Kärleksattacken firar sju år med gratis hiphopfestival

Lördag den 19 april fylls hela Södra Teatern med hiphop då landets största radioprogram inom genren, "En kärleksattack på svensk hiphop", intar både Södra Bar och Etablissemanget. Det blir en påskafton med en mängd DJ:s samt hemliga liveakter och kvällen till ära är det fri entré som gäller.

Kre­a­tiv pro­du­cent och pro­gram­le­dare för ”En kär­lek­s­at­tack på svensk hip­hop” är Ametist Azordegan. Ametist har lång erfarenhet av den svenska hiphopscenen och är en av de med bäst kunskap om dess historia och utveckling.

–  Under de sju år jag har sänt Kärleksattacken har programmet genom åren varit först ut i radio med majoriteten av de artister från genrens nya generation som sedan blev stjärnor. Många MC:s har gjort sin första offentliga rap i programmet och nya låtar premiärspelas varje vecka. Jag har sedan start sett en ny generation svensk hiphop växa fram. Nu upplever svensk hiphop sin mest populära tid i genrens historia. Det har till och med vuxit fram en industri kring genren med skivbolag och egna klädlinjer för artister. När vi firar programmets födelsedag firar vi också svensk hiphops storhet, säger Ametist.

Under kvällen kommer de största namnen och de hetaste nykomlingarna inom svensk hiphop att spela live. Bakom skivspelarna finns programmets hus-dj:s Black Moose och Pure P. Dessutom kommer en av Sveriges mest legendariska graffitimålare Kaos att måla i huset samtidigt som gatukonstnären Tony Lorenzi skapar ett konstverk på plats.

Värdar för festen är Södra Teatern, Sveriges Radio/Metropol 93,8 och Södrans långkörande klubb YES!.

Vad: Sjuårsfest för "En kärleksattack på svensk hiphop"
Var: Södra Bar och Etablissemanget, Södra Teatern
När: Den 19 april, 21:00 (fri entré hela kvällen)
Åldersgräns: 20 år