Nationalteaterns Rockorkester ger exklusiv konsert på Södra Teatern

Nationalteaterns Rockorkester är en institution inom svenskt musikliv. Bandet, som började som en teatergrupp i Malmö, har med låtar som ”Bängen trålar” och ”Livet är en fest” inspirerat och påverkat en mängd svenska artister genom åren. Onsdag den 29 augusti ger man en exklusiv konsert på Terrassen vid Södra Teatern.

Att kalla Nationalteaterns Rockorkester för legender är ingen överdrift. Deras betydelse för svenskt musikliv har sedan början av 70-talet varit gigantisk. Många är vi som växt upp med eller upptäckt låtar som ”Bängen trålar”, ”Livet är en fest” och ”Barn av vår tid” och som tagit till oss dem som självklara delar i den svenska låtskatten. I vardag och fest. I motgång och medgång.

Bandets filosofi att varva humor och uppkäftighet med bitsk satir formade musiken i ett tidigt skede. Det gjorde dem unika i 70-talets proggrörelse och fortsatt egensinniga i ett inhemskt rockklimat som skiftat temperatur genom åren. Från att ha börjat som en teatergrupp med namnet Gorillateatern, bröt man sig ur och bildade Nationalteatern med låtskrivaren Anders Melander i spetsen. Efter att ha nekats kommunalt stöd i Malmö omgrupperade man till Göteborg och startade där en teaterverksamhet med säte på Backa fritidsgård som blev mycket uppskattad, framför allt bland barn och unga.

Skivbolaget MNW upptäckte gruppens musikaliska ådra och gav ut debutalbumet ”Ta det som ett löfte… ta det inte som ett hot” 1972. En skiva som innehöll låtar från flera av Nationalteaterns uppsättningar, som ”Ut i kylan” och ”Sveriges styvbarn”. Sedan dess har det blivit flera klassiska album, som efterföljande rockskivan ”Livet är en fest” och ”Barn av vår tid”, där titelspåret lever lika starkt i dag som i slutet av 70-talet. En skiva som även innehåller en omtalad tolkning av Bob Dylans ”Tomorrow is a long time”. Låtskrivarna Anders Melander och Ulf Dageby delade på sysslan under flera år, men när Melander lämnade gruppen tog Totta Näslund hans plats. Tillsammans arbetade bandet med Tältprojektet 1977. Tre år senare separerades rockgruppen från teaterverksamheten och Nationalteaterns Rockorkester bildades. 1980 släpptes albumet ”Rövarkungens ö”, men det blev bara en skiva. Strax därpå genomfördes en avskedsturné.

1991 återförenades man igen med bejublade spelningar i Göteborg. Sedan dess har man uppträtt mer eller mindre regelbundet. 2002 släpptes skivan ”Nationalsånger – Hymner från Vågen och EPAs torg”. Ett hyllningsalbum med artister som The Ark, Lisa Miskovsky och The Hellacopters. Och under 2000-talet har Nationalteaterns Rockorkesters ställning stärkts ytterligare, med nya svenska artister som låtit sig influeras av gruppens musikarv. En av dem är Mattias Hellberg, känd från band som Nymphet Noodlers och Hederos & Hellberg. I dag står han också bakom mikrofonen i Nationalteaterns Rockorkester som sångare.

Det kommer att bli en fin kväll på Terrassen och Södra Teatern. Eller med bandets egna ord:

-Vi kan utlova en grym konsert med en rockorkester som är ”på riktigt”!

Nationalteaterns Rockorkester är:
Ulf Dageby, gitarr och sång, Nikke Ström, bas, Håkan Nyberg, trummor, Mattias Hellberg, sång och munspel och Håkan Svensson, gitarr.

Nationalteaterns Rockorkester, Terrassen, Södra Teatern, onsdag den 29 augusti.
Insläpp: Från 17.00.
På scen: 20.00.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com