Medicinska diagnoser i vår tid – föreläsning med Fredrik Svenaeus på Tankeverket

Diagnoser som ångestsyndrom, depression, ADHD, fetma och datorspelsberoende har snabbt ökat i omfattning. Varför har det blivit så svårt att sluta? På det temat föreläser nu filosofiprofessor Fredrik Svenaeus, med utgångspunkt i sin senaste bok ”Homo patologicus: Medicinska diagnoser i vår tid”. Den 17 september gästar han Tankeverket på Kägelbanan. Tankeverket arrangerar tillsammans med Södra Teatern föreläsningar inom politisk teori och praktik.

Diagnoser som ångestsyndrom, depression, ADHD, fetma och datorspelsberoende har snabbt ökat i omfattning och är intimt sammankopplade med den tid vi lever i. Varför har det blivit så svårt att sluta? Sluta oroa sig. Sluta förtvivla. Sluta äta. Sluta stöka. Sluta spela. Varför kan vissa men inte andra låta bli? Och när beror det på att man är sjuk?

Med utgångspunkt i egna erfarenheter och ett skärskådande av forskningsläget om olika diagnoser tar Fredrik Svenaeus pulsen på vår samtid. Människan har alltid varit en lidande varelse. Nu lider hon också på den medicinska vetenskapens vis, som en homo patologicus.

Men vad är egentligen en medicinsk diagnos? Varför har diagnoser blivit så viktiga för oss i vårt vardagsliv? Vilken betydelse får diagnosmanualer och skattningsformulär för vår syn på människan och hur hon ska hjälpas i hälso- och sjukvården?

Föreläsningen följs av ett samtal mellan Fredrik och Karin Johannisson

Fredrik Svenaeus är professor i filosofi vid Centrum för praktisk kunskap, Södertörns högskola. Föreläsningen bygger på hans senaste bok ”Homo patologicus: Medicinska diagnoser i vår tid.”

Karin Johannisson är professor i idé- och lärdomshistoria vid Uppsala Universitet.

Den 16 september föreläser Fredrik Svenaeus på Stora Teatern i Göteborg på samma tema (då i samtal med Ola Sigurdson) och den 19 september gästar Fredrik Malmö och Moriskan för ytterligare en föreläsningskväll (då i samtal med Ann Heberlein).

Vad: Tankeverket
Med: Fredrik Svenaeus som föreläser på temat Medicinska diagnoser i vår tid
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Den 17 september, 19.00. Dörrar till Kägelbanan öppnar 18.30.