Globala beats, konstmusik och sydafrikansk house under Södra Teaterns klubbsommar

Sydafrikansk dansmusik med Shangaan Electro, konstmusikklubben Ambush, New York-producenten Uproot Andy, livekonceptet Coco Transistor, världsförbättrande underhållning med Outernational, brasilianska dj:n Maga Bo och tioårskalas med Slick! Klubbsommaren på Södra Teatern är ett smörgåsbord av rytmer och stilar. Här är sommarens program i Södra Bar.

Södra Teatern bidrar med ett brett och matigt utbud av klubbar, liveakter och dj-kvällar för den som vill sätta kroppen i rörelse i sommar. På Södra Teaterns terrass presenteras 15 konserter i sommar. Mer info om dem hittar du här

Den 1 juni startar säsongen i Södra Bar med en kväll där Spanien står i fokus. Amaral är en duo från Zaragoza bestående av Eva Amaral och Juan Aguirre som spelar poprock med inslag av latin, synthar, folkmusik och poetiska texter. Förutom att ha släppt en rad framgångsrika album och vunnit MTV Europe Music Award har duon samarbetat med artister som Moby. Anni B Sweet (Ana López Rodríguez) är en indiefolkinfluerad låtsnickrare från Malaga. På sin meritförteckning har hon bland annat en uppmärksammad akustisk cover av A-Ha:s ”Take on me” och utnämningar som ”Artist sensation 2009” av tidningen El País. Båda spelningarna görs i samarbete med spanska ambassaden.

Den 5 juni är kvällen vigd åt Club True Love. Multiinstrumentalisten och sångaren David Andréas firar sin nya skiva ”True love” – som han kallar sin ”andra debut”. Popsvärmeri med influenser från gamla husgudar som Springsteen, Popsicle och Arthur Russell är att vänta. Anledning att kalasa har även Dynamike (Mikael Augustsson), en våra främsta uttolkare av argentisk tango, som är aktuell med albumet ”National hymns”. Dessutom bjuder Caroline Donath på ett specialskrivet drama med äkta kärlek som tema.

Den 6 juni är röd dag men inte ledig för Josefin ”Josefinito” Johansson och Kristoffer Jonzon. Under en vårvarm förmiddag startade de klubben PINGEL som med molnlätta synthslingor och karismatunga personligheter nu kommer att förgylla nationaldagen. Josefin är komiker och skådespelare och Kristoffer är musiker och skapare av konceptshowen HYLLAD som tidigare huserat på Södran.

DJ Academy – Södra Teaterns nya utbildning för dj:ar som vill utveckla sitt uttryck och sin kreativitet – ordnar klubbkvällar den 8 och 9 juni. Bland kursledarna och föreläsarna kan nämnas Calle Dernulf, Fredrik ”Nibc” Nyberg, Style Of Eye och Miss Dilemma. Om någon av dessa dyker upp i dj-båset är det alltså ingen överraskning.

Klubb Slick fyller jämnt – 10 år – och firar med stort kalas den 16 juni. Kvällen till ära är det öppet till klockan 03:00 både i Kägelbanan och Södra Bar. Förvänta er en fest utöver det vanliga – som alltid med Slick.

Samma kväll den 16 juni, gästar även Uproot Andy. Den New York-baserade producenten och dj:n, vars riktiga namn är Andy Gillis, blandar vilt i sina dj-set: kuduro, bullerengue och cumbia ryms alla under hans paraply som står stadigt i tropical bass genren. Uproot Andy har släppt både egna produktioner och uppskattade remixer på bolag som Bersa Discos, ZZK och Dutty Artz, och jobbar för närvarande på ett debutalbum.

Mexikanska Waya Waya är en dynamisk duo bestående av Cani och Jenice som också rör sig inom den globala basmusiksfären. Med fokus på kuduro tillför de nya ljud och framför allt live. Waya Waya har getts ut på bolag som Cocobass och Mad Decent och uppträtt med bland andra Buraka Som Sistema och Tijuana Sound Machine. Den 21 juli gästar de klubb Outernational.

En vecka senare, den 28 juli, kommer Maga Bo på besök. I den brasilianska dj:n och producentens produktioner möts det lokala och globala i en urban musikcocktail med inspiration från hiphop och dub. Maga Bos debutalbum spelades in i länder som Senegal och Marocko och gavs ut på DJ Ruptures etikett Soot Records. Denna kväll ger han ett dj-set.

Dansmusik i höghastighetsformat blir det när Shangaan Electro kommer till Södra Bar den 10 augusti. Musikstilen gick från att vara ett gatufenomen i Sydafrika till att bli en global företeelse 2010. Dels via Youtubeklipp och dels genom en prisad samling på den välrenommerade etiketten Honest Jon’s. En hypnotisk dansmusik med högt BPM-tal representerad av producenten Nozinja, maskbeprydda Tshetsha Boys, vokalisterna Tiyiselani Vomaseve & Nkata Mawewe.

Sommarens klubbar i Södra Bar

Tisdagar
Ambush, konstmusikklubb som presenterar en noga utvald mix av smal musik för en bärsdrickande publik under avslappnade former. Liveframträdanden som funkar bättre i barmiljö än i konserthus. Ambitionen är även att presentera andra konstformer, som installationer, kortfilmer och geografiska verk.

Tisdagarna i övrigt: dj-kvällar och klubbar som Kräma upp musiken! Stockholms nya liveklubb för Sveriges bästa osignade band.

Onsdagar
Coco Transistor. Ett ambulerande klubb- och konsertkoncept med ambitionen att alltid bjuda på en riktigt god musikupplevelse både från scenen och dj-båset. Ett antal lovande och intressanta liveakter utlovas.

Club King Kong sätter även tonen för onsdagskvällarna. Indievurmarna har bidragit med vardagsrumskänsla och spännande liveband sedan 2005. Johan Hedberg, Nord & Syd och Magnus Ekelund & Stålet är några av banden som gästar i sommar.

Torsdagar

Södran Reggae Bar står för musiken varannan torsdag, allt från de senaste dancehallhitsen till de äldsta reggaedängorna. Yesterdays – soul, boogie, disco, afro bygger upp en förtjusande torsdagsstämning. Idén med Yesterdays föddes efter en lång suddig natt då Georg, Martin, Ricardo och Toju ville överträffa varandra med just den bästa låten. Det som spelades var soul, boogie, afro och disco från 70, 80, 90 talet – därav namnet Yesterdays.

Popaganda
Torsdag den 23 augusti kommer Popaganda att värma upp i Södra Bar inför festivalen samma vecka, vid Eriksdalsbadet i Stockholm.

Fredagar
Bambaataa Bambaataa, Dj Ulmox jobbar stenhårt för att alla ska dansa i det eviga groovets namn. Coco Taxi kommer också att förära Södra Bar under fredagskvällar med hiphop, house, dancehall och andra medryckande uttryck. Dansa häcken av er till toner av bailefunk, b-more, electro, hiphop, house, dancehall, remixar av olika slag.

Lördagar

Outernational, Södrans originalklubb och tillika världsförbättrande lördagsunderhållning. Fokus ligger på den svängigaste globala dansmusiken – bollywood disco, retro highlife, mambo remixer, old school ragga, latin swing och en massa annat trevligt. Överraskande dj:s och livegig är att vänta.

Bar och restaurang
Södran är totallösningen! Vid sidan av alla konserter och klubbar är Södran Teaterns restauranger öppna hela sommaren.

ETABLISSEMANGET sommaröppet varje dag måndag– söndag 16:30 – 01:00
À la carte-menyn är inspirerad av svensk husmanskost och det franska köket. På helgerna serveras Jazzbrunch med klassiska brunchrätter. Fram till midsommar och från mitten av augusti dukas det upp en buffé på vardagar med dagens lunch. Det klassiska Cornelisrummet kompletteras med en helt ny uppvärmd uteservering med vind- och regnskydd. Här visas också samtliga matcher i fotbolls-EM.

SÖDRA BAR sommaröppet tisdag – lördag 17:00 – 01:00
Här serveras smårätter som komponerats med ingredienser från flera av världens främsta kök, med en utsikt som sträcker sig från Stadshuset till Skeppsholmen och skärgården. Södra Bar har även en populär, soldränkt veranda. Tisdag till lördag huserar olika klubbar och konserter under senare delen av kvällen. Fri entré tisdag – torsdag. Fredag – lördag fri entré före 21:00, därefter 60 kr.

SJUAN sommaröppet vid fint väder från och med den 6 juni under juni – augusti

Stockholms högst belägna takterrass? Här har man hela världen för sina fötter. Högt upp i Södra Teatern med fantastisk utsikt över Stockholm kan man ta något svalkande över ett parti Backgammon. Sällskapsspel finns att låna.

TERRASSEN
sommaröppet vid fint väder
söndag – torsdag 11:00 – 22:00
fredag – lördag 11:00 – 23:00