Hiphop, punk och politiskt engagemang från Bosnien-Hercegovina med Dubioza Kolektiv

Dubioza Kolektiv växte fram som en reaktion mot situationen i Bosnien-Hercegovina. Med en blandning av reggae, hiphop, punk och bosnisk folkmusik är de en liveakt som sprakar. Samtidigt är de omtalade för sin brinnande iver att engagera unga politiskt och socialt. Den 25 januari uppträder de i Malmö och den 1 februari gästar de Göteborg. Den 2 februari kommer Dubioza Kolektiv till Södra Teatern och Kägelbanan.

Dubioza Kolektivs karriär har formats av ett politisk och socialt engagemang. De har lagt lika stor vikt vid att föda tankar och förändringsvilja hos sin publik som att berätta om ett Bosnien och Hercegovina som är något mer än medias bild av landet. Bandet var tidigt kritiska mot den nationalism och orättvisa som resulterade i kriget på Balkan i början av 90-talet. I sina texter har de återkommit till teman som fred, tolerans och vikten av förståelse.

Medlemmarna har direkta erfarenheter av ett samhälle som slits sönder av motsättningar och konflikter. Under sina tonår i början av 90-talet befann de sig mitt i krigets Balkan och fick klara vardagens mödor med risk för sina liv. Men musiken fanns där och medlemmarna lärde sig spela instrument i skyddsrum i källare - så länge elektriciteten fungerade.

2004 släppte Dubioza Kolektiv sitt självbetitlade debutalbum och den följdes upp av EP:n ”Open Wide” där bandet samarbetade med dubpoeten Benjamin Zephaniah och Mush Khan från brittiska hiphopbandet Fun-Da-Mental. 2006 var kollektivet med och organiserade en stor protestkonsert inför valet samma år och spelade under samma period in en låt åt gräsrotsrörelsen ”Dosta!”. Releasefesten för fjärde albumet ”Firma Ilegal” ägde rum framför det bosniska parlamentet som en manifestation mot korruption bland makthavarna. 2010 ledde bandet en nationell kampanj för att uppmuntra unga att rösta, med konserter i alla stora städer i Bosnien och Hercegovina, inför utsålda spelställen och ett ökat röstande som följd.

Utanför sin hemregion har Dubioza Kolektiv uppmärksammats med en nominering till IMPALAs (the Independent Music Companies Association) ”Bästa independent album 2010”. De har lyfts fram i BBC och Time magazine och det senaste albumet ”Wild wild east” gavs ut på Faith No More-medlemmen Billy Goulds skivbolag Koolarrow. Lägg därtill flitigt uppträdande på festivaler som Eurosonic och en mängd spelställen och klubbar över hela Europa.

Dubioza Kolektiv når ut. De sjunger på engelska, bosniska, krotatiska och serbiska och har scenkläder i svartgult som gör dem till en iögonfallande enhet. Ett lag med en gemensam drivkraft - att med en musikalisk blandning av dub, reggae, hardcore och hiphop bjuda in till en lika tankeväckande som exalterande stund framför scenen.

Konserten görs i samarbete mellan Södra Teatern och Balkan Beat Party Göteborg.

Förutom spelningen på Södra Teatern uppträder Dubioza Kolektiv även på Moriska Paviljongen i Malmö den 25 januari och på Musikens Hus i Göteborg den 1 februari.

Dubioza Kolektiv är:
Almir Hasanbegovic (sång), Adis Zvekic (sång), Brano Jakubovic (keyboard/sampler), Vedran Mujagic (bas), Armin Busatlic (gitarr), Senad Suta (trummor), Mario Sevarac (saxofon).

Dubioza Kolektiv (BIH), Kägelbanan, Södra Teatern, lördag den 2 februari, 20.00.

På scen: 22.00. Dj:ar under kvällen gör Dj ŠeFika & Dj Yugo Boss.
Södrans barer och restauranger öppnar 17.00.

Presskontakter:

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/