Ny termin med Ung Filosofi på Södra Teatern

För 15:e året i rad tar Ung Filosofi plats på Södra Teatern. Ung Filosofi erbjuder filosofikurser för unga i åldrarna 9-19 år. Under sju lördagar, med start den 7 mars, kommer deltagarna få chansen att lära sig formulera frågor, lyssna och tolka tillsammans med jämnåriga. Skönhet, bästa vänner, tiden, förberedelser och samhället är några av de ämnen som kommer att diskuteras.

Tänka Nogas filosofikurser arbetar man med att fördjupa de frågor som barn och unga har. Det är frågor som inte har entydiga svar och som man kanske inte har möjlighet att tala om i andra sammanhang. Barn som vid tidig ålder visar nyfikenhet och vilja att tänka tillsammans kring frågor kan med hjälp av filosofin närma sig frågor som spänner över alla möjliga teman och ämnen. Tidigare deltagare, både barn och unga, har delgett sina tankar kring filosofikurserna i Ung Filosofi:

– Jag tycker att det är kul att höra vad andra tycker och det känns som om det är på filosofin man kan tycka vad man vill utan att någon tycker att det är konstigt. Det är filosofin man längtar efter hela veckan.
Lova-Li

– Jag tycker att Ung Filosofi har hjälpt mig med bl.a att uttrycka hur jag känner, och på att tänka på problem ur ett mer öppet sätt. Dessutom har jag fått nya trevliga vänner och nya erfarenheter. Jag rekommenderar starkt Ung Filosofi till alla.
Jens

– Utöver Eriks tidigare beskrivning av hur han ser fram emot vårens filosofi med "två tummar uppåt och ett brett leende" så säger han på frågan om vad det är som är bra med filosofin att "det är roligt att tänka tillsammans" och att "det är trevligt att träffa andra barn som också tycker om att filosofera".
Ur ett mail från Eriks föräldrar.

Kurser i filosofi för barn handlar inte bara om att utveckla kreativt och kritiskt tänkande. Att filosofera inom ramen för Ung Filosofi innebär bland annat att formulera frågor, identifiera underliggande antaganden och förutsättningar, upptäcka skillnader och kopplingar, identifiera falska slutledningar, underbygga och formulera argument, hitta likheter, motsvarigheter och motsatser, lyssna och tolka, uttrycka egna tankar och känslor, undersöka olika lösningar och dra slutsatser. Alla pedagoger inom Tänka Noga är skolade i akademisk filosofi och har en tränad blick för barn och ungas filosofiska resonemang. Pedagoger i vår är Johan G:son BergLars Hammer och Jonathan Clinton.

Lars Hammer som leder verksamheten ger sin syn på filosofi:
– När jag funderar på vad det är att filosofera så tänker jag att det är att ta ansvar för sig själv över tid, med hjälp av ett livsperspektiv. Att filosofera är att söka förståelse om vem jag är och var jag är, vad detta att vara människa är och kan vara och på vilket sätt jag är en del av ett större sammanhang. Det handlar om att att göra bruk av de möjligheter till tänkande som jag har fått och att göra detta på ett noggrant sätt. När jag filosoferar innebär det att jag bestämmer mig för att om något är värt att göra så är det också värt att göra på ett så bra sätt som möjligt. Att filosofera är att inte stanna upp i tanken av rädsla eller bekvämlighet utan att våga pröva tankens bärkraft på gränsen till det okända. Det är när jag vågar sträcka mig ut i det jag ännu inte vet något om som jag vinner ny förståelse och växer som människa. Att filosofera är att delta i skrivandet av tankens historia och samtidigt skapa den verklighet i vilken jag lever mitt liv.

Filosofikurserna i Ung Filosofi har varit ett populärt inslag på Södra Teatern sedan starten 2000. Verksamheten leddes tidigare av Anders Persson och Liza Haglund som tillsammans har skrivit böckerna Att tänka noga, Öppet sinne – stor respekt och Självklart? Inte! (Rabén & Sjögren). Idag leds verksamheten av Lars Hammer som tillsammans med Johan G:son Berg och Jonathan Clinton utgör kärntruppen i Tänka Noga.

Ung Filosofi är indelad i tre samtalskategorier:
Bild och berättelser (9-12 år)
Genom lek i kombination med filosofi kommer man att undersöka vad som är verkligt och sant till skillnad från det som är fejk och onödigt.
Meningen med livet (12-15 år)
Det viktiga är inte att komma fram till ett svar, utan att lära sig olika sätt att tänka kring ett problem. Utgångspunkten är deltagarnas egna frågor, där ingen fråga kan vara för liten eller för stor.
Logiska undersökningar (16-19 år)
Kursdeltagarna väljer tillsammans ett ämne att undersöka, där fokus kommer att ligga på att utmana både det oklara och det självklara.

Ung Filosofi äger rum på Södra Teatern sju lördagar per termin, i vår den 7, 14, 21, 28 mars, den 18, 25 april och den 2 maj.
Samtalen sker utan föräldrar och varje tillfälle pågår i ungefär två timmar med en fikapaus i mitten. Fika ingår i kursavgiften på 1045 kr. Cirka 15 deltagare/grupp.

Läs mer om Ung Filosofi på Södra Teaterns hemsida.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern

Snabbfakta

Det 15:e året för Ung Filosofi står för dörren. Filosofikurser för unga i åldrarna 9-12, 12-15 och 15-19 år.

Citat

När jag funderar på vad det är att filosofera så tänker jag att det är att ta ansvar för sig själv över tid, med hjälp av ett livsperspektiv. Att filosofera är att söka förståelse om vem jag är och var jag är, vad detta att vara människa är och kan vara och på vilket sätt jag är en del av ett större sammanhang. Det handlar om att att göra bruk av de möjligheter till tänkande som jag har fått och att göra detta på ett noggrant sätt. När jag filosoferar innebär det att jag bestämmer mig för att om något är värt att göra så är det också värt att göra på ett så bra sätt som möjligt. Att filosofera är att inte stanna upp i tanken av rädsla eller bekvämlighet utan att våga pröva tankens bärkraft på gränsen till det okända. Det är när jag vågar sträcka mig ut i det jag ännu inte vet något om som jag vinner ny förståelse och växer som människa. Att filosofera är att delta i skrivandet av tankens historia och samtidigt skapa den verklighet i vilken jag lever mitt liv.
Lars Hammer, organisatör av Ung Filosofi