Insamlingsfest för Musikhjälpens kamp mot HIV

Lördagen den 13 december anordnar Södra Teatern, Gina Dirawi och Damon Rasti en stor fest där entréavgiften går till kampen mot HIV. Kvällen kommer vara fylld med DJ:s och artister, som alla medverkar gratis. Programpunkterna inkluderar bland annat DJ-sets med Quetzala Blanco & Josefin Crafoord, Stephen Simmons & Soran Ismail liksom hiphoplöftet Nadya, samt livesets med rapparna Carlito och Americol.

Entréavgiften på 100 kr per person kommer förmedlas till Musikhjälpen och användas till utbildning om HIV, bromsmediciner, preventivmedel och HIV-tester. Värdar för kvällen är klubbarrangören Damon Rasti och programledaren Gina Dirawi.

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som lyfter upp en undangömd humanitär katastrof. Programledarna Linnea Henriksson, Petter Alexis Askergren och Kodjo Akolor bor i en glasbur och sänder radio och TV dygnet runt i 144 timmar. Under tiden får de besök av artister och kända personer som engagerar sig i kampen. Insamlingen bygger på publikens låtönskningar som också utgör all musik i programmet. Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen.

– Man säger att världen över lever 35 miljoner människor med HIV, och bara förra året dog 4000 personer i AIDS varje dag, berättar Julia Blomberg, projektledare för Musikhjälpen.

– Det känns underbart att Södra Teatern kan vara med och bidra till kampen mot HIV och AIDS. Musikhjälpen förenar verkligen nytta och nöje på bästa sätt, säger Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare på Södra Teatern.

Line up på Södra Teaterns fest för Musikhjälpen:
Gina Dirawi & Damon Rasti
Stephen Simmons & Soran Ismail
Quetzala Blanco & Josefin Crafoord
Karin Winther
Yes! Soundsystem, DJ Jayzon & Rikki Ross + gäster

XXLMILLS (Mattias Hedbom aka DJ Large & Anthony Mills)
Mosquito
Carlito (live)
Fredrik Robertsson & Bea Szenfeld
Americol (live)
Nadya
DJ Jayzon
Rikki Ross

Vad: Stödfest för Musikhjälpen (entré 100 kr)
Var: Södra Bar och Etablissemanget, Södra Teatern
När: Lördag 13 december, kl 21:00-02:00

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Citat

Det känns underbart att Södra Teatern kan vara med och bidra till kampen mot HIV och AIDS. Musikhjälpen förenar verkligen nytta och nöje på bästa sätt.
Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare på Södra Teatern