Kologokungen King Ayisoba till Södra Teatern i mars

Den 20 mars får Kägelbanan besök av en av Ghanas absolut största artister. Genom att kombinera traditionell folkmusik med hip life-genrens elektroniska uttryck har King Ayisoba skapat en ljudbild som gett en stor skara fans både inom och utanför landet. Besöket i Sverige blir det första med fullt band.

King Ayisoba föddes 1974 i Bongo Soe i nordöstra Ghana. Familjen var jordbrukare och från tidig ålder fick han uppgiften att valla familjens får och boskap. Med sig på betesmarkerna hade han en kologo, ett traditionellt gitarrinstrument. Med tiden utvecklades spelandet från tidsfördriv under arbetet till uppträdanden på lokala marknader och barer och vidare mot scener i städer som Kumasi och huvudstaden Accra.

I Accra inledde Ayisoba ett samarbete med den erkända hip life-artisten Terry Bonchaka. Terry la sång och rap och Ayisoba rytm med sin kologo. Samarbetet blev kortlivat då Bonchaka gick bort i en bilolycka 2003, men hans musikaliska influenser gjorde ett bestående avtryck i Ayisobas material. En som såg potential i Ayisobas mix av gammalt och nytt var producenten Panji Anoff, som 2006 släppte debutalbumet "Modern Ghanaians" på sitt bolag Pidgen Music. Särskilt låten "I want to see you my father" blev en stor hit och albumet genererade flera priser vid 2007 års Ghana Music Awards.

Inspirationen till att spela kologo, ett instrument som är både rytmiskt och melodiskt på samma gång, kom från hans far och farfar. Kopplingen bakåt och den tradition ur vilken musiken kommer är något som King Ayisoba värdesätter och lyfter fram i sin musik. Han har inte övergett de spirituella aspekterna utan kombinerar istället det traditionella med det moderna, det andliga med det världsliga. Ett gränsöverskridande anslag visar sig även i sången som är en öppen blandning av frafra, twi och engelska.

King Ayisoba har släppt tre skivor ("Africa" år 2007 och "Don't Do The Bad Thing" år 2012) på Pidgen Music, som även är hemmahamn åt hip life-inspirerade duon Fokn Bois, vilka besökte Södran våren 2012. Konserten på Kägelbanan blir första gången han uppträder i Sverige med fullt band och kolongon får nu sällskap av västafrikanska instrument som dorgo (blås) och guluku (trummor).

Bandet består av Abaadongo Adontanga (dorgo och dans), Ayuune Sulley (gurka, sång, kör, kologo), Asaana Eba (kör, dans och kologo), Maxwell Dagaati (xylofon) och Gemeka Akligilalatanda (guluku). Öppnar kvällen gör Zea, en akt frontad av Arnold De Boer från holländska no wave-legenderna The Ex. Arnold har släppt material av King Ayisoba på sitt skivbolag Makkum Records.

Konserten är ett samarbete mellan Södra Teatern och Mother. Dj:ar under kvällen gör Joxaren.

Vad: King Ayisoba (GHA) med band
Var: Kägelbanan, Södra Teatern