Natalie Beabella firar albumrelease med bossanova, jazz och popmelodier på Södra Teatern

Argentinsk-svenska Natalie Beabella är artisten som smälter samman gitarren och sin röst till ett och samma självklara uttryck. Nu är hon aktuell med nya albumet ”No te doy más”. Den 6 september firas den med en releasespelning på Södra Teatern.

Natalie Knutzen bor sedan ett par år tillbaka i Stockholm. Men hennes rötter finns i Argentina. Det märks inte minst på hennes musik som blandar bossanova och jazz med folkpopmelodier.

Född 1977 i Buenos Aires bestämde hon sig tidigt för att ägna sig åt musik. 2001 tog hon en examen i jazzmusik och gick vidare till att studera arrangemang och komposition på Berklee college of music i den argentinska huvudstaden. Strax efter flyttade hon till Stockholm och snart började hon göra musik under namnet Natalie Beabella. Hon startade ett eget produktionsbolag, El Sol y La Luna music, och 2010 kom debutalbumet.

Efter spelningar både i utlandet och i Sverige började hon arbeta på ett andra album. Först släpptes singeln ”No te doy más” (”Jag ger dig inte mer”), en bitterljuv sång i gungande tempo med Natalies klara och varma röst i förgrunden. En låt som det också spelades in en video till, producerad av Emil Fors. Och nu är det alltså dags för skivan med samma namn och releasespelning i Södra Bar.

Live lyckas Natalie Beabella skapa en närhet och tydlighet i sitt uttryck som gör att det känns som hon förmedlar sina berättelser för en personligen. Det är folkbetonad pop med ett modernt tilltal där influenser som Rickie Lee Jones, Lhasa och Calexico sticker fram. Natalie uppträder med ett band som varierar i storlek beroende på tillfälle. Vid konserten på Södra Bar gästas hon av Frederico Siksnys (bandoneon) och Damian Esteban Falcon (bas) som flugits in från Argentina.

Under året har Natalie Beabella uppträtt i både Sverige och Argentina och även medverkat i Tamboreras, ett musikprojekt som finns i Stockholm och den argentinska staden Córdoba med fokus på att ge kvinnliga artister bättre förutsättningar.

Releasespelning med Natalie Beabella (ARG/SWE), Södra Bar, Södra Teatern, torsdag den 6 september, 21.00-01.00.
Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/