Möt Sveriges Radios utrikeskorrespondenter på Södra Teatern

Den 20 augusti kl. 15.00 samlas Sveriges Radios utrikeskorrespondenter för sjunde året i rad för en eftermiddag av seminarier, diskussioner och publikfrågor på Södra Teatern i Stockholm.

Rösterna och känslorna kommer till oss genom radion. Som lyssnare går det inte att värja sig. Där är den gråtande doktoranden på Taksimtorget i Istanbul. Jag trodde inte att Turkiet var ett sådant här land, säger hon i Katja Magnussons mikrofon.

Eller den afghanska sprintern som i Kabul berättar för Nils Horner hur hon trakasseras för att hon är en kvinna som idrottar.

Eller Carmen i Barcelona, intervjuad av Alice Petrén, ensamstående 45-årig mamma som tvingats flytta hem till sina åldriga och fattiga föräldrar, sedan hon förlorat jobbet i den spanska ekonomiska krisen.

Sveriges Radios utrikeskorrespondenter gör världen begriplig. De gör det genom att möta och intervjua människor i andra länder. Och genom att förklara sammanhangen: Hur människornas berättelser hänger ihop med ekonomi, politik eller kultur.

Nytt för i år är Korrens Corner med korrespondenternas hjärtefrågor i fokus. De berättar och publiken får möjlighet att ställa frågor.

Seminarierna pågår parallellt på fyra scener, Etablissemanget, Kägelbanan västra, Södra Bar samt på Stora Scen mellan kl. 15.00 och kl. 19.45. I Kägelbanan Östra kan man följa alla seminarierna från Stora Scen som direktsänds och visas på storbildsskärm. Samtliga seminariepunkter på webbsänds på www.sverigesradio.se.

Evenemanget Radiokorrespondenterna på Södra Teatern är ett samarbete mellan Sveriges Radio och Södra Teatern, www.sodrateatern.com.

Programmet för Radiokorrespondenterna på Södra Teatern publiceras i början av augusti.

Vad: Sveriges Radios Korrespondenter
Var: Södra Teatern (Kägelbanan, Etablissemanget, Södra Bar och Stora Scen).
När: Den 20 augusti, 15.00
Fri entré

Korrarna på turné i fyra svenska städer
Träffa Sveriges Radios korrespondenter David Carlqvist (Kina), Maria Sjöqvist (Afrika) och Robin Olin (ungt perspektiv) i Luleå, Göteborg, Malmö och Uppsala. Hör dem diskutera och analysera aktuella världshändelser samt berätta om egna upplevelser ur vår tids historia. Moderator: Erik Blix

Den 26 augusti i Luleå, Kulturens Hus, 18.00. Den 27 augusti i Göteborg, Bio Roy, Kungsportsavenyn 45, 17.30. Den 28 augusti i Malmö (plats och tid ej klar, kommer inom kort). Den 5 september i Uppsala med Maria Sjöqvist (Afrika), Ginna Lindberg (före detta USA) och Robin Olin (Ungt perspektiv). Moderator: Andreas Miller. Katalin, Godsmagasinet Östra Station, Roslagsgatan 1, 19.00.

Pressbild
Sveriges Radios korrespondenter 2013, bakre raden: David Carlqvist, Kina. Staffan Sonning, Ekonomi. Jenny Sanner Roosqvist, Norden och Baltikum. Sten Sjöström, USA. Ginna Lindberg (har ersatts av Inger Arenander), USA. Patrik Holmström, Storbritannien. Cilla Uddén, Mellanöstern. Daniel Alling, Tyskland. Alice Petrén, Sydeuropa. Nils Horner, Asien. främre raden: Robin Olin, Ungt perspektiv. Gunnar Bolin, Kultur. Maria Sjöqvist, Afrika. Johanna Melén, Ryssland. Lars Palmgren, Latinamerika. Katja Magnusson, Östeuropa. Jens Möller, EU. http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/2891096_2000_1333.jpg
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Radiokorrespondenterna 2013