Mångsysslaren Momus till Södra Bar

Den skotska sångaren och mångsysslaren Nick Currie, mer känd under namnet Momus, är aktuell med nya albumet ”Bambi”. Den 31 oktober får Stockholmspubliken möjlighet att höra de nya låtarna då Momus uppträder i Södra Bar, ackompanjerad av videoprojektioner.

Den skotska sångaren och mångsysslaren Nicholas Currie är bosatt i Japan och har gett ut musik under namnet Momus sedan 80-talet. Han började som medlem i bandet The Happy Family, som även innehöll medlemmar från postpunk-bandet Josef K. Momus första album, ”Circus Maximus”, släpptes 1986. Sedan dess har han spelat in nästan 30 fullängdsalbum, skrivit en handfull böcker, samt gjort sig ett namn som bloggare, kritiker, provokatör, föreläsare och performance-artist. Han har under de senaste två decennierna bott och varit verksam i London, Paris, Tokyo, New York och Berlin men är nu baserad i Osaka. Ackompanjerad av videoprojektioner kommer nu Momus under sin europaturné till Södra Teatern och Södra Bar, den 31 oktober. Senast han var här var i februari 2011. En konsert som Po Tidholm i DN skrev följande om:

”Han är briljant, men alltför gränslös för att inordna sig i något slags musikklimat. Dessutom vill han nog vara precis så här smal.” (Po Tidholm, Dagens Nyheter, 28/2, 2011).

Den 1 oktober släppte Momus nya skivan ”Bambi”. Så här beskrivs den på Momus hemsida:

“Returning to the primal, acoustic, hot-to-tape, handmade and homemade sound of his first cassette recordings, this new, experimental direction sees Momus reaching for eclectic references from Eno to Afropop, styles from minimalism to wabi sabi, and inspirations from vaudevillian George Chirgwin to Swiss author Max Frisch.”

Dj:ar denna kväll gör Joel Danell (Musette) och John Henriksson (Molnbär av John).

Konserten görs i samarbete mellan Södra Teatern, Mother & Tona Serenad

Vad: Momus (GBR)
Var: Södra Bar, Södra Teatern
När: Den 31 oktober, 20.00.
Fri entré

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78