M.A. Numminen på scen och duk

Visa oss någon som inte har åsikter om favoritoriginalet MA Numminen! De senaste åren har allkonstnären M.A. Numminen till stor glädje (och till mångas fasa?) återvänt till Sverige från de finska urskogarna. Tillsammans med sin ständige vapendragare, dragspelaren och pianisten Pedro Hietanen står M.A. både för det mest manligt finskt kärva, hjärtinnerliga. Humor och vemod på en och samma gång. Den 12 maj kommer de till Stockholm och Södra Teatern. Kvällen inleds med en visning av "Tack människor - En film om M. A. Numminen".

M.A.Numminen, den kände finske guldgurkan med “Gummibollen” under armen kommer till Sverige igen. Med sin häftiga repertoar går han hem hos alla åldrar. M.A.Numminens huvudsakliga spelmaterial sägs vara den “nyfolkliga allmogejazzen”, Jazz & Ojazz, från äkta swinglåtar till finsk tango eller folkvisor. Allt kan betraktas som nyfolklighet, eftersom orkestern improviserar i varje låt.

Ni kanske minns “Katten också”, (Jeepers Creepers på finlandssvenska)? Med den låten började MANnen sin karriär i Sverige redan 1972. Därefter kom “Fröken Ellen i badet”, “Gummibollen” och många andra. Programmet varierar beroende av publiken. Det finns jazz, rock och finsk tango, om den behövs. Då och då hörs mitt i showen en barnvisa, t.ex. den rockande låten “Haren satt i gropen i Finland”. Vilket sväng!

M.A.Numminen sjunger och spelar banjo “så bra som bara han kan". Det har hänt att han genom sitt artisteri fått publiken att fundera över vad det är att sjunga bra. Egentligen. Pedro Hietanen hanterar både piano och dragspel på sitt enastående sätt, och för sina åhörare till sjunde himlen. Som bonus ger han oss till och med allsång på finska! Det blir en stundtals väldigt rolig helkväll med de egenartade typerna från vårt östra grannland.

M. A. Numminen har gett ut skivor på finska, svenska, tyska, engelska och på esperanto, skrivit böcker och gjort otaliga TV-program, mest för barn. Hans bok "Till Helsingfors" utkom i svensk översättning hösten -11. Den över 500 sidor tjocka boken beskriver hur M.A. som ung lämnar småstaden för att studera vid universitetet.Men distraheras av storstadens kultur och musik. "Den viktigaste bok jag skrivit" säger M.A. Numminen. M.A. kan nu även titulera sig hedersdoktor i statsvetenskap vid Åbo akademi. “Dr. Emma”!

Tack människor - En film om M. A. Numminen
Vad är sambandet mellan en Coca Cola i Angola och en samba i Uganda? Vad kräver 63 ampere? Och vad gör egentligen en finsk kanin i Oslo? Alla dessa frågor får sina svar under en besynnerlig resa i sällskap med Mauri Antero Numminen. I filmen "Tack människor - En film om M. A. Numminen" får publiken ta del av den nu 71-årige skönsångarens innersta tankar om allt från elektroniska musavvisare till hur man åldras som artist. Det svenska produktionsbolaget Anakronfilm har under ett år följt kultartisten på en besynnerlig turné.

På diplomatkalas och barer, i frack eller kanindräkt rör sig Numminen sedan mer än fyrtio år i kulturens utkanter. Från att ha varit bannlyst i radio har han med tiden kommit att bli en av våra mest folkkära underhållare. Dokumentären visar nya sidor hos M. A. Numminen och går på djupet i frågan om vem han egentligen är. Tittaren får en mer komplex bild av en artist som annars enbart förknippats med låten "Som en gummiboll". Filmen präglas av humor och värme, men skildrar även de kompromisser en konstnär tvingas göra för att överleva.

"Tack människor - En film om M. A. Numminen" är en modern roadmovie som rör sig genom ett landskap som sällan visats på film.

M.A. Numminen och Pedro Hietanen, lördag 12 maj, kl 18:00 visas "Tack människor - En film om M. A. Numminen". Konserten börjar kl 19:30. Paus emellan. Södra Teatern, Stora Scen.

Presskontakt: Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com 08 531 99 272 eller 070 682 97 25

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com  Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/