Neko Case till Stockholm och Kägelbanan

Den amerikanska singer-songwritern och sångerskan Neko Case släppte nyligen albumet “The Worse Things Get, the Harder I Fight, the Harder I Fight, the More I Love You”. En skiva som redan fått översvallande recensioner. Den 25 november uppträder Neko Case med låtarna på Kägelbanan.

Neko Case har alltid varit modig, men med sitt senaste album visar hon sig helt orädd. “The Worse Things Get, the Harder I Fight, the Harder I Fight, the More I Love You” är ett album som tar fram en sångerska känd lika mycket för sin rastlösa musikaliska nyfikenhet som för sin höga klara stämma. Hon är en kompass som rör sig i en kraftfullt personlig kurs över det steniga landskapet av barndom, kärlek och förlust.

Förra albumet "Middle Cyclone", ansett som Neko Case mest ambitiösa skiva hittills, tog henne till nya höjder av kritisk och kommersiell framgång plus två Grammy-nomineringar. Men om ”Middle Cyclone” - spetsad med grodor, tornados och späckhuggare - var mål för utforskning av styrkan av den naturliga världen, kan man i det nya albumet se hur Case vänder sig inåt. “The Worse Things Get …” störtar in i vildmarken av mänsklig erfarenhet, avslöjar Case i hennes mest känslomässiga tillstånd och ändå, paradoxalt nog, i en kontroll av stål.

Vad: Neko Case (USA)
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Den 25 november, 21.00.
Dörrar till Kägelbanan öppnar 20.00.