Het sommarnatt med dragdivan Sherry Vine

Den 30 juni blir ingen vanlig tisdag utan istället en het sommarkväll full med glitter, glamour, vass sång och giftiga tungor. Södra Teatern och mer specifikt Södra Bar fylls då av New Yorks främsta dragqueen - Sherry Vine. Presenterar kvällen gör genderbendergänget Drag as Art och i DJ-båset finner ni ingen mindre än Petter Wallenberg från queerklubben Mums Mums. Yummie!

Sherry Vine har showat som dragdrottning över hela USA och Europa ända sedan 1992. Hon har varit huvudakt i nästan varje Pride-festival över hela Nordamerika och gjort sig känd för snuskiga parodier på poplåtar av artister som Lady Gaga, Madonna och Britney Spears.

Med närmare två miljoner visningar via sin YouTube-kanal hör hon defintivt hemma i högsta ligan. Sherry Vines mest populära video “Shit My Pants”, som är en parodi på Lady Gagas “Bad Romance”, har visats nästan 6 miljoner gånger. Och JA, all hennes sång är helt autentisk.

Sherry Vine säger om sig själv att hon är "lagom fräck, lite trashy, men absolut inte billig!”. Madonna har fyllt på med ett "She's gorgeous!", Boy George med ett "She's fabulous!" och klassiska divan Joey Heatherton satte pricken över i:et när hon drog till med “That whore stole my act!”.

Detta är verkligen en riktig drömbokning. Sherry kommer att få hela Södra Bar att koka, säger Martin Johansson, nattklubbschef på Södra Teatern samt även känd som dragqueenartisten Miss Inga.

Sköter musiken före och efter Sherry Vines show gör Petter Wallenberg som driver queerklubben Mums Mums samt tillhörande magasin.

Det banbrytande nya Stockholmsbaserade kulturprojektet Drag as Art initierades 2014 efter ett startstöd från Kulturbryggan. Drag as Art arrangerar genusöverskridande scenkonst med fokus på drag och genderbending. De vill skapa en trans-internationell diskussion kring köns- och genusidentiteter, sexualitet och yttrandefrihet. Med en lekfull och vass attityd utforskar de nya interaktiva och konstnärliga metoder för att iscensätta olika genusuttryck.

Vad: Drag as Art presenterar Sherry Vine
Var: Södra Bar, Södra Teatern
När: Tisdag den 30 juni, kl 20:00-01:00 (showtime 22:30)

Läs mer om evenemanget på sodrateatern.com
Sherry Vine "Bad Romance" cover på youtube.com
Sherry Vine hemsida på sherryvine.com
Sherry Vine Facebook-event

Följ gärna Södra Teatern på Facebook, Instagram och Twitter.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Snabbfakta

Den 30 juni blir ingen vanlig tisdag utan en het sommarkväll full med glitter, glamour och vassa tungor. Södra Teatern och mer specifikt Södra Bar fylls då av New Yorks främsta dragqueen - superdivan Sherry Vine!

Citat

Detta är verkligen en riktig drömbokning. Sherry kommer att få hela Södra Bar att koka.