Los Impostors – en latin-elektronisk hybrid på Södra Teatern

Elektronisk musik, latin och en matta av slagverk. Los Impostors bryter gränser samtidigt som de håller tempot uppe på dansgolvet. Duon har spelat med artister som Chromeo, Crystal Castles och Calle 13 och rosats för sitt debutalbum. Den 26 maj kommer de till Södra Teatern.

Los Impostors från Guadalajara i Mexiko utgör ett av de mest spännande musikprojekten i den latin-elektroniska fusionsgenren för närvarande. Duon, som numera är baserad i Mexico City, består av multiinstrumentalisterna Alvaro Arce och Picho Torres och har delat scen med artister som Chromeo, Crystal Castles, Thievery Corporation och Calle 13.

Båda har en bakgrund i Guadalajaras undergroundscen som växte fram kring skivbolaget Nopal Beat Records i slutet av 90-talet. Under begreppet acid cabaret strävade man efter att omvandla latingenrens uttryck genom den elektroniska musikens möjligheter. Alvaro Arce och Picho Torres var musiker i bandet Sussie 4 men bestämde sig i slutet av 2008 för att göra något av sina egna idéer.

Med trummor, slagverk och piano spelade de in albumet ”Somos Duques” (We are dukes). En skiva som valdes till ett av 2011 års 20 bästa album av mexikanska Rolling Stone Magazine.

Trots elektronikens inflytande är Los Impostors ingen akt som står hukade över laptop-datorer.

Being that we are only a two people group/band, we’ve had to adapt and design a lot of things so we can get a “live” feeling out of our work...( Alvaro Arce till wasabifashionkult.com.)

Alvaro Arce och Picho Torres strävar efter att bryta såväl musikaliska som geografiska gränser. De är det första bandet från Latinamerika att synas i musiktv-kanalen Concert Channel HD som visas i 40 länder. De har spelat på 2011 års SXSW-festival och uppträtt på klubbar i Miami. Deras liveshower kan beskrivas som dynamiska, levande och visuellt sprakande, inramade av dansmusikens driv, synthbaserade melodier och latinmusikens rytmer. Själva beskriver de sitt projekt kort och gott:

…we are not DJs, we are not a band, we are DUKES
(Picho Torres till wasabifashionkult.com)

Klubb Frukt & Grönt, Los Impostors (MEX), Södra Bar, Södra Teatern, lördag den 26 maj, 21.00
Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@riksteatern.se, 08-531 99 420 eller 070-637 59 78

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com  Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/