Kultiration är tillbaka och bjuder på organisk reggae på Terrassen

Efter ett uppehåll är Kultiration tillbaka på livescenen. Reggaebandet från Göteborg som gjort sig kända för sitt organiska sound med akustiska inslag, uppträder på Terrassen vid Södra Teatern den 31 juli.

Göteborgsbandet Kultirations musik är lika rytmisk som eftertänksam. Den letar sig fram både text- och musikmässigt. Hela tiden med ett mål att ge en reflektion av världen samtidigt som den uppmanar till gungande puls. Sedan Kultiration startade 2004 har man släppt fyra studioalbum och etablerat sig som ett av de ledande banden på den svenska reggaescenen. Musiken tar avstamp i reggae och breddas med instrument som piano, fiol och dragspel. Det är baktakter blandat med folkmusik, jazz och akustiska inslag. Låtar som ”En timme kvar att leva”, ”Lejoninna” och ”Rikemansgetto” har gjort att bandet fått en trogen publik.

Efter ett längre uppehåll bryter Kultiration nu tystnaden. Den 3 juli släpptes nya singeln "Isär" digitalt och nu kommer bandet till Stockholm och Södra Teatern för en av sommarens få spelningar. Den 31 juli sprider Kultiration sina baktakter och sin välriktade lyrik på Terrassen. Dj Ashman (Soundkilla) spelar reggae-klassiker före och efter spelningen.

Förutom Terrassen uppträder Kultiration i sommar även på festivalen Öland Roots i Sandbergen (den 13 juli), på Pustervik i Göteborg (den 24 juli) och på Amiralen i Malmö (den 27 juli).

Vad: Kultiration

Var: Terrassen, Södra Teatern
När: Den 31 juli, 20.00
Dj Ashman sköter musiken före och efter spelningen.

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78