MUSIC FOR ENO - Hans Ek och Modern Fantazias tolkar Brian Eno på Södra Teatern

Hans Ek och kammarorkestern Modern Fantazias har tidigare samarbetat med Ane Brun och Efterklang och gjort hyllade tolkningar av Kraftwerk och John Cage. Nu tar man sig an en av popmusikens stora förnyare: Brian Eno. Tillsammans med Rebekka Karijord, Loney Dear och Birgit Bidder tolkar orkestern delar av Enos produktion på Södra Teatern. Konsert på stora scen den 6 april.

Under ledning av dirigenten Hans Ek har Modern Fantazias gett tre unika premiärer på Södra Teatern. 2010 tolkade man tillsammans med Ane Brun verk av bland andra Claudio Monteverdi och John Cage. Året efter gav man utrymme åt Kraftwerk, Karlheinz Stockhausen och David Bowie. Och 2012 gjordes en vandring i americana-genren. Den 20 personer starka kammarorkestern har byggt upp ljudbilder där klassisk musik, konstmusik och pop har kunnat mötas och bildat nya musikaliska former. Gensvaret från såväl kritiker som publik har varit översvallande.

Nu är det dags för nästa kapitel. Tillsammans med Rebekka Karijord , Loney Dear och Birgit Bidder kommer Modern Fantazias att tolka delar av popikonen Brian Enos produktion, som ”Music for films”, ”Music for airports” och ”Apollo” bland mycket annat. Kammarorkester blandas med Enos experimentella ambientmusik när konstellationen uppträder på Södra Teatern den 6 april.

- Han representerar det som intresserar mig mest i musiken. Friheten att röra sig obehindrat mellan olika musikaliska uttryck men med bibehållen integritet. Det är få personer som har påverkat vår tids musik så mycket som han. En popens chefsideolog kanske man skulle kunna kalla honom, säger Hans Ek om Brian Eno.

-Hans mästerliga producentskap, att locka fram det bästa ur låtar och artisters särdrag, men präglat av hans egna osvikliga musikaliska fantasi – allt det ska bli spännande att försöka efterlikna.

Brian Eno är en popikon och en legend både i musik- och konstvärlden. Han började sin bana som keyboardist i bandet Roxy Music och har därefter gjort en mängd egna skivor. Han är en av förgrundsgestalterna inom den elektroniska musikgenren och har samarbetat med artister som David Bowie, Talking Heads, Genesis och Coldplay. Eno är ansedd som en av de stora pionjärerna och har med fantasi och konstnärlig integritet skapat en unik plats i historien.

Hans Ek har som dirigent och arrangör de senaste 25 åren varit en förgrundsgestalt i gränslandet mellan den klassiska musiken, jazz, pop och folkmusik. Hans har bland annat samarbetat med Salem al Fakir, September, Veronica Maggio, Frida Hyvönen och Esbjörn Svensson Trio.

Jonas Lindeborg driver och är, tillsammans med Hans Ek, grundare av Modern Fantazias. Jonas är en av Sveriges mest anlitade musiker med ett oerhört brett spektra och har verkat som trumpetare/arrangör/kompositör i vitt skilda miljöer och med en rad olika artister.

Kammarorkestern Modern Fantazias är en blandning mellan kammarorkester och band med 20 av Sveriges bästa instrumentalister inom konstmusik, improvisationsmusik och pop samt musiker som rör sig fritt mellan genrer.

Rebekka Karijord – Norskfödda Rebekka har skapat musik till över 30 filmer, teaterpjäser och dansuppsättningar samt släppt två kritikerhyllade soloalbum. Med sin säregna vackra röst och ofta intrikat uppbyggda kompositioner står Rebekka med fötterna i både pop som konstmusikvärlden.

Loney Dear – Emil Svanängens kompositioner rör sig ledigt mellan pop, indie, och singer-songwritertraditionen. Ständigt hyllad av såväl kritiker som publik och trots det vågar Emil gå sin egen väg, inte minst i sidoprojekt som Modern Fantazias. Senast vi såg honom på Södrans scen var med det storslagna projektet Fire! Orchestra i januari.

Birgit Bidder medverkade då Modern Fantazias tolkade John Cage på Drottningholms slottsteater och är ett välkomnat tillskott till denna uppsättning. Birgit släppte sitt debutalbum ”The Life Home” 2011 och har etablerat sig som en säregen och stark röst.

Medverkande i Modern Fantazias på Södra Teatern
Jonas Lindeborg (trumpet), Andreaz Heden (piano), Karl Frisendahl (trombon), Kicki Ebbersten (violin), Anders Jonsson (bas), Riikka Repo (viola), Anders Haag (slagverk), Geir Anfinssen (trombon), Mikael Nilsson (trumpet), Kristian Möller (klarinett), Magnus Bagge (fagott), Karl Thorsson (slagverk), Hans Gardemar (piano), Johan Söderlund (klarinett), Tomas Bergquist  (slagverk/keyboard), Anna Petry (violin), Cecilia Linne (cello), Ulf Strömqvist (slagverk).

Sagt om Modern Fantazias
Helt och hållet hänförande – DN
man blir tårögd och förvirrad – UNT
finstilt och ödesmättat - SvD
nyskapande och självklart – ÖP

Modern Fantazias: Music for Eno. Modern Fantazias under ledning av Hans Ek tolkar Brian Eno, med Rebekka Karijord, Loney Dear och Birgit Bidder.
Var: Stora scen, Södra Teatern.
När: Den 6 april, 20.00.
Södra Teaterns barer och restaurang öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78.

För intervjuförfrågningar Hans Ek
Per Sjöberg, Musik & Utveckling AB

per@persjoberg.se, 0705-380366
www.musikochutveckling.se