var tanken att hänge sig åt nihilistiskt oväsen. Men snart infogade man melodier och rytmer i musiken. Ett koncept som gav dem ett kontrakt på ATP Recordings där debutalbumet ”Street horrrsing” (2008) och efterföljande ”Tarot sport” (2009) getts ut. Två skivor som rosats och som resulterat i spelningar på festivaler som All Tomorrow’s Parties och ett internationellt rykte.

I juli i år släpptes tredje albumet ”Slow focus”. På den renodlar Fuck Buttons sitt sound ytterligare. Det är hårt, vackert och organiskt. Elektronika som breder ut sig över alla kanter och som imponerar stort med sin framåtrörelse och sina starka melodier. Det är elektronisk musik som siktar mot himlen och som når ut i stratosfären. Albumet har fått strålande recensioner i brittisk och amerikansk press, som Pitchfork, The Guardian och Uncut. Den 14 november får Stockholmspubliken uppleva musiken live när Fuck Buttons uppträder på Kägelbanan.

Vad: Fuck Buttons (GBR)
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Den 14 november, 21.00
Södra Teaterns barer och restaurang öppnar 17.00.